مصطفی تاج زاده

سید مصطفی تاج زاده

۱- یگانه روزگار، استاد علامه کریمی قدوسی بعد از کشف تاریخی دو کلید واژه شکست امیرمؤمنان در جنگ صفین «اعتدال و مذاکره» در نطق سراسر حکمت و ادب خود، خطاب به رئیس جمهور گفت: «از مواضع شما برمی آید که می خواهید در آینده نزدیک به نهادهای مقدس حماسه ساز و مدافعان راستین ملت حمله کنید… اگر آن روز برسد شما یکسره مشروعیت خود را از دست خواهید داد.»

به این ترتیب تذکر قانونی دکتر روحانی در مصاحبه خویش در سالگرد حماسه ۲۴ خرداد به نهادهای ملی که حق ندارند و مجاز نیستند که به رویارویی با دولت بپردازند یا بیت المال را خرج تبلیغات علیه قوه مجریه کنند، ۲۴ ساعت بعد با تهدید صریح سردار قدوسی مواجه شد. به ادعای عضو خوشنام جبهه پایداری، رئیس جمهور از منطق مخالفان خود می ترسد زیرا «قدرت پاسخ گویی به مواضع منطقی، خردمندانه، دلسوزانه و انقلابی آن ها را ندارد.» کاشف ام پی تی هم چنین از روحانی خواست لحاف را از روی اعتدال بردارد گویا استاد در زیر لحاف در جستجوی کشفیات تازه ای است.

۲- بر اساس بررسی های سایت تابناک «از میان ۵۵ خبرگزاری و سایت خبری تحلیلی پربازدید، تنها ۱۰ سایت به حمایت از دولت می پردازد و بقیه منتقد و گاه مخالف دولتند. منابع مالی بیش از ۷۰٪ این سایت ها نامشخص است اما بررسی خط فکری آن ها حاکی از وابستگی مستقیم یا غیرمستقیم آن ها به برخی مراکز خاص در کشور است. این سایت ها با استفاده از امکانات مالی حجم گسترده ای از پیامک را برای مسئولان و شهروندان ارسال می کنند. در دولت قبل سایت های خبری بی نام و نشان با هزینه و حمایت های مالی بالا به شکل قارچ گونه ای رشد کرد و جریانی زنجیره ای از رسانه های مجازی شکل گرفت. امروز یکی از بزرگترین شبکه های اطلاع رسانی در داخل کشور متعلق به همین رسانه های زنجیره ای وابسته به جریان خاص است. آن ها با تغدیه از چند منبع اطلاع رسانی به بازنشر گسترده اخبار اقدام می کنند. (ایران ۱۳۹۳/۰۳/۲۳) تارنمای آقای محسن رضایی از ترس فیلتر شدن نام آن مرکز خاص را ذکر نکرده است اما برخی از مشخصات آن را بیان کرده است. این خبرگزاری ها و سایت های خبری زنجیره ای با هزینه و حمایت های مالی فراوان در پشتیبانی از دولت قبل ایجاد شدند اما پس از قهر یازده روزه به صف منتقدان احمدی نژاد پیوستند. آن ها از چند منبع (خبرنگار، شبکه نفوذی، شنود، تعقیب و مراقبت، بازجویی و …) تغذیه خبری و اطلاعاتی می شوند و جهت گیری مشترکشان مخالفت با دولت و اصلاح طلبان است.

۳- هم زمان با برگزاری همایش دلواپسان، سخنگوی سپاه از علت تأسیس امپراتوری رسانه ای وابسته به سپاه پرده برداشت. «برای نهادینه سازی گفتمان انقلاب اسلامی و آرمان های ملت ایران به جهانیان استفاده از رسانه های نوشتاری، شنیداری، دیداری و مجازی ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اساسا برای مقابله با امپراتوری رسانه های غربی – صهیونیستی باید از همین ابزار نافذ و تأثیرگذار بهره برداری کرد. سپاه نیز به عنوان مجموعه ای از نظام نباید از این فرصت غفلت کند.» (سیاست روز۱۳۹۳/۰۲/۱۵) از سوی دیگر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با انتقاد از اخبار بی ارزش تفرقه انگیز و بی مبنا که موجب تشویش اذهان مردم، تضعیف دولت و تخریب برخی اقدامات می شود، گفت: «حتی رسانه هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می کنند و برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی کنند، باید روششان را اصلاح کنند والا ما با آن ها برخورد می کنیم.» چند روز بعد نماینده ولی فقیه در سپاه نیز به انتقاد از رسانه های منتسب به نیروهای مسلح پرداخت که در انتقال اخبار دقت لازم را ندارند. وی اعتراف کرد «برخی رسانه ها و خبرگزاری ها منتسب به سپاه هستند. انتظار می رود خبرگزاری فارس و دیگر خبرگزاری ها در بیان خبر جامعیت داشته باشند.»

وزیر اطلاعات هم از توبیخ مسئولانی توسط رهبر خبر داد که رسانه های دروغ پراکن مرتبط با آن ها هستند. در چنین شرایطی سخن گوی سپاه توپ را به زمین بسیج انداخت تا سپاه را از تیررس انتقادها دورسازد. «رسانه های مورد نظر سرلشکر فیروزآبادی بیشتر رسانه های وابسته به سازمان بسیج است… آن ها باید به این تذکرات توجه کنند. در غیر این صورت با همه این رسانه ها برخورد می شود.» (جراید ۲۱ و ۱۳۹۳/۰۳/۲۲)

۴- چند ماه پیش رهبر به صراحت اعلام کرد فعالیت های سیاسی سپاه ضرورتی ندارد. با وجود این نشانه مهمی از تلاش فرماندهان سپاه در جهت اجرای این دستور دیده نشده است و ستاد مهندسی انتخابات و رسانه هایش هم چنان فعال هستند و در مقابله با دولت و اصلاح طلبان گوی سبقت از کیهان ربوده اند. ظاهرا همین فعالیت غیرقانونی دلیل تذکر رئیس جمهور به نهادهای ملی در زمینه لزوم حفظ بی طرفی و عدم هزینه اموال عمومی در جهت تبلیغ علیه دولت است.

نگاهی به وضعیت رسانه های خبری دست بالای مخالفان را نشان می دهد. در دنیای مجازی کمتر از ۲۰٪ از خبرگزاری ها و سایت های خبری پربازدید طرفدار دولتند و سهم منتقدان و مخالفان ۸۰٪ است که ۷۰٪ آن ها مستقیم و غیرمستقیم به سپاه وابسته اند. جهت گیری صدا و سیمای سردار باغ دار، ضرغامی، نیز چنان یک سویه علیه دولت است که علاوه بر نمایندگان دولت اعتراض دیگر اعضای شورای نظارت بر آن سازمان را نیز برانگیخته است.

به گفته نماینده اصولگرای مجلس و عضو این شورا «معاونت های سازمان از رسانه ملی در راستای اهداف جریانی و جناحی خود استفاده کرده و رعایت انصاف و توازن فعالیت های رسانه ای را نمی کنند.» (ایران ۱۳۹۳/۳/۲۰) تریبون های رسمی اعم از مساجد و نمازهای جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات قم نیز اگر علیه دولت کار نکنند رئیس جمهور سپاسگزارشان خواهد بود. در عالم رسانه های مکتوب، مطبوعات طرفدار دولت در شرایط ناامنی کامل منتشر می شوند و امکان طرح و بحث درباره مهم ترین مسائل ملی را ندارند. زیرا با اولین خطا تعطیل می شوند.

در جانب دیگر و پس از قلع و قمع صد روزنامه و مجله مستقل و منتقد به اتهام وابستگی به یک مرکز خاص که البته هرگز ثابت نشد، نشریات مخالف دولت قرار دارند که صرفنظر از ارتباط داشتن یا نداشتن با امپراتوری رسانه ای سپاه همگی از مصونیت آهنین بهره مندند. آن ها آزادند که به هرکس و هر موضوعی حتی با اهانت بارترین شکل و لحن و ادبیات بپردازند. جالب آن که با وجود این بی عدالتی آشکار رسانه ای، صدا و سیما، کیهان، رسالت، جوان و خبرگزاری های وابسته به سپاه دائم درباب ضرورت توقیف روزنامه های موافق دولت قلم فرسایی کرده برای تعطیلی آن ها زمینه سازی می کنند. خوشمزه تر از همه حملات ماهانه حکیم فقیه سید احمد خاتمی امام جمعه منصف و همه جانبه نگر تهران به دیکتاتوری رسانه ای طرفداران دولت است.

۵- «پارس» که به علت دسترسی اش به اطلاعات محرمانه علی القاعده باید یکی از سایت های زنجیره ای باشد از تهیه بولتن روزانه دفتر رئیس جمهور برای شخص دکتر روحانی خبر می دهد و به دست اندرکاران آن انتقاد کرده که چرا «با انتشار گزینشی مطالب رسانه ها تلاش می کند منتقدان را مخالفان سازمان یافته دولت معرفی کند.» (سیاست روز ۱۳۹۳/۳/۲۵) خبر مزبور درست یا غلط بیانگر نگرانی مرکز رسانه های زنجیره ای است که نگاه ریاست جمهوری به م«مخالفان سازمان یافته» جلب شده و لابد مستندات لازم نیز گرآوری شده است. پس احتمال آن هست که رئیس جمهور روزی مسئله را با مردم درمیان بگذارد. به این ترتیب علت عصبانیت سردار دلواپس کریمی که طرفدار شفافیت در مذاکرات هسته ای است، مشخص می شود. وی البته در نطق خود کوشید با فرار به جلو رئیس جمهور را به دلیل هزینه صدها میلیارد تومانی رسانه های دولتی و نیز بودجه صدها میلیارد تومانی رسانه های طرفدار دولت در جایگاه متهم بنشاند و توجه اذهان عمومی را از تشکیل امپراتوری رسانه ای «نوشتاری، شنیداری، دیداری و مجازی» سپاه منحرف کند. البته این شکل از اتهام زنی و مسئله سازی جدید نیست.

هم فکران سردار قبلا م تلاش کردند که ورود چکمه پوشان به عرصه سیاست را با پرداختن به چکمه های زنان پنهان سازند. امروز نیز با برپایی تجمع در اعتراض به پوشش سر زنان درصدد سرپوش گذاشتن بر فعالیت های غیرقانونی خویش به ویژه در عرصه های سیاسی – انتخاباتی – اقتصادی – فرهنگی و رسانه ای آنان به نام مقابله با امپراتوری رسانه ای غربی – صهیونیستی، یک امپراتوری رسانه ای علیه مخالفان تک صدا شدن جمهوری اسلامی تشکیل داده اند. امیدوارم دولت هم درباره رسانه های زنجیره ای و هم تراست صادرات و واردات غیرقانونی این مرکز خاص بررسی های لازم را انجام دهد و بی اعتنا به قیل و قال های حزب پادگانی و مؤتلفش جبهه تکفیری پایداری، نتیجه تحقیقات خود را به استحضار ملت برساند. نباید فراموش کرد که شفاف سازی مؤثرترین وسیله در جهت مقابله با بازار سیاه سیاست، اقتصاد و رسانه است.


  • بازنشر از نوروز

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com