عباس یزدان پناه (تاجر ایرانی‌-بریتانیایی) بود که از سال‌ها پیش دوبی‌ را به عنوان محل اقامت و تجارت خود برگزیده بود.آقای یزدان پناه با بخشی از مقامات جمهوری اسلامی به ویژه مهدی هاشمی روابط تجاری تنگاتنگی در پروژه‌های نفتی‌ چون “کرسنت” و “استات اویل” داشت. اولین بار،نام عباس یزدی در کنار نام مهدی هاشمی و برخی‌ از مقامات سابق وزارت نفت ایران به عنوان مفسدان اقتصادی در قرداد موسوم به “کرسنت” مطرح شد، این قرداد به عنوان یکی‌ از “بزرگترین مصادیق فساد اقتصادی” توسط محمد رضا رحیمی (معاون اول احمدی‌ نژاد) قلمداد شده بود.

در حالی‌ که حملات رسانه‌های تندرو جمهوری اسلامی علیه خانواده هاشمی و قرداد‌های نفتی‌ مرتبط به آنها ادامه داشت، ناگهان چهارم تیرماه ۱۳۹۲، آقای عباس یزدانی پناه در دوبی‌ به طرز مشکوکی ناپدید شد. حدس و گمانه زنی‌‌های اولیه حکایت از یک آدم ربایی دولتی داشت. باور عمومی‌ بر این اساس استوارmissing iranian بود که وی توسط بخشی از نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و یا به قتل رسیده است. اما این باور به دلیل فقدان دلایل کافی‌ امکان اثبات شدن در یک محکمه بین المللی را نداشت به ویژه اینکه خانم مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز چندین بار از سرنوشت آقای یزدان پناه اظهار بی‌ اطلاعی کرده بود و هر گونه نقش احتمالی‌ ایران در ربودن وی را تکذیب کرده بود.سایت خبری بی‌‌بی‌سی و خود نویس نیز در مقطعی به نقل از منابع مطلع خبر از کشف جسد عباس یزدان پناه در جزیه فجیره” داده بودند که ساعاتی پس از انتشار توسط سخنگوی پلیس دوبی‌ تکذیب شد.

در رابطه با پرونده ناپدید شدن آقای یزدان پناه,پلیس دوبی‌ ۶ شهروند ایرانی را به عنوان مظنونان اصلی‌ اعلام کرده است از این ۶ نفر ۳ نفر در دوبی‌ و نفر چهارم -که یک قهرمان ورزشی به نام رحمان اسدی میباشد- در خارج از دوبی در کشور مالزی دستگیر شده است. دو نفر از مظنونان همچنان تحت تعقیب پیلس هستند. در تازه‌ترین گزارشی که روزنامه تایمز لندن اظهارات متهم چهارم را بازتاب داده است. مطابق این گزارش آقای رحمان اسدی اعتراف کرده است از سوی سازمان سپاه پاسداران مأموریت داشته که آقای عباس یزدانی پناه را در دوبی برباید. وی ضمن اشاره به اینکه دو بار عملیات ربایش یزدان پناه نا موفق بوده، گفته است که عباس یزدانی پناه را در پارکینگ دفترش ربوده است. هنوز سپاه پاسدران به انتشار اعترافات این قهرمان ورزشی واکنشی نشان نداده است.

کشور دوبی به لحاظ اینکه منطقه تجاری آزاد میباشد و ورود و خروج به آن دشواری خاصی‌ را نمیطلبد، همواره یکی‌ از میدان‌های ایده ال و امنی‌ برای عوامل امنیتی جمهوری اسلامی تلقی‌ شده است، به نحوی که حتی حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات پیشین جمهوری اسلامی در یک کنفرانس خبری در رابطه با پرونده عبدل مالک ریگی، فاش ساخته بوده که ماموران وزارت اطلاعت در مقطعی تلاش کرده بودند که آقای ریگی در شهر دوبی‌ بدزدند و افزوده بود که چون ریگی از هواپیما و فرودگاه دوبی‌ خارج نشد مجبور شدند برنامه ربایش را تغییر دهند. این اظهارات صریح وزیر اطلاعت پیشین، حکایت از این دارد، ربایش شهروندان مخالف ایرانی در خارج از کشور، همچنان یکی‌ از طرح ها و گزینه‌های مطرح در سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی میباشد. فرود فولاد وند و شایان کاویانی از جمله شهروندان ایرانی مخالف دولت ایران میباشند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در خارج از ایران ناپدید شده اند و گفته میشود که توسط نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی ربوده و یا بقتل رسیده اند.

شاخه قدس سپاه پاسداران  در رده یکی‌ از مخوف‌ترین سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی میباشد که به لحاظ قساوت و سنگدلی با سرویس‌های امنیتی شوروی سابق  قابل قیاس است. این سازمان به علّت عملکرد غیر قانونی و تروریستی در لیست سیاه گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته است. این سازمان برای عملی‌ کردن اهداف خود از هر قشری استفاده می‌کند. استخدام نیرو‌های خارجی‌، استفاده از ورزشکاران و قهرمانان ورزشی و اعضای کارتل‌های مافیایی مواد مخدر از جمله روش‌های رایج و متداول این ارگان امنیتی میباشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com