آقایان این رویه را عوض کنند . اگر به میزانی که دارند به این جوانها و به این افراد خالص به ناحق فشار میآوردند ، به آن افرادی که سرمایه کشور را بالا کشیدند و پول های این مملکت را خوردند و فساد داشتند فشار می آوردند شاید وضع مملکت بهتر از این بودو من تقاضا دارم که دولت آقای روحانی هم شفاف تر و قاطع تر و بنا بر همان چیزی که آقای مطهری گفت کمی جربزه بیشتری در این مسایل به خرج دهد….

سراج الدین میردامادی همچنان پس از دو ماه، بلاتکلیف، در بازداشتگاه بند دو الف اوین زندانی است. این در حالی است که مدتها از بازجویی های او گذشته است. اما به نظر می رسد در تقسیم کاری که بین سپاه و قاضی پرونده اتفاق افتاده ، این بار وظیفه بر گردن قاضی صلواتی قاضی پرونده سراج افتاده که پاسخی ندهد و کار را پیش نبرد.  ظاهرا بازجوی سپاه گفته است مشکلی نیست و سراج میردامادی می تواند تا زمان برگزاری دادگاه خارج از زندان باشد ولی قاضی صلواتی هیچ دستوری بر مبنای این گفته نمی دهد.

در همین باره با صدرا میردامادی برادر آقای میردامادی به گفت و گو نشستیم که می خوانید:

 آیا زمان برگزاری دادگاه آقای سراج مشخص شده است؟

یک هفته پیش به وکیل ایشان خانم پورفاضل ابلاغ شده که ۱۱ مرداد زمان برگزاری دادگاه است، که اتفاقا هم زمان با ورود ایشان هست که سال قبل است.

اما مساله ای که هست این است که تا تاریخ برگزاری جلسه ایشان باید با وثیقه آزاد بشود چون تا زمان محاکمه کمتر از یکماه هست و بازداشت ایشان ضررورتی ندارد و از این به بعد بازداشت ایشان غیر قانونی محسوب میشود ولی هیچ خبری نیست.

اخیر هم یعنی ۱۲ همین ماه کارشناس سپاه ایشان نامه زده به آقای صلواتی که ایشان به دلیل جراحات ناشی از جنگ نیاز به درمان و رسیدگی دارد و اینجا شرایطش برای نگهداری مساعد نیست و از این جهت باید وثیقه را به جریان انداخت اما قاضی صلواتی عملا هیچ پاسخی نمی دهد.

البته در این چند سال همه خانواده ها و وکلا می دانند که قاضی صلواتی چقدر همه را اذیت می کنند. ایشان هیچ جوابی به درخواست ها نمی دهند و حتا خانواده ها و وکلا را راه نمی دهند تا حرف شان را بزنند.

این چند روز هرچه ما مراجعه کردم تهران و وکیل ایشان رفته و سراغ گرفته گفته نامه نیامده، آقای صلواتی نیست، حاج آقا جلسه است و نماز هست و اصلا به تعویق انداخته اند و با اینکه سپاه نظر داده خود آقای صلواتی که جواب نمیدهد دفترش مثلا منشی ایشان جواب بدهد جواب این هست که پرونده رو میز ایشان هست اما ایشان حرکت و اقدامی نکرده و این هم نامه مشخصی هست که سپاه زده که ایشان باید ترخیص شود باید وثیقه قبول شود.

 – یعنی شخص آقای صلواتی مخالف آزادی ایشان است؟

دقیقا همین است. چیزی که سراج به من میگفت این است که کارشناس من با بازپرس که آقای خورشیدی باشد صحبت کرده -بازپرس دادسرای اوین – هر دو آنها موافق بودند و کارشناس گفته که ما دوباره خودمان هم صحبت میکنیم و این شد که ۱۲ تیر ماه دوباره نامه زدند.

خودش به من زنگ زد که نامه زدند به دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ آقای صلواتی که ایشان را نمیتوانیم نگه داریم و اینجا نگهداری من مشکل هست و خواستند به خاطر وضعیتی که دارم این تقاضا را بکنم. ایشان نیاز به درمان دارد و به خاطر ترکشهایش نیاز به جراحی دارد. ولی عملا آقای صلواتی دوباره دارد اذیت میکند و کارشکنی میکند و غیر قانونی پرونده را نگه داشته و نمیگذارد که ایشان آزاد شود.

آخرین باری که با آقای سراج ملاقات داشتید کی بود؟

ما فقط یک ملاقات داشتیم که سری قبل در مصاحبه گفتم و فقط تماس تلفنی داریم که به من گفت یک سری کتاب برایش ببریم که کتاب ها عملا گم شد و به دستش نرسید.

تنها چیزی که به ما ابلاغ کرده اند همین ۱۱ مرداد ماه زمان دادگاه هست و هرچه ما برای وثیقه تلاش کرده ایم آقای صلواتی پشت گوش انداخته است. فقط یکبار خانم پورفاضل در این دوهفته بعد از ملاقات ما توانسته آقای صلواتی را ببیند برای اولین بار در کل این چند ماه از پارسال تا الان. ظاهرا دیدن قاضی صلواتی از دیدن رییس جمهور سخت تر است. خانم پورفاضل به قاضی گفته که چرا شما پرونده را رسیدگی نمیکنید کار شما غیر قانونی است من شکایت میکنم و آقای صلواتی گفته بود که من نرسیده ام کار را انجام دهم، به هر حال جواب سربالا داده بود!

– نظر وکیل ایشان خانم پورفاضل چه هست؟

خانم پورفاضل میگوید که آقای صلواتی با همه رویه اش همین است و حالا البته سر سراج بیشتر ایشان دارد اذیت میکند و فشار میآورد و میگوید ایشان بنایش بر اذیت است و ما ندیدیم ایشان هیچ وقت کار قانونی درست انجام دهد و همه شکایت دارند از نحوه رسیدگی و کار آقای صلواتی.

ایشان رفته پرونده را بگیرد راهش ندادند بالاخره باید پرونده را ایشان بخواند که بتواند بر اساس آن دفاعیه بنویسد و بر اساس آن اتهامات و کیفرخواستی که صادر شده بتواند لایحه دفاعیه تنظیم کند و تو جلسه محاکمه از موکلش دفاع کند. خب وقتی پرونده را به ایشان نمیدهند وثیقه که جای خود دارد. حالا نمیدانم تا زمان محاکمه می خواهند نگه دارد ایشان را یا نه.

  سپاه دقیقا در این میان چه حرفی می زند؟

نگه داشتند ایشان غیر قانونی است. کسی که تحقیقاتش تمام شده، البته تحقیقاتش روزهای اول بازجویی تمام شده و بازجویی ها در مورد پرونده اش هم نبوده و بازجویی های مختلف در مورد مسایل دیگر. اصلا همان اول گفتند ما با تو کاری نداریم و خود سپاه گفته که ماندن تو برای ما اینجا دردسر است و ما نمیخواهیم تو اینجا باشی و برای ما بهتر است هرچه زودتر از اینجا بروی. خودش هم درد کمر دارد کلی مشکلات جسمی دارد خب آنجا بی تحرک است همه روز توی یک اتاق هست و من نمیدانم چطور میشود یک کشوری با یک جانبازش اینطور برخورد کند.

جانباز را بگذارند کنار یک عده که اقدام به بمبگذاری کرده اند و خواستند ترور کنند و جاسوسی و اینها یک آدمی که از ۱۴-۱۵ سالگی رفته جبهه و جنگیده و از جانش برای کشور مایه گذاشته بندازند تو همچین سلول هایی با همچین شرایطی و حقوق اولیه اش را هم رعایت نکنند بعد ادعای ارزشها و خون شهدا و دفاع از حقوق جانباز ها یشان هم گوش فلک را کر کرده. آقا یک جانباز این مملکت به جرم خیر خواهی و به جرم دلسوزی اینجوری دارند جواب و مزدش را میدهند بقیه مردم را که واقعا خدا رحم کند!

– غیر از خانم پورفاضل خودتان پیگیری کرده اید؟

ما از ارتباطات فامیلی که بوده یک سری پیگیریهایی شده ولی عملا به نتیجه نرسیده است. خود سراج تاکید میکرد اگر کسی هم می خواهد پیگیری کند جز حقوق اولیه یک زندانی سیاسی نخواهید برای من و ما هم در همین مسیر پیگیری کرده ایم.  گفته ایم چرا وثیقه ایشان را به جریان نمیگذارید چرا نمیتواند وکیلش را ببیند و خودش هم گفته که من فقط حقوق اولیه ام را می خواهم و نمیخواهم امتیاز ویژه ای به من بدهند چیزی بیشتر از آنکه به بقیه زندانی میدهند من هم مثل بقیه زندانی ها هستم و دارم زندانی ام را میکشم و ما در همین راستا رفتیم جلو ولی نتیجه ای نگرفتیم عملا وقتی وکیل ایشان را راه نمیدهند کانال های دیگه هم تا الان نتیجه ای نداده.

 -فکر میکنید چرا آقای میردامادی را اینقدر اذیت کرده و می خواهند تنبیه کنند؟

به نظرم چون اینها یک توهم توطئه ای نسبت به همه چیز دارند که همه دارند با یک برنامه خیلی از پیش تعیین شده‌ی با سازماندهی از خارج از کشور که مامورش سراج میردامادی بوده و پروژه بازگشت را کلید زده که واقعا اینطور نیست و بازگشتش را فقط خودش و خانمش و شاید به عدد انگشتان یک دست هم خبر نداشتند و همه بهت زده شدند وقتی آمد و خود ما موافق با آمدنش نبودیم از اول.

ولی خودش اعتقاد راسخش بر این بود که برگردد و همه جور هزینه ای را هم میگفت که من به جان میخرم ولی چون اینها ذهن توهم سیستماتیک نسبت به همه چیز دارند فکر میکنند که سراج میردامادی با یک برنامه آمده و آمده جاده صافکن و خط شکن باشد برای بقیه. سراج از ۲-۳ سال پیش می خواست برگردد از سال ۹۰ می خواست برگردد شاید خیلی از دوستهایش بدانند و اینها بنایشان بر این است که تنبیه کنند سراج را و فشار سنگین بگذارند که دیگر کسی هوای آمدن را مطلقا نداشته باشد و همه سراج جلوی چشمشان باشد. فکر نمیکنم چیز دیگری باشد. من از طرفی از خود پرونده مطلع شدم که حتی مطلعین پرونده گفته بودند ایشان اتهامی ندارد و در پرونده اش چیزی نیست ولی قاضی گفته که فشار هست که اینها را حکم سنگین بزنیم . این را هم بارها گفتیم که آقای صلواتی علنا به سراج گفته بود این را و به نظر من هم چیز دیگری نمی آید و قصد غرض دیگری ندارند و اگر هم دارند در درجات بعدی هست و دلیل اصلیش این است.

 – حال جسمی برادرتان پس از دو ماه بازداشت چطور است؟

ما تلفنی که صحبت میکنیم در حد ۳ دقیقه است که این هم بین همه توزیع میشود که همه بتوانند حرف بزنند. چیزی بروز نمیدهد. ولی روزه ها را میگیرد با اینکه به دلیل همان ناراحتی هایی که داشت و بیماری ای که داشت روزه هایش را یکی در میان می توانست بگیرد وقتی ایران نبود چون سردرد های خیلی سنگینی داشت به خاطر عمل و اینها ولی روزه هایش را که گرفته و گفت که مشکلی ندارد خیلی ولی بروز نمیدهد مشکلاتش را و من وقتی خیلی اصرار میکنم میگوید که پای چپش که مشکل داشت درد آن هم شروع شده و اذیتش میکند و خیلی شبها نمیگذارد درست بخوابد و درد کمرش هم که به قوت خودش باقی هست وخودش می گفت من اینها را به کارشناس پرونده ام گفته ام و من باید میرفتم جراحی می شدم و اینهاو این حرفها را دفعات اول گفت و بعد از آن دیگر حرفهای عادی میزنیم و از پشت تلفن صدایش خوب است و به نظرم حال عمومی اش مشکل خاصی ندارد.

نکته دیگری در پایان دارید؟

آقایان این رویه را عوض کنند . اگر به میزانی که دارند به این جوانها و به این افراد خالص به ناحق فشار میآوردند ، به آن افرادی که سرمایه کشور را بالا کشیدند و پول های این مملکت را خوردند و فساد داشتند فشار می آوردند شاید وضع مملکت بهتر از این بودو من تقاضا دارم که دولت آقای روحانی هم شفاف تر و قاطع تر و بنا بر همان چیزی که آقای مطهری گفت کمی جربزه بیشتری در این مسایل به خرج دهد.

ما حامی آقای روحانی و دولت آقای روحانی هستیم و به ایشان رای دادیم و از رایمان پشیمان نیستیم و کماکان هم از دولت و مواضع ایشان پشتیبانی و حمایت میکنیم و اصلا این مسایل ما را ناامید نمیکند و نخواهد کرد ولی تقاضایمان این است که دولت هم حداقل همین منشوری حقوق شهروندی که منتشر کرده حداقل کمی مصداق عینی اش را ببینیم. اینکه آقای ظریف با آقای جواد لاریجانی ستاد حقوق بشر می نشینند یک مقدار نمایش داخلی است و سر حقوق بشر و حقوق شهروندی جالب نیست که دولت آقای روحانی با قوه قضاییه و بخشی از حاکمیت بخواهد معامله کند.

امیدوارم که وضعیت سراج و آنهای دیگری که از خارج از کشور برگشته اند بهتر شود و ما شاهد روند بهتری از این باشیم.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com