IMG10514414

 

 

 

 

 

 

برای دیدن ویدیو لطفا اینجا کلیک کنید:

http://www.jadidonline.com/images/stories/flash_multimedia/Weaving_daraee_test/dara_high.html

از سال‌هایى مى‌آید که بازرگانان هنوز براى تجارت، جاده “راه ابریشم” را انتخاب مى‌کرده‌اند. به نقل از “على حکمت” بسیارى از صنعتگران دارایى پس از حمله اعراب، از ایران به هند مهاجرت مى‌کنند.

سال‌ها این هنر در نواحى جنوب غربى هند جریان داشته و با رونق دوباره جاده ابریشم، هنر و صنعت دارایى در امتداد این مسیر در ایران، رواج پیدا مى‌کند.

دارایى پارچه‌اى ابریشمى، با نقوش درهم هندسى است. تفاوت دارایى با دیگر پارچه‌هاى دست‌باف در این است که پیش از بافت، الیاف آن براساس نقشى که بعدتر قرار است پارچه داشته باشد تکه تکه و نخ به نخ رنگ مى‌شود. به این ترتیب که ابتدا الیاف سفید را طبق نقشه چله‌کشى مى‌کنند و پس از تعیین حدود هر رنگ، رشته‌هاى الیاف را به صورت گره درون خم رنگ فرو مى‌برند.

پس از آنکه رنگ به طور کامل خشک شد؛ الیاف باز شده و روى دستگاه دارایى‌بافى بسته مى‌شود و با عبور پودها، نقوش هندسى بارنگ‌هاى درهم پدید مى‌آید.

طرح‌هاى دارایى به طور معمول تک گل، چهارگل و چهارخانه است و براى رویه لحاف، روتختى، رومیزى و پرده استفاده مى‌شود. ظاهرا از آن رو به این پارچه دارایى مى‌گویند که در گذشته، قواره‌هایى از آن را هنگام تهیه جهیزیه به عنوان دارایى عروس به او هدیه مى دادند.

قدیمى‌ترین نمونه دارایى موجود، در مصر و متعلق به سال هزار و صد میلادى است و اگرچه در ایران نمونه‌اى با این قدمت باقى نمانده اما سن این صنعت، به دوره پیش از اسلام مى‌رسد.

امروز به خاطر سختى این صنعت و نبودن مدیریت درست بر بازار آن، دارایى‌بافى به عده کمى از کهنسالان دارایى‌باف محدود شده و تعداد کارگاه‌هایش در سراسر ایران از انگشتان دست تجاوز نمى‌کند.

یکى از قدیمى‌ترین و پرسابقه‌ترین بافندگان دارایى خانواده “ملک ثابت” است که از چندین نسل پیش به این حرفه مشغول بوده‌اند.

‘غضنفر ملک ثابت’ از پانزده سالگى هنر دارایى را نزد پدر و پدربزرگش آموخته و بیش از شصت و پنج سال است که کارگاه دارایى‌بافى ملک را در یزد اداره مى‌کند. او علاوه بر تربیت فرزند و نوه‌اش، داوطلبانه دارایى‌بافى را به دانشجویان رشته نساجى و صنایع‌دستى هم آموزش مى‌دهد.

در گزارش مصور این صفحه غضنفر ملک ثابت از مراحل بافت دارایى و مشکلات این هنر گفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com