esmaeelzadeh3هادی اسماعیل‌زاده، عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به چهار سال حبس و دو سال محرومیت از حرفه وکالت و عضویت در احزاب و گروه‌ها و دستجات سیاسی محکوم شد.
به گزارش تارنمای کانون مدافعان حقوق بشر، هادی اسماعیل‌زاده، حقوقدان و استاد دانشگاه پس از پلمپ غیرقانونی دفتر کانون مدافعان حقوق بشر و برخورد با اعضای این کانون، توسط مأموران امنیتی بارها به نهادهای امنیتی احضار شده است. پس از این احضارها بود که آقای اسماعیل‌زاده به دلیل عدم تمکین به درخواست بازجویان مبنی بر کناره‌گیری از کانون مدافعان حقوق بشر و اعلام برائت از شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ و رییس کانون مدافعان حقوق بشر به ترتیب از چهار دانشگاه «موسسه عالی بانکداری ایران»، «دانشگاه آزاد بوشهر»، «دانشگاه آزاد بم» و «دانشگاه علمی- کاربردی وکلا» کنار گذاشته شد و با تشکیل پرونده توسط نهادهای امنیتی در تاریخ ۱۰/۳/۹۳ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام عضویت در تشکیلات غیرقانونی به ۳ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شد.

در حال حاضر همه اعضای شورای عالی نظارت و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر در زندان یا با احکام سنگین زندان مواجه هستند.
بنا به این گزارش، قاضی صلواتی در شرایطی آقای اسماعیل‌زاده را به چهار سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت در احزاب و گروهای سیاسی و حرفه وکالت محکوم کرده است که مدارک پزشکی او در خصوص بیماری قلبی و گرفتگی عروق و فشارخون قبلاً توسط وکلا به دادگاه تقدیم شده بود.
هادی اسماعیل‌زاده پیش از انقلاب، عضو جمعیت حقوق‌دانان ایران بود که از سال ۱۳۵۶ فعالیت خود را آغاز کرد و به عضویت اتحادیه حقوقدانان دموکرات درآمد. او به‌موجب فعالیت در این جمعیت در دوره شاهنشاهی از مبارزان و فعالان سیاسی دفاع کرده و از طریق انتشار بیانیه‌ها به افشای شکنجه‌های ساواک و نقض حقوق بشر اقدام می‌کردند. او همچنین بعد از انقلاب در تاریخ ۳۰/۲/۶۱ بازداشت و در محاکمه‌ای به مدت پنج دقیقه به تحمل شش سال حبس محکوم شد و تا ۸/۵/۶۷ در زندان بود.
آقای اسماعیل‌زاده که تحصیل‌کرده علم حقوق در فرانسه است، پس از آزادی از زندان در دهه شصت، برحسب نیاز دانشگاه‌های کشور به تدریس پرداخت و بیش از دو دهه به تعلیم و تربیت دانشجویان همت گماشت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com