بیداران از بهار سال ۱۴۰۰ برای مستند سازی دادخواهی قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷ اقدام به راه اندازی یک زیر مجموعه جدید کرده است. دادخواهی قتل‌های سیاسی پاییز ۱۳۷۷ اگرچه فرجام درخور نیافت اما تجربه مهمی در تاریخ حرکت‌های دادخواهانه در کشورمان ساخت. مجموعه پیش رو دربردارنده آرشیوی از سندها و نوشتارهایی ست که در مسیر این دادخواهی در رسانه‌های بیرون و گاه حتی درون ایران به انتشار رسیدند، اما به مرور زمان فراموش شدند و یا از دسترس عموم خارج گشتند. این آرشیو امکان بازنگری وقایع و واقعیت‌هایی را که در این دادخواهی نهفته است، برای همگان فراهم می‌کند. مجموعه حاضر به مرور گسترش خواهد یافت. در این راه از پیشنهادهای شما در غنی‌تر شدن آن استقبال می‌کنیم. مسئولیت این سر فصل با پرستو فروهر، از تلاش‌گران این دادخواهی است.

***************************************

در روزهای تلخ آذر ۷۷ که خبر قتل‌های سیاسی یکی پس از دیگری پخش ‌شد، خشم و شرم بر ترس بسیاری چیره گشت و پس از سال‌ها سکوتِ اکثریت در برابر سرکوب دگراندیشان، وجدان زخم‌خورده‌ی جامعه ندای دادخواهی سر داد.
فشارهای جهانی با اعتراض‌های خودجوش درون و بیرون ایران همراه شد و دستگاه حاکمه‌ی ایران را که با روی کار آمدن دولت محمد خاتمی نوید «اصلاحات» می‌داد، وادار به واکنش کرد. در نیمه‌ی دی‌ماه ۱۳۷۷، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور یک اطلاعیه به ارتکاب چهار قتل از سوی گماشتگان خود اعتراف کرد، اما مسئولیت را به حساب «چند مامور خودسر» با «برداشت‌های نادرست» نوشت. از سوی دیگر کاربدستان قضایی پرونده‌، تحقیقات را زیر پوشش «حفظ امنیت ملی» از افکار عمومی و بازماندگان قربانیان پوشیده نگه داشتند. هرگاه به حرف آمدند، ضدونقیض گفتند و گمراه کردند.
اگرچه در ابتدا زیر فشار افکار عمومی، اعتراض‌ دگراندیشان در درون و بیرون ایران، و نیز همراهی بخش‌هایی از نیروهای اصلاح طلب به‌ویژه روزنامه‌نگاران، افشای ابعاد واقعی، بستر فکری و اهرم سازمانی قتل‌های سیاسی، و نیز دادرسی عادلانه‌ی این جنایت‌ها به یک خواست مطرح در جامعه بدل شد، اما پس از چندی با اوج‌گیری سرکوب در سال ۷۸(سرکوب جنبش دانشجویی ۱۸ تیر، توقیف نشریه‌هایی که در پیگیری قتل‌های سیاسی نقش اساسی داشتند، پرونده‌سازی و بازداشت گروهی از دگراندیشان سیاسی و روزنامه‌نگاران) از یک سو و عقب‌نشینی‌های آشکار جناح اصلاح‌طلب حکومت از خواست‌های جامعه از سوی دیگر، نیروی پیش‌برنده‌ی دادخواهی تحلیل رفت. تلاش‌هایی که به‌رغم این تنگناها شد، نتوانست ساختار قدرت را به پاسخگویی وادارد.
«تحقیقات» قضایی نزدیک دو سال به درازا کشید. در این مدت چندین بار کاربه‌دستان پرونده تغییر کردند. هر از گاه خبری در ارتباط با این پرونده منتشر شد از این دست: «متهم ردیف اول پرونده»، سعید امامی، که سال‌ها معاون و بعد مشاور وزیر اطلاعات بود، در زندان واجبی خورد و مرد. ردپای «جاسوسان خارجی» در قتل‌ها شناسایی شد. پرونده به «پرونده ملی» ارتقاء‌درجه یافت. کشف شد که هدف قتل‌ها «توطئه‌ بر ضد سران نظام» بوده است و متهمان فساد مالی و روابط عجیب و غریب جنسی داشته‌اند. همچنین در این مدت جزوه‌های زرد و جنجالی «افشاگری» باب شد. فیلم شکنجه‌ی متهمان و خبر بازداشت بازجوهای پرونده پخش شد. پرونده مدتی ناپدید شد و سرانجام که رد آن در دادگاه انقلاب پیدا شد و …
با «پایان تحقیقات» در شهریور ۷۹ ده روز برای خواندن پرونده مهلت داده شد. این «پرونده ملی» شامل دوازده کلاسور پر برگ بود، که برگ‌های آن سه بار شماره‌گذاری شده و از جابه‌جای آن ده‌ها صفحه را بیرون کشیده بودند. اعتراف‌های متهمان تک‌نویسی‌های بلند و درهمی بودند که از لابلای‌شان چنین جمله‌های هولناکی بیرون زده بود:

«این نوع مأموریت‌ها را تیم‌های بسیار انجام داده‌اند و جوایز بزرگ دریافت کرده‌اند و بنده هم موظف به تشکیلات اطلاعات هستم»، «تمام برادران در هر کاری که شرکت کنند با وضو بوده و با ذکر مأموریت انجام می‌دهند»، «کار حذف فیزیکی و دیگر کارها از قبیل دستگیری، انتقال متهم و مراقبت ثابت و غیره از سال ۷۰ در پرینت کاری از طرف وزارت برای ما مشخص شده بود و جزء وظایف قسمت ما بود»، «با توجه به اینکه نظام اسلامی دچار مشکل شده بنده حاضرم هر نوع سناریو شد برای این مطلب بگویم البته با نام مستعار»، «چند ضربه چاقو زد که بنده دیدم تکان می‌خورد. گفتم تکان می خورد چند ضربه دیگر زدند»، «ما به اتفاق چند نفر از دیگر برادران روی منزل سوژه سوار شده تا ترددها را دربیاوریم تا ببینیم بهترین راه حذف چیست»، «این نوع کارها در وزارت زیاد انجام می‌شد در داخل یا چه در خارج و تنها در این مورد بود که به این صورت درآمد»، «آنچه عمل شده در دو حوزه لائیک‌ها یعنی ملیون مرتد و کانون نویسندگان بوده»، «پس از حذف از منزل خارج شدیم و به محل کار مراجعه نمودیم. حتی به علت طولانی شدن کار، اضافه‌کاری آن شب را برای بنده محاسبه نموده و به همراه حقوق بنده توسط فیش حقوقی پرداخت شد»، …

بازجو حتی یک پرسش درباره‌ی چنین اعتراف‌های هولناکی نکرده بود، انگار نه انگار! و در پرونده بارها تکرار شده بود که دستور «حذف» را وزیر وقت اطلاعات، دری نجف‌آبادی داده است و باز هم انگار نه انگار!
پرونده مثله بود و سراپا نقص. اما همان برش‌های کوچکی که به چشم می‌آمد، نمایانگر وجود هولناکی بود، که حذف‌ها، برای لاپوشانی آن به کار بسته شده بود. گاهی برای دریافت ماهیت یک پدیده نیازی به یک بازنمایی جامع و کامل نیست. یک برش هم کفایت می‌کند.

مأموریت قاضی پرونده هم مصداق دیگری از لاپوشانی و حذف بود. آمده بود تا بستر سازمانی، سیاسی و فکری قتل‌ها را «بی‌ارتباط با جرم» دسته‌بندی کند، از طرح آن در «دادگاه» جلوگیری کند و برای توجیه، استنادهای «موجه قانونی» بیاورد. او «پرونده ملی» قتل‌های سیاسی آذر ۷۷ را به پرونده‌ی قتل عادی چهار نفر، پروانه فروهر، داریوش فروهر، محمد مختاری، محمد جعفر پوینده توسط هجده نفر خلاصه کرد، بی‌آن‌که ذره‌ای به فهرست پُرشمار «نقص‌های پرونده» که وکیل‌های قربانیان اعلام کردند، اعتنا کند.

بازماندگان قربانیان اعلام کردند که صلاحیتی برای این دادگاه فرمایشی نمی‌شناسند و در آن شرکت نمی‌کنند. «دادگاه» اما تشکیل شد و رأی مفصل آن نیز در روزنامه‌ها چاپ شد تا پایان نمایش «دادرسی» را به عموم اعلام کند. برای سه تن از ماموران اجرای قتل‌ها، دو نفر که چاقو به تن پروانه فروهر و داریوش فروهر زده بودند و یک نفر که طناب به گلوی محمد مختاری و محمد جعفر پوینده انداخته و آن را کشیده بود، حکم قصاص صادر شد. اختیار اجرای حکم قصاص را بنا بر «قانون شرع» به بستگان درجه یک قربانیان واگذاردند. آنان اعلام کردند که با اعدام مخالف‌ هستند و درخواست مجازات مرگ برای هیچ‌کس ندارند. دستگاه قضایی این مخالفت با اعدام را «بخشش» متهمان خواند و دستاویز کرد تا در دادگاه تجدیدنظر با لغو حکم‌های قصاص، مجازات دیگر متهمان پرونده را نیز کاهش دهد. سپس پرونده مختومه شد.
پیگیری‌ بازماندگان قربانیان از طریق کمیسیون اصل نود مجلس نیز به جایی نرسید. درخواست آنان از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تحقیق و بررسی، از آنجا که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حاضر به پاسخگویی به این کمیسیون نشد، بی‌نتیجه ماند.

اما تلاش و ایستادگی بازماندگان قربانیان و همراهانشان، که به مرور نام دادخواهی گرفت، به پیگیری قضایی یا درخواست پشتیبانی از نهادهای مدافع حقوق بشر محدود نبوده است، بلکه کوششی بوده برای پاسخگو کردن نهادهای قدرت، روشنگری نسبت به بیدادگری، یادآوری جنایت‌ها و روشنگری زمینه‌ها و بستر سازمانی و فکری آن، مخالفت با مجازات اعدام و مرزبندی با شیوه‌های انتقام‌جوییانه، رویت‌‌‌‌‌پذیر کردن و به رخ کشیدن حذف و حذف شدگان، ایستادگی بر سر حق یادآوری و بزرگداشت قربانیان، تلاش برای رسوا کردن شیوه‌های گوناگون انکار و تحریف، شهادت دادن و روایت تجربه‌ها و ساختن الگوهای کوچک ایستادگی.

این مجموعه در بیداران دربردارنده سندها و نوشتارهایی از این تلاش دادخواهانه است، باشد که به سهم خود بر علیه فراموشی بکوشیم. 

نامه‌ها و سندها

هشدار، اطلاعیه پرستو و آرش فروهر مبنی بر درخواست نظارت مردم و نهادهای حقوقی غیروابسته بین‌المللی بر روند دادرسی پرونده قتل پروانه و داریوش فروهر، پرستو و آرش فروهر، یکم بهمن ۱۳۷۷.

کتمان حقیقت به اقتضای مصلحت نظام، در تحلیل گفته‌های دادستان نظامی تهران، مقام رسیدگی‌کننده به پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ و تضّاد و تناقض این گفته‌ها با قوانین جمهوری اسلامی، عبدالکریم لاهیجی، بهمن ۱۳۷۷

شقایق بین ما یه رازه، فرخنده حاجی زاده، روایت فرخنده حاجی‌زاده از روزهای پس از قتل حمید و کارون حاجی‌زاده، زمستان ۱۳۷۷،

نامه خانواده‌های مختاری و پوینده به ریاست قوه قضائیه، در اعتراض به عدم اطلاع‌رسانی و ضدونقیض‌گویی دادستان نظامی تهران، مقام رسیدگی‌کننده به پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ ، خرداد ۱۳۷۸.

برای حفظ توازن، چهار قاتل چهار مقتول، نوشتار فرخنده حاجی‌زاده در واکنش به مصاحبه دادستان نظامی تهران که مسئول رسیدگی‌ به پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ بود، تیر۱۳۷۸.

بیانیه‌‌های«کمیته دفاع از حقوق قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای»، یکم آذر ۱۳۷۸ تا ۱۷ آذر ۱۳۷۹، که به همت خانواده‌های قربانیان قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ و تنی چند از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی مستقل و مورد اعتماد خانواده‌ها تاسیس شد.

نامه پرستو فروهر به ریاست قوه قضائیه، مبنی بر درخواست معرفی و ملاقات مسئول جدید رسیدگی به پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ پس از هفته‌ها سکوت مقامات در این‌باره و پخش شایعه گم شدن این پرونده،۴ اردیبهشت ۱۳۷۹.

لایحه ناصر زرافشان در اعلام نقص پرونده قتل‌ها، وکیل خانواده‌های قربانیان قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ا، ۷ مهر ۱۳۷۹. 

لایحه ناصر طاهری و علی اکبر بهمنش در اعلام نقص پرونده قتل‌ها، وکلای خانواده‌های قربانیان قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷، مهر ۱۳۷۹ 

نامه پرستو فروهر به ریاست قوه قضائیه، ۱۹ مهر ۱۳۷۹، پس از خواندن پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ در اعتراض به نقص‌های پرونده و روند مخدوش دادرسی.

لایحه شیرین عبادی در اعلام نقص پرونده قتل‌ها، وکیل خانواده‌های قربانیان قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷، ۲۳ مهر ۱۳۷۹ 

نامه پرستو فروهر به قاضی تحقیق پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ در برشمردن نقص‌های پرونده و درخواست تکمیل و تصحیح تحقیقات ۲۶ آبان ۱۳۷۹.

نامه پرستو فروهر به ریاست قوه قضائیه، در اعتراض به عدم تکمیل پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ در آستانه تشکیل دادگاه این جنایت‌ها و تقاضای وی برای ملاقات با این مقام، ۲۷ آذر ۱۳۷۹

نامه خانواد‌های فروهر، مختاری، پوینده به ریاست شعبه پنجم دادگاه نظامی یک تهران، برای اعلام خودداری خود از شرکت در دادگاه به دلیل عدم رسیدگی به نقص‌های پرونده که از سوی وکلای خانواده‌ها در موعد مقرر اعلام شده بود، ۳۰ آذر ۱۳۷۹

نامه خانواده‌های فروهر، مختاری، پویندهبه ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به روند مخدوش تحقیقات و تشکیل دادگاه قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ پیش از رفع نقایص پرونده و تقاضای تحقیق و تفحص از این مرجع، ۳۰ آذر ۱۳۷۹

تحلیل حقوقی عبدالکریم لاهیجی از رای شعبه پنجم دادگاه نظامی یک، از رأی شعبه پنجم دادگاه نظامی تهران در مورد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ ، اثبات بی‌اعتباری این دادرسی و اصرار بر باز بودن پرونده تا انجام یک دادرسی عادلانه ومنطبق با موازین شناخته شده بین‌المللی، ۹ بهمن ۱۳۷۹

بیانیه خانواده‌های فروهر، مختاری، پوینده در پی رای شعبه پنجم دادگاه نظامی یک، در به رسمیت نشناختن رأی شعبه پنجم دادگاه نظامی تهران در مورد متهمان قتل¬های سیاسی پاییز ۷۷ و مخالفت با صدور حکم اعدام برای چند مامور قاتل که بنا به اعتراف خودشان براساس وظیفه‌ی سازمانی به حذف فیزیکی دگراندیشان می‌پرداخته‌اند، ۱۰ بهمن ۱۳۷۹

 دور خشونت یا طلیعه‌ی عدالت، نوشتار عبدالکریم لاهیجی در بازخوانی بستر قضایی و سیاسی رسیدگی غیرعادلانه به پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ و پافشاری بر باز بودن پرونده این جنایت‌ها و لزوم دادخواهی، ۲۹ اسفند ۱۳۷۹

بیانیه پرستو و آرش فروهر درباره اطلاعیه سازمان قضائی نیروهای مسلح، در اعتراض به روایت مخدوش سازمان قضائی نیروهای مسلح، در آخرین اطلاعیه این نهاد درباره مخالفت آن دو با اجرای حکم اعدام دو مامور وزارت اطلاعات که مجری قتل پروانه و داریوش فروهر بوده‌اند، ۷ خرداد ۱۳۸۱

عدالت به روایت ولایت مطلقه فقیه، تحلیل حقوقی عبدالکریم لاهیجی از رای دادگاه تجدیدنظر در پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ و اثبات بی‌اعتباری آن، خرداد ۱۳۸۱

 بیانیه‌ خانواده‌های فروهر، مختاری، پوینده در اعتراض به پرونده‌سازی برای ناصر زرافشان وکیل خانواده‌های قربانیان قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ و بازداشت وی به قصد خاموش کردن صدای رسای او در افشاگری و دادخواهی، ۱۹ مرداد ۱۳۸۱

 گزارش به ملت، روایت تفصیلی از دادخواهی قتل‌ سیاسی داریوش و پروانه فروهر و پیگیری پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ از ابتدا تا پایان دادگاه فرمایشی به قلم پرستو فروهر، آبان ۱۳۸۱

 دادخواست خانواده‌های فروهر، مختاری، پوینده خطاب به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد مبنی بر تقاضای تحقیق و بررسی درباره دادرسی قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ پس از مخدومه شدن این پرونده در دستگاه قضایی ایران بی‌آنکه مسئولان پرونده به وظایف قانونی خود در افشای حقایق و احقاق حق و عدالت عمل کنند، یکم آذر ۱۳۸۱

 نامه پرستو فروهر به ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مبنی بر درخواست پیگیری تحقیقات این کمیسیون و دریافت پاسخ کتبی درباره نتیجه تحقیقات تا آن تاریخ، ۴ آذر ۱۳۸۲

 قتل‌های زنجیره‌ای، پرونده‌ای ملی است، گفتار کاظم کردوانی در نشست « پنجاهمین سال‌گرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و پنجمین سال‌گرد قتل‌های زنجیره‌ای». که «کمیته‌ دفاع از مبارزات مردم ایران و زندانیان سیاسی (فرانکفورت – ماینتس)» در دانشگاه فرانکفورت برگزار کرد، آذر ۱۳۸۲

 بیانیه پرستو فروهر در دعوت به آیین ششمین سالگرد قتل فروهرها در خانه و قتلگاه آنان در پی ممنوعیت برگزاری این آیین در مکان‌های عمومی که از این سال به بعد به اجرا درآمد،۳۰ آبان ۱۳۸۳

نامه پرستو فروهر به استانداری تهران، مدیر کل سیاسی- نظامی استانداری تهران و دیگر مقامات تصمیم‌گیرنده درباره درخواست تامین امنیت مراسم بزرگداشت داریوش و پروانه فروهر،۲۵ آبان ۱۳۸۴

 فراخوان خانواده‌های فروهر، مختاری، پوینده، برای جمع‌آوری امضا در پافشاری بر لزوم افشای تمامی حقایق در مورد قتل‌های سیاسی آذر ۷۷ و تشکیل دادگاهی صالح برای رسیدگی به این جنایت‌های ضدبشری که به صورت سازمان یافته از سوی نهادهای حکومتی انجام شد. فراخوان در دهمین سالگرد قتل‌های سیاسی آذر ۷۷ منتشر شد، آذر ۱۳۸۷

 قدردانی خانواده‌های فروهر، مختاری و پوینده از امضاکنندگان فراخوان آنان در پافشاری بر دادخواهی و انتشار فهرست امضاها تا آن تاریخ،آذر۱۳۸۷

 ده سال تلاش و پایداری دادخواهانه، ده سال شکست در برابر بیداد حاکم، نوشتاری از پرستو فروهر در بازخوانی روند دادخواهی قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ در دهمین سالگرد این جنایت‌ها با تمرکز بر پدیده‌ تکرار در این مسیر، آذر ۱۳۸۷

پیام سیما صاحبی از تبعید برای آیین دهمین سالگرد قتل محمد جعفر پوینده و محمد مختاری در امام‌زاده طاهر کرج بر مزار این دو جانباخته، ۱۵ آذر ۱۳۸۷

روایت قتل مترجم اعلامیه جهانی حقوق بشر، نوشتار سیما صاحبی در بزرگداشت همسرش محمر جعفر پوینده و پافشاری بر لزوم دادخواهی در سیزدهمین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ ، ۱۸ آذر ۱۳۹۰

خوندشت، واگویه‌ای از فرخنده حاجی‌زاده خطاب به برادرزاده‌اش کارون که همراه پدرش حمید حاجی‌زاده به قتل رسید. این روایت در نشریه «اندیشه‌آزاد»، خبرنامه‌ داخلی کانون نویسندگان ایران در ۵ دی ۱۳۹۱ منتشر شد.

پیام خانواده‌های فروهر، مختاری و پوینده در پانزدهمین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ در قدردانی از تلاش دگراندیشان، رسانه‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و به‌ویژه وکلای پرونده که در افشای ابعاد و دادخواهی این جنایت‌ها کوشش بسیار کردند، و نیز از هم‌میهنانی که هر ساله یاد جانباختگان را زنده کردند، آبان ۱۳۹۲

گزارش پرستو فروهر از کشمکش با نهادهای امنیتی بر سر حق برگزاری آیین بزرگداشت در پانزدهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر که بی‌نتیجه ماند، ۲۷ آبان ۱۳۹۲

گزارشی از روزهای خواندن پرونده قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ در سازمان قضائی نیروهای مسلح به همراه فرازهایی از اعتراف‌های هولناک متهمان این پرونده، پرستو فروهر، آبان ۱۳۹۲

پیام خانواده‌های فروهر، مختاری و پوینده در پانزدهمین سالگرد قتل‌های سیاسی پاییز ۷۷ در قدردانی از تلاش دگراندیشان، رسانه‌ها و نهادهای مدافع حقوق بشر و به‌ویژه وکلای پرونده که در افشای ابعاد و دادخواهی این جنایت‌ها کوشش بسیار کردند، و نیز از هم‌میهنانی که هر ساله یاد جانباختگان را زنده کردند، آبان ۱۳۹۲

تفکر زمینه‌ساز قتل‌های زنجیره‌ای، سخنرانی کاظم کردوانی در یادمانِ پانزده‌سالگی قتل‌های زنجیره‌ای در کانون پناهندگاهان سیاسی ایران در برلین ، ۲۴ آذر ۱۳۹۲

کارونِ قهرمان بگو! جستاری از فرخنده حاجی‌زاده در روایت قتل سیاسی برادر و برادرزاده‌اش حمید و کارون حاجی‌زاده و رد تلخ آن بر خانواده‌شان، ۱۳۹۲

ظهور ناگهانی یک «عکس خبری» با زیرنویسی «مشکوک» ، نوشتار پرستو فروهر در معناگشایی از تنها عکسی که از شب پخش خبر قتل فروهرها از حیاط خانه آنان منتشر شد، آبان ۱۳۹۴

کالبد شکافی یک دادخواهی، گفتار نسرین ستوده برای آیین هفدهمین سالگرد قتل فروهرها که با ممنوعیت مراسم به صورت کتبی منتشر شد، یکم آذر ۱۳۹۴

پسوند سیاسی بر فعل غارت، نوشتار پرستو فروهر درباره دستبرد به خانه و قتلگاه فروهرها و غارت یادگارهای این مکان یادآوری، ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

دادخواهی برای زنده نگاه داشتن اندیشه‌های جانباختگان این کشتارها ادامه خواهد داشت، گفتگوی سیما صاحبی با محمد حیدری خبرنگار سایت آسو، آذر ۱۳۹۶

بازخوانی دو گزارش از معاینه جسد پروانه و داریوش فروهر به قصد معناگشایی از باورها و سازوکار اجرایی عاملان و آمران قتل آنان، پرستو فروهر، ۳۰ آبان ۱۳۹۷

واکاویِ تفکری که به قتل‌های سیاسی انجامید، گفتار کاظم کردوانی در وبینارِ «انجمن آزادی اندیشه»، ۴ آذر ۱۳۹۷

گفتار سیما صاحبی در بیستمین سالگرد قتل‌های سیاسی پائیز ۷۷ در هانوفر، پافشاری بر یادآوری و دادخواهی، آذر ۱۳۹۷

شهادت به درد مشترک و تاریخ به تاراج‌رفته¬ تمام قربانیان جنایات حکومتی در ایران، گفتار سهراب مختاری در بیستمین سالگرد قتل‌های سیاسی پائیز ۷۷ در هانوفر، آذر ۱۳۹۷

مجید شریف، قربانی قتل‌های سیاسی، که بود؟ گفتگوی مهشید شریف با محمد حیدری خبرنگار سایت آسو، ۲۸ آبان ۱۳۹۷

از رگان مرگ گذشتن، روایتِ سیاووش مختاری از قتل سیاسی پدرش محمد مختاری که در کتاب «آواز نگاه از دریچه‌ی تاریک» به کوشش مهدی اصلانی منتشر شده است، ۱۳۹۸

محمد جعفر پوینده، مدافع پی گیر آزادی قلم و اندیشه، نوشتار سیما صاحبی در بزرگداشت محمد جعفر پوینده در بیست‌ویکمین‌ سالگرد قتل سیاسی او، آذر ۱۳۹۸

به جزئیات قتل مجید شریف اعتراف کردند ولی مسئولیتش را نپذیرفتند، گفتگوی مهشید شریف همسر مجید شریف با فرشته قاضی خبرنگار رادیو فردا، آذر ۱۳۹۹

احضار پیروز دوانی به دادگاه، چهار سال پس از آن‌که او را ربودند و کشتند، گفتگوی حسین دوانی برادر پیروز دوانی با فرشته قاضی خبرنگار رادیو فردا، آذر ۱۳۹۹

فرزندان حمید حاجی‌زاده سکوت ۲۲ ساله خود را شکستند، ارس و اروند حاجی‌زاده در گفتگو با فرشته قاضی خبرنگار رادیو فردا، آذر ۱۳۹۹

روایت همسر حمید حاجی‌زاده از قتلی که ۲۲ سال پیش در سه‌متری‌اش رخ داد، گفتگوی روح‌انگیز سلطانی‌نژاد با فرشته قاضی خبرنگار رادیو فردا، آذر ۱۳۹۹

دادخواهی قتل‌های زنجیره‌ای گره خورده با رنج یک سرزمین، گفتگوی سهراب مختاری با جواد عباسی توللی در تارنمای رادیو زمانه، آذر ۱۳۹۹

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)