df65g4dfg444f

«تنها مسئله آتش بس نیست، بلکه هفت سال است که غزه در محاصره ارتش اسرائیل است و باید مردم غزه از محاصره در بیایند». این را عبدالکریم لاهیجى، رئیس فدراسیون جوامع حقوق بشر مى گوید.

آمار کشته های فلسطینی در جریان حملات اسرائیل به غزه از مرز ۱۱۰۰ نفر گذشت و بیش از ۶۰۰۰ نفر در این حملات زخمی شده‌اند. بیشتر قربانیان حملات اسرائیل در غزه غیرنظامی و حدود یک‌چهارم از آنها کودکان زیر ۱۲ سال هستند.

بر اساس گزارش ها آمار کشته شدگان بیش از این ارقام رسمی اعلام شده است و در میان آوارها بوی جسدهایی می آید که در زیر خرابه ها باقی مانده اند. در طول آتش بس شب گذشته تنها نزدیک به صد جنازه دیگر از میان آوارها بیرون کشانده شد.

پس از آغاز حملات اسرائیل در غزه در هشتم ژوئیه و افزایش آمار تلفات در غزه، ناوی پیلای در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، که روز چهارشنبه (۲۳ ژوئیه) در ژنو برگزار شد، از حملات اسرائیل علیه ساکنان نوار غزه به عنوان “جنایات جنگی” یاد کرد و خواستار انجام تحقیقات فوری در این زمینه شده است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل تصمیم شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره جنایت‌های رژیم اسرائیل در حمله اخیر به نوار غزه را مضحک و مسخره خوانده است.

با افزایش آمار کشته های حملات هوایی، دریایی و توپخانه‌ای تل‌آویو به مناطق مختلف نوار غزه، نهادهای بین المللی حقوق بشر به سکوت متهم و مورد انتقاد قرار گرفتند. به همین منظور “راه دیگر” با دکتر عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون جوامع حقوق بشر به گفت و گو نشسته تا از اقدامات نهادهای حقوق بشر جویا شود.

دکتر لاهیجی می گوید: “سازمان های حقوق بشر اعم از ملی و بین المللی نهادهای جامعه مدنی هستند و قدرتی ندارند و تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که اخبار را به رسانه ها برسانند یا از نهادهای دولتی بین المللی و در راس آنها شورای حقوق بشر سازمان ملل بخواهند اقداماتی صورت دهند. در همین راستا هم ما یعنی فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر در شب نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به خانم ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و رئیس شورای حقوق بشر نامه نوشتیم و درخواست کردیم یک هیئت بین المللی برای تحقیق به غزه برود. در روز نشست هم نماینده فدراسیون در شورا حضور داشت و درخواست ما را به آگاهی اعضای شورا رساند. در صحبتهای نشست هم خانم پیلای نقض مقرارات بین المللی بویژه از سوی اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد و حتی صحبت از جنایت جنگی کرد که خوشبختانه این قطعنامه به تصویب رسید.”

این حقوقدان با ابراز تاسف از رای مخالف دولت آمریکا و رای ممتنع کشورهای اروپایی عضو شورای حقوق بشر خاطرنشان می کند: “آمریکا تنها دولتی بود که به این قطعنامه رای مخالف داد و بر خلاف انتظار ناظران بین المللی کشورهای اروپایی عضو شورای حقوق بشر از جمله فرانسه و آلمان هم رای ممتنع دادند. بعبارت دیگر ما در شرایطی قرار گرفته ایم که کشورهای عضو اتحادیه اروپا که همیشه مدعی حقوق بشر و رعایت آن بودند طی سالهای گذشته در مورد قضیه اسرائیل و فلسطین همواره بطور یکجانبه از اسرائیل طرفداری کرده اند و حتی به قطعنامه ای که اصلش تنها محکوم کردن یکطرفه اسرائیل نیست رای مخالف و یا ممتنع دادند؛ در حالیکه موضوع قطعنامه این است که یک هیئتی از نمایندگان شورای حقوق بشر سازمان ملل به محل بروند و تحقیق کنند. بعبارت دیگر آنها نمی خواهند هیئت تحقیقی به محل برود برای اینکه می دانند اسرائیل مرتکب جنایت جنگی شده و روش این هیئت هم مانند هیئت هفت سال پیش که به منطقه رفت محکومیت اسرائیل خواهد بود. بر این اساس، انتقاد به سازمان های حقوق بشر یا از روی عدم آگاهی از اقدامات این سازمان هاست و یا توقعاتشان بیش از آن چیزی است که در حیطه اقتدار سازمان های حقوق بشر است.”

حمله به غیرنظامیان از موارد نقض فاحش حقوق بین المللی بشردوستانه است که بر اساس اساسنامه دادگاه بین المللی جزایی می توان آن را جنایت های جنگی دانست.

6sd5f4sd5f44sd

دکتر لاهیجی در ادامه تصریح می کند: “در نامه ای که به خانم پیلای نوشتیم و همچنین در نامه ای هم که دو روز پیش به خانم اشتون و دیگر مسئولان اتحادیه اروپا نوشتیم بشدت از رای ممتنع کشورهای اروپایی انتقاد کردیم. در این نامه نیز خواستار شده ایم تا زمینه انجام ماموریت فراهم شود و هر چه زودتر از دو طرف خواسته شود که با آتش بس موافقت کنند و از آنها بخواهند به تعهدات بین المللی ملزم شوند تا اگر مشخص شد که اسرائیل و یا حتی حماس مرتکب جنایت جنگی شده اند مسئولان آن به دادگاه جزایی بین المللی معرفی شوند. اگرچه هفت سال پیش هم که هیئت تحقیقی به محل رفت و به این نتیجه رسید که جنایت جنگی اتفاق افتاده اما متاسفانه مرجعی برای رسیدگی و مجازات نبود. همچنین از اسراییل و فلسطین خواستیم به منظور تضمین پاسخگویی در قبال جنایت های بین المللی که وقوع آنها در این مناطق محتمل است، به سازمان های جزایی بین المللی بپیوندند و اساسنامه رُم دادگاه بین المللی جزایی را تصویب کنند.”

روز شنبه فرانسه میزبان مذاکرات غزه بود و هدف از برگزاری این نشست، هماهنگی اقدامات بین‌المللی به منظور شرایط ممکن در اعلام آتش‌بس است. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه که میزبان این نشست بود، به خبرنگاران گفت وزرای خارجه شرکت کننده در اجلاس پاریس خواستار آتش‌بس پایداری هستند که تضمین کننده امنیت اسرائیل و نیازهای اقتصادی فلسطینیان باشد.

این در حالیست که خالد مشعل از رهبران حماس اعلام کرده است تنها در شرایطی به آتش بس پایدار تن خواهند داد که محاصره غزه بر داشته شود.

رئیس فدراسیون جوامع حقوق بشری با انتقاد شدید از محاصره هفت ساله مردم غزه تصریح می کند: “باید توجه داشت تنها مسئله آتش بس نیست، بلکه هفت سال است که غزه در محاصره ارتش اسرائیل است و باید مردم غزه از محاصره در بیایند. امروز هم شاهد هستیم که بیش از هزار نفر کشته شده اند که البته این آمار کشته ها دقیق نیست بطوریکه در آتش بس دوازده ساعته روز گذشته حدود صد جنازه از بین آوراها بیرون کشیده شد. بنابراین هنوز آمار واقعی قربانیان مشخص نیست و زمانی هم که صحبت از پنج تا شش هزار مجروح می شود در میان آنها بیش از هزار کودک هستند و بسیاری از این مجروحان به دلیل عدم درمان فوری در خطر قطع عضو قرار دارند. همچنین بیش از ششصد خانه از بین رفته و تقریبا نیمی از غزه ویران شده است و تمام اینها جنایت جنگی است. در کنوانسیون های ژنو حتی اگر دو دولت با هم بجنگند و فرض را بر این بگذاریم که غزه هم یک دولت مستقل است و منطقه زیر اشغال اسرائیل نیست باید مقررات کنوانسیون های ۱۹۴۹ ژنو را رعایت کنند. یعنی مردم بی دفاع و غیر نظامی و همینطور امکان بی دفاع از خانه تا مراکز عمومی باید در جریان عملیات جنگی آسیب ناپذیر باشند در حالیکه می بینیم در میان کشته شدگان اخیر ( بر اساس آمارهای اعلام شده هزار و صد نفر) نزدیک هشتاد درصد مردم غیر نظامی هستند و از همین رو تردیدی در جنایت جنگی باقی نمی ماند.”

وی به اقدامات بعدی فدراسیون اشاره کرده و می گوید: “ما تنها به اعزام هیئت سازمان ملل بسنده نخواهیم کرد و خود فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر تصمیم گرفته هیئتی را برای تحقیق به محل اعزام کند منتهی مشکل اصلی اجازه ورود به محل است یعنی از طریق مصر و اسرائیل باید وارد غزه شد. دیروز نامه ای خطاب به فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه و لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور نوشتیم و از آنها خواستیم نه تنها درخواست ما را پیگیری کنند بلکه اصرار و پافشاری کنند تا دولت های مصر و اسرائیل امکان انجام این تحقیقات را در محل به ما بدهند؛ به مجرد اینکه پاسخ به درخواست ما داده شود هیئتی از طرف فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به محل اعزام خواهد شد تا نتیجه تحقیقات خود را در اختیار رسانه های خبری و سازمان ملل بگذاریم. بنابراین ما نه تنها این وقایع بیست روز گذشته در غزه را محکوم می کنیم بلکه از هر طریق ممکن در تلاش هستیم تا بتوانیم بطور غیرجانبدارانه و مستند مسئولین این جنایت را معرفی کنیم.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com