saeed-shahlapoorعضو انجمن مجسمه‌سازان ایران می‌گوید مردم ایران روحیه‌ی انجام کار گروهی ندارند و البته جلوی کار آن‌ها نیز گرفته می‌شود، بنابراین احزاب و انجمن و… در ایران به درستی شکل نمی‌گیرند و در صورت شکل گرفتن هم کاری پیش نمی‌برند.

سعید شهلاپور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی مشکلات انجمن‌های هنری در ایران اظهار کرد: اغلب انجمن‌های هنری در ایران تحت نظر وزارت ارشاد ثبت شده‌اند و این یعنی اینکه این انجمن‌ها صنفی نیستند و فعالیت‌هایشان ترکیبی از اقدامات هنری و صنفی است.

او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات انجمن‌های هنری موضوع پول و بودجه است، گفت: من معتقد نیستم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به انجمن‌های هنری پول تزریق کند بلکه معتقدم انجمن‌ها باید از قدرت کارشناسی خود برای امور مختلف در جهت درآمدزایی استفاده کنند.

به نظرم واگذاری امور انجمن‌ها به دولت کار مناسبی نیست چون تجربه ثابت کرده است موفق‌ترین بینال‌ها زمانی برگزار شده‌اند که به دست انجمن‌ها اداره شده‌اند، حتی زمانی که خود دولت اقدام به برگزاری بینال‌ها کرده‌ است دیده‌ایم که یا بسیار بعد از تاریخ موعود آن برگزار شده است یا اجرای برنامه به گونه‌ای بوده است که مجسمه‌ساز‌ها و نقاش‌ها ترجیح داده‌اند که در آن شرکت نکنند.

این استاد مجسمه‌ساز بیان کرد: معتقدم که انجمن‌ها باید از نیروی کارشناسی خود برای جذب پول استفاده کنند و نباید اموراتشان به دولت واگذار شود چون اگر چنین شود انجمن‌ها به زینت‌المجالس دولت تبدیل می‌شوند و این برای انجمن‌ها مناسب نیست.

این هنرمند پیشکسوت با بیان اینکه به طور کلی انجمن‌ها و کارهای گروهی در ایران با مشکل روبه‌رو می‌شوند، گفت: در جامعه‌ای که هنوز حزب و فعالیت‌های گروهی در سطوح مهم دچار مشکل می‌شود طبعا انجمن‌های هنری اصلا نمی‌توانند کاری بکنند. همان‌طور که می‌بینیم در کشورهای پیشرفته مردم به صورت مداوم در احزاب شرکت می‌کنند ولی این اخلاق در کشور ما وجود ندارد. اصلا روحیه‌ی انجام کار گروهی در ایران وجود ندارد. ما می‌بینیم که حتی ورزش‌های گروهی هم در ایران با مشکل مواجه می‌شود و مردم ما بیشتر در ورزش‌های انفرادی موفق‌اند.

عضو انجمن مجسمه‌سازان ایران همچنین افزود: در بررسی کار انجمن‌های هنری باید در نظر گرفت که مگر احزاب در این مملکت موفق‌اند یا سندیکاهای کارگران و کارمندان موفق‌اند که انجمن‌های هنری موفق باشند؟ به نظر می‌رسد که در مجموع در جامعه ما کسانی دست‌اندرکارند که علاقه‌ای به کار جمعی مردم ندارند و مردم هم تربیت انجام کار گروهی ندارند. معتقدم تا این روحیه در مردم ما شکل بگیرد زمان می‌برد. در کشورهای پیشرفته بیش از ۴۰۰ سال است که کار گروهی تمرین می‌شود ولی در کشور ما چنین نیست.

این هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: انجمن مجسمه‌سازان به طور کلی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ عضو دارد. مگر چقدر می‌تواند گستره فعالیت‌هایش زیاد باشد؟ به نظرم به جای بررسی وضعیت انجمن‌های هنری باید این نکته مورد واکاوی قرار بگیرد که چرا اصلا در ایران انجمن‌ها ریشه نمی‌گیرند و نمی‌توانند در فضای جامعه موثر باشند و اگر جان بگیرند و بخواهند کاری پیش ببرند بلایی که بر سر خانه سینما آمد بر سرشان می‌آید. انجمن روزنامه‌نگاران ایران یکی از قدرتمندترین انجمن‌ها بود. دیدیم که به راحتی تعطیل شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com