فرزام کرباسی :درود به شما خانم شیوا محبوبی شما در روز ۲۰ جولای ۲۰۱۴ کمپینی را فراخوان دادید در حمایت از خانم رویا صابری نژاد زن ایرانی-‌ انگلیسی‌ که در تاریخ اکتبر ۲۰۱۳ به اتهام انتشار مطالبی بر ضدّ جمهوری اسلامی در فیسبوک خودش دستگیر شد وسپس به ۲۰ سال زندان محکوم شده است می‌خواستم از شما خواهش کنم که برای خوانندگان ما در این رابطه توضیحاتی بدهید.

شیوا محبوبی: رویا صابری نژاد یک ایرانی‌ هست که تابعیت کشور انگلیس را هم دارا می‌باشد و در انگلیس درس میخواند و همراه همسرش زندگی‌ میکردند در واقع در سال ۲۰۰۷ به انگلیس آمده بودند.
رویا صابری نژاد برای دیدار با خانواده خودش در سال ۲۰۱۳ به ایران سفر می‌کند و یک هفته پس از ورودش به ایران یعنی‌ در اکتبر ۲۰۱۳ در شهر شیراز دستگیر میشود و به محض دستگیری به زندان اوین منتقل میشود. به رویا اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی‌ نسبت داده شده اما به طور مشخص اتهامی که به رویا نسبت داده شده این است که در فیسبوک رویا بر علیه جمهوری اسلامی تبلیغ شده است.
رویا پس از دستگیری مورد شکنجه قرار گرفته است. پس از ۵ ماه دادگاهی برای رویا تشکیل دادند و در آن دادگاه رویا به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.البته اینجا باید به یک نکته اشاره کنم که همراه با رویا ۷ نفر دیگر هم دستگیر شدند که آنها هم با همین اتهام دادگاهی و جمعا به۱۲۳ سال زندان محکوم شدند که حکم ۲۰ سال زندان رویا از همه آنها بیشتر می‌باشد.رویا بعد از محکوم شدن به ۲۰ سال زندان به زندان شهر ری منتقل شده طبعا به خاطر اینکه فشار بیشتری به رویا وارد بشود.
ما در ۲۰ جولای فراخوان کمپینی را دادیم برای آزادی رویا صابری نژاد و اینکه به دولت انگلیس فشار بیاوریم که دولت ایران را وادار به آزادی رویا کند.

فرزام کرباسی :با توجه به اینکه شما از نزدیک با کمپین آزادی رویا سبرینژد فعالیت می‌کنید و در جریان جزئیات پرونده رویا هستید آیا واقعا اتهامی که رویا به خاطرش به ۲۰ سال زندان محکوم شده است صرفاً فقط فعالیت محدود فیس‌بوکی است یا ممکن است اتهامات دیگری بوده باشد؟

شیوا محبوبی: رویا صابری نژاد به طور مشخص نه عضو هیچ حزب سیاسی بود نه فعالیت سیاسی داشته فقط چند کامنت در فیسبوکش بر علیه جمهوری اسلامی منتشر کرده است کاری که اکثر مردم دنیا از جمله ایران هر روز این کار را میکنند. رویا غیر از این هیچ فعالیت دیگری نداشته است. انسانی‌ بوده که مشغول درس و زندگی‌ شخصی‌ خودش بود.اما اتهاماتی که به رویا نسبت دادند اول اقدام علیه امنیت ملی‌ و تجمع حالا تجمع را اینطور تفسیر کردند که چون فیسبوک یک شبکه اجتماعی است در واقع شما بر علیه نظام اقدام کردید و خواستید کسانی‌ را با خود همراه کنید.
اما واقعیت این است که هر مسئله ای‌ در ایران اسم سیاسی به خودش می‌گیرد کسی‌ که در یک رسانه اجتماعی مطالبی را منتشر می‌کند جمهوری اسلامی بلا فاصله احساس خطر می‌کند و به این مساله عکس العمل نشان میدهد.

فرزام کرباسی :همینطور که خودتان اشاره کردید در حالیکه روزنه افراد زیادی از داخل ایران بر روی فیسبوک شخصی‌ خود مطالبی را در نقد نظام یا بر علیه نظام منتشر می‌کنند چرا باید جمهوری اسلامی این حساسیت را در مورد یک شهروند انگلیسی داشته باشد و او‌را دستگیر و حکم سنگین ۲۰ سال زندن را به او بدهد؟

شیوا محبوبی: جدای از سیاست سرکوب جمهوری اسلامی یک مساله دیگر اینجا وجود دارد ما میبینیم که در گذشته هم این حساسیت وجود داشته افرادی مانند زهرا بهرامئ شهروند هلند. زهرا کاظمی شهروند کانادا. سعید ملک پور در کانادا. حسین درخشان. حمید قاسمی شال که البته ایشان آزاد شدند مساله این است که جمهوری اسلامی علاوه بر اینکه می‌خواهد جو رعب و وحشت را در جامعه حاکم کند و به مردم این پیغام را بدهد که اگر در فضای مجازی بر علیه نظام فعالیت کنید به این سرنوشت دچار میشوید همزمان از این افرادی که شهروندان کشورهای مختلف هستند به عنوان گروگان برای زد ‌‌و بند‌های سیاسی با دولت مربوطه استفاده می‌کند.
به طور نمونه ۳ کوهنورد آمریکایی که دستگیر کردند و یا مواردی دیگر که می‌خواهند از این افراد به عنوان گروگان در مذاکراتی که با دولت‌های غربی دارند استفاده کنند.
جمهوری اسلامی هدفمند از این شهروندان ایرانی‌ که تابعیت کشور دیگری دارند برای منافع سیاسی خودش استفاده می‌کند در اینجا می‌خواهم درباره زهرا بهرامئ شهروند ایرانی-‌ هلندی صحبت کنم که ما در آن زمان که دستگیر شده بود در سال ۲۰۰۹ کارزاری برای آزادیش ترتیب دادیم و متاسفانه اعدام شد. کسی‌ بود که با توجه به شواهد نشان میداد که جمهوری اسلامی هدفمند اقدام به دستگیری زهرا بهرامئ کرده و حتا زمان و تاریخ ورود او را به ایران از پیش دنبال میکرد و تمام فعالیتهای زهرا را زیر نظر داشته و او را با اتهامات فراوانی‌ دستگیر و نهایتا اعدام نمود.

فرزام کرباسی آیا اطلاع دارید که دولت انگلیس چه اقداماتی در راستای آزادی رویا صابری نژاد انجام داده است؟

شیوا محبوبی: دولت انگلیس اقدام و حرکت مشخصی‌ در این رابطه انجام نداده است نامه‌هایی به ایران از طرف دولت انگلیس نوشته شده البته نه برای آزادی رویا صابری نژاد بلکه برای اطلاع پیدا کردن از وضعیت رویا صابری نژاد. آخرین خبر از طرف دولت این است که متاسفانه کاری از دستشان بر نمی‌آید و باید این نکته را هم در نظر گرفت همانطور که جمهوری اسلامی با دستگیری این افراد در پی‌ منافع سیاسی خود می‌باشد این دولت‌ها هم در مقابل در پی‌ منافع سیاسی خود هستند. همین امروز انگلیس اعلام کرده که در پی‌ باز کردن سفارت خود و همینطور ایران در انگلیس‌ می‌باشد از آن طرف فشار به جمهوری اسلامی برای آزادی رویا مذاکرات سیاسی را تحت تأثیر می‌گذرد.
و میبینیم با توجه به اینکه مساله رویا صابری نژاد در معتبرترین روزنامه‌های انگلیس بازتاب پیدا کرد اما دولت انگلیس هیچ اقدام بخصوصی انجام نداده است و به همین دلیل ما این کمپین را فراخوان داده‌ایم.

فرزام کرباسی :جدای از دولت انگلیس آیا سازمان‌های حقوق بشری جهانی‌ اقداماتی در این رابطه داشته اند یا خیر؟

شیوا محبوبی: عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر در این رابطه اطلاعیه صادر کرده اند اما اقدام بیشتر از این نبود و یا کمپینی که بتوانند برای آزادی رویا امضا جمع کنند.

فرزام کرباسی :با توجه به اینکه از نزدیک با پرونده رویا صابری نژاد کار می‌کنید آخرین وضعیت پرونده و همچنین شرایط روحی‌ و جسمی‌ رویا صابری نژاد چگونه است؟

شیوا محبوبی: رویا از همان ابتدای دستگیری مورد بازجویی و همینطور شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته است در سلول انفرادی نگهدری شده است. رویا قبل از دستگیری داروهایی مصرف میکرد که پس از دستگیری اجازه نداده اند که به طور مرتب به دارو دسترسی‌ داشته باشد.
در یک مورد پس از حمام رویا را ساعت‌ها با لباس‌های خیس در سرما نگاه داشته اند و همین امر باعث شده بود که ناراحتی‌ کلیه‌ پیدا کند.از لحاظ روحی‌ رویا را تحت فشار قرار داده اند.و از طرف دیگر دستگیری رویا برای او یک شوک بوده چون اصلا انتظار این را نداشته و به همین خاطر در شرایط روحی‌ بدی به سر میبرد.نقل قولی‌ از رویا شده بود در یکی‌ از روزنامه‌های انگلستان که گفته بود: ترجیح میدهم بمیرم تا اینکه در زندان بمانم. صحبت‌هایی شده که شاید حکم ۲۰ سال زندانش مورد تجدید نظر قرار بگیرد اما این صرفاً یک شایعه است اینجا می‌خواهم به این نکته اشاره کنم این احکام زندان که در جمهوری اسلامی صادر میشود قابل اعتماد نیست ارژنگ داوودی نمونه این مطلب است که حکم زندان او به اعدام تبدیل شد.

فرزام کرباسی :با توجه به اینکه شما در انگلستان زندگی‌ می‌کنید آیا توانسته اید در رابطه با پرونده رویا ملاقات یا ارتباطی‌ با دولت این کشور داشته باشید؟

شیوا محبوبی: ما به محض اینکه کمپین رویا را اعلام کردیم با تمام رسانه‌ها تماس گرفتیم.پرونده را به پارلمان انگلستان فرستادیم. در پارلمان یک گروهی به رهبری جک استراو وزیر امور خارجه سابق انگلستان هست که با آنها ارتباط گرفتیم. در عین حال با سازمان‌های مدافع حقوق بشر تماس گرفتیم. یک طومار انلاین بر روی اینترنت قرار دادیم که مردم از سراسر جهان بتوانند این طومار را امضا کنند.
اما تمرکز ما به طور مشخص انگلستان و شهر منچستر جایی که رویا زندگی‌ میکرد هست به محض اینکه ما این کمپین را اعلام کردیم یکی‌ از روزنامه‌های منچستر این کمپین را بازتاب داد. قرار است که ما در شهر منچستر و چند شهر دیگر انگلستان میزهای اطلاع رسانی بگذاریم که طومار‌هایی را مردم در محل امضا کنند این طومار‌ها از وزارت امور خارجه می‌خواهد که به جمهوری اسلامی فشار بیاورد که رویا صابری نژاد را آزاد کنند.
در عین حال ما با اتّحادیه اروپا در تماس هستیم چون قانونی هست در این اتّحادیه برای دفاع از شهروندان اروپایی. امید ما این است که بتوانیم با تحت فشار گذاشتن دولت انگلستان و اتّحادیه اروپا از آنها بخواهیم که اقدام ملموسی در رابطه با رویا صابری نژاد داشته باشد.
به نظر من این مساله مهم است که ما به دنیا اعلام کنیم که فیس‌بوکی که شما هرروز به وسیله تلفن همراه خود چک می‌کنید کامنت میگذارید و مطالبی را در آن منتشر می‌کنید در ایران مردم آن کشور بخاطرش به ۲۰ سال زندان محکوم میشوند.

فرزام کرباسی :امروز تنها رویا صابری نژاد نیست که در این وضعیت هست بلکه ایرانی‌‌های دیگری نیز هستند که تابعیت کشور دیگری را دارند و به همین سرنوشت دچار شده اند آیا این کمپین فقط روی پرونده رویا تمرکز دارد یا به دیگر افرادی که در این وضعیت هستند گسترش پیدا می‌کند.

شیوا محبوبی: این کمپین به طور مشخص برای رویا صابری نژاد به راه افتاده اما این کمپین توجه مردم را به وضعیت کسانی‌ که تابعیت ایران و کشور دیگری را دارند و در دست جمهوری اسلامی گروگان گرفته شده اند را جلب می کند.
ما در اطلاعیه‌ای که صادر کردیم اشاره کردیم به اسامی افرادی مانند: زهرا بهرامئ. زهرا کاظمی سعید ملک پور و دیگران. ما امیدواریم که کمپین رویا توجه و حمایت مردم کشور‌های مختلف را جلب کند برای رسیدگی به وضعیت دیگر ایرانیانی که به سرنوشت رویا صابری نژاد گرفتار آمده اند.

فرزام کرباسی :در پایان می‌خواستم از شما بپرسم که همانطور که فرمودید طوماری به صورت انلاین هست که مردم از سراسر جهان میتوانند آن را امضا کرده و حمایت خود را از این کمپین ابراز نمایند اگر میشود در این مورد توضیحی بدهید.

شیوا محبوبی:کمپین برای آزادی رویا صابری نژاد یک صفحه فیسبوک دارد به ئام آدرس لینک طومار نیز در همان صفحه فیس بوک قرار دارد. علاوه بر اینکه این طومار بر روی وبلاگ کمیته برای آزادی زندانیان سیاسی در ایران نیز قرار دارد. و آدرس مستقیم طومار نیز به این صورت است:

فرزام کرباسی :با سپاس از شما خانم شیوا محبوبی برای وقتی‌ که در اختیار من قرار دادید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com