Sharekord-Prison

به دنبال وقوع یک آتش‌سوزی مرگ‌بار در زندان شهرکرد، مقام‌های مسوول از بازداشت عامل این آتش‌سوزی خبر داده‌اند.

عبدالله موسوی، رییس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری روز سه‌شنبه (۱۴ مرداد-۵ آگست) در گفتگو با خبرگزاری “ایسنا” زمان وقوع این آتش‌سوزی را ۴ عصر دوشنبه (۱۳ مرداد) اعلام کرد و گفت که در اثر آن، یازده زندانی به دلیل استنشاق گاز منو اکسیدکربن جان خود را از دست دادند.

وی ضمن ابراز بی‌اطلاعی از اتهامات زندانیان جان‌باخته در این حادثه، وضعیت کنونی زندان شهرکرد را “مطلوب” توصیف کرد.

علی‌اصغر جهانگیر، “رییس سازمان زندان‌ها” نیز در جمع خبرنگاران از ثبت لحظه وقوع آتش‌سوزی در زندان شهر کرد توسط دوربین‌ها خبر داد و گفت فردی که بر اساس این فیلم‌ها، «به طور عمدی» اقدام به ایجاد آتش در زندان کرده، زنده مانده و شناسایی شده است.

آقای جهانگیر پیش از آن در گفتگو با “باشگاه خبرنگاران جوان” ضمن تکذیب گزارش‌های غیررسمی مبنی بر درگیری میان زندانیان و زندانبان‌ها گفته بود که تیمی برای بررسی و گزارش این موضوع به شهرکرد اعزام شده اما «این گروه هنوز گزارشی نداده است».

هم‌زمان، فرماندار شهرکرد نیز در گفتگو با خبرگزاری “مهر” در تشریح این حادثه گفت که بر اساس “شواهد” موجود، به دنبال “یک آتش‌سوزی کوچک” در یکی از بند‌ها زندانیان برای خاموش کردن آتش اقدام می‌کنند اما «آتش را با انداختن پتو بیشتر می‌کنند» و در نتیجه «راهِ بند در پی آتش‌سوزی بسته می‌شود و زندانیان در پی استشناق دود فوت می‌کنند».

به گفته‌ی حمید ملک‌پور، علاوه بر ۱۱ زندانی جان‌باخته، در این حادثه ۱۵ زندانی دیگر نیز مجروح شده‌اند که برای درمان به بیمارستان‌های شهرکرد اعزام شده‌اند.

منصور فیروزبخت، مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری هم گفته که از ۱۵ مجروح این حادثه، ۱۴ نفر دچار سوختگی شده‌اند و یکی از زندانیان نیز به علت مرگ مغزی در بیمارستان بستری است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی ایران، صادق لاریجانی، “رییس قوه قضاییه” نیز با صدور حکمی ناصر سراج، “رییس سازمان بازرسی کل کشور” را مأمور رسیدگی به این حادثه کرد و از وی خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به «تحقیق و بررسی جوانب مختلف بروز این حادثه» اقدام و نتیجه بررسی‌ها را به وی اعلام کند.

خبر آتش‌سوزی در زندان شهرکرد نخستین‌بار در نخستی ساعات روز سه‌شنبه (۱۴ مرداد) در  وب‌سایت “سحام‌نیوز” منتشر شد.

این وب‌سایت، وقوع آتش‌سوزی را با اعتراض شماری از زندانیان مرتبط دانست و نوشت که طی چند روز گذشته، شماری از آن‌ها «در اعتراض به اوضاع اسفبار آن زندان دست به اعتصاب زده» و به دنبال آن، حتی «رییس زندان عده‌ای از زندانیان معترض را تنبیه و مجازات کرده بود».

بر پایه این گزارش، زندانیان معترض در واکنش به مجازات هم‌بندان زندانی خود، «البسه و تشک‌های زندان را جمع‌آوری و آتش زدند» که با شعله‌ور شدن آتش، «زندان‌بانان درهای اصلی زندان را قفل» و با «مسدود کردن امکان هرگونه امدادرسانی به داخل زندان»، این بند را ترک کردند.

به نوشته “سحام‌نیوز” رییس زندان شهرکرد اگرچه آتش نشانی این شهر را برای کنترل حریق به داخل زندان فراخواند، اما به دلیل “امکان فرار زندانیان”، به واحدهای آتش نشانی اجازه نداد تا برای امدادرسانی به زندانیان دیوارهای زندان را تخریب کنند.

آتش‌سوزی در زندان شهر کرد دو روز پیش از سفر استانی حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی به استان چهار محال و بختیاری رخ داده است.

این آتش‌سوزی چهار سال پس از وقوع یک آتش‌سوزی عمدی دیگر در زندان قزل‌حصار کرج رخ داده که در جریان آن ۱۰ زندانی جان خود را از دست داده بودند. در آن حادثه، چند زندانی محکوم به حبس ابد و اعدام با هدف فرار از زندان، اقدام به ایجاد آتش‌سوزی و تخریب شیشه و دیوارها کرده بودند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com