هر چند عراق دیگر خبر اول رسانه ها نیست اما اتفاقات شگفتی در آن جریان دارد. 
نوری المالکی بر سومین دور نخست وزیری خود پای می فشرد و منافع او با منافع عراق در تقابل قرار گرفته اند. 
جان کری در اخرین دیدار خود از عراق با لحنی عتاب آمیز او را تلویحا دروغگو خواند و گفت که اطلاعات موثق آمریکا با ادعاهای مالکی هم خوانی ندارند ولی به نظر می رسد فراتر از این تغییر لحن ،آمریکا قصد دخالت در روند سیاسی عراق نداشته و می رود تا عراق در بی نظمی امنیتی و سردرگمی سیاسی غرق شود. 
در کربلا و بصره جدی ترین انشقاق میان شیعیان رخ نمایاند تا نیروهای فراری مالکی برای سرکوب شیعیان حامی آیت الله صرخی جسارتی از خود نشان دهند. 
مخالفت های ایت الله سیستانی و مقتدی صدر با ابقای مالکی جبهه سیاسی از هم پاشیده شیعیان را بیش از پیش از نقش تاثیر گذار خود بسوی ثبات سیاسی دور کرده و از آن سو کردها ساز دیگری کوک کرده اند. 
انقلابیون عشایر عرب اهل سنت نیز ضمن نا امیدی از روند سیاسی جبهه داعش را در پشت سر خود می بینند که گویی آنها را بسوی تصرف بغداد سوق داده و ناکزیر می کند. 
موصل هم که مرکز فرمانروایی خلیفه جدید مسلمین جهان شده امنیت نسبی بیشتری از دیگر مناطق منازعه عراق دارد و نظامیان مالکی در عرصه نظامی و تبلیغات بی توجه به حکومت اسلامی عراق و شام بر تقابل با انقلابیون مسلح پافشاری می کنند.
image 
شگفتا
آنچه در عراق جاری است اوج فروپاشی یک کشور می تواند باشد. 
در صورت و شکل ساختار عراق حتی بغرنج تر از سوریه می باشد هر چند که هنوز آمار کشتار به پای ماشین مرگ بشار اسد هم نرسیده باشد. 
اگر در سوریه مختصات جبهه جاری را تا حدودی می توان ترسیم کرد اما در عراق وانفسای وحشتناکی در حال اتفاق است که آثار شومش بر تمام منطقه خاورمیانه سایه افکنده و نیز غیر قابل انکار خواهد بود.
شاید حتی امروز هم اولین گام بسود عراق همان حرف نخست است. 
نوری المالکی به کناری بنشیند تا با فروکش کردن نسبی بحران سیاسی بتوان حدود داعش را معین کرده و مهارش آغاز شود. 
مخالفت علنی ایالات متحده با بلندپروازی های مسعود بارزانی فرصت اصلاح اختلافات و دشمنی ها را در عرصه سیاست تا زمان کمی تمدید کرده است. 
آنچنان سرعت تحولات پر شتاب بوده که نمی توان هیچ اعتمادی به آینده داشت.
تردیدی نیست که نهایتا انقلابیون مسلح پس از نا امیدی از بغداد روی بسوی محکم کردن اتحاد با داعش خواهند کرد و کردها نیز متاثر از این تهدیدات و بی عملی بغداد سر در پی خودمختاری خواهند گرفت. 
فارغ از اینکه اختلافات میان شیعیان نیز تهدیدی برای ثبات جنوب عراق و یکپارچگی شیعیان نیز می باشد که خود آبستن منازعات دهشتناکی می شود. 
عراق در آستانه انفجار است. 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com