روز شنبه سوم خرداد، حسن روحانی در همایش بیمه همگانی با تاکید بر اینکه نباید در زندگی مردم دخالت کرد، گفت: “نمی توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد، بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند.”

اما همزمان اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از برخورد پلیس با سه میلیون و ۶۰۰ هزار بدحجاب و معرفی تعداد ۱۸ هزار نفر از شهروندان ایرانی تحت عنوان بدحجاب به قوه قضائیه خبر داد.

در این زمینه، ناصر قوامی، رئیس کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس ششم با انتقاد از برخورد امنیتی با مسئله حجاب به “راه دیگر” می گوید: “این گونه برخوردهای پلیسی با مسئله حجاب، نه به نفع حکومت است و نه به نفع دین اسلام. پلیس وظیفه اش تامین امنیت افراد جامعه است، نه اینکه در مسائل اعتقادی و سیاسی دخالت کند. جدای از اینکه در هیچ ماده ای از قوانین ما تعریفی از “بدحجابی” داده نشده است از همین رو مجازاتی هم برای برخورد با بدحجابی تعیین نشده است. به همین علت هم مراجع و نهادهایی مانند پلیس نمی تواند با این مسئله برخورد کند و هر برخوردی فاقد وجاهت قانونی است.”

نماینده پیشین مجلس در ادامه با تاکید بر اهمیت سخنان رئیس جمهوری تصریح می کند: “آقای روحانی اخیرا حرف جالبی زدند که با جبر و شلاق نمی شود کسی را به بهشت برد؛ کسیکه می خواهد به بهشت برود خودش باید تصمیم بگیرد و کار نیک کند تا به بهشت برود و کسی هم که بهشت را نمی خواهد با زور و شلاق نمی شود او را به بهشت فرستاد. در هیچ روایت و حدیثی هم نیامده است که پیامبر اسلام زنی را بخاطر بی حجابی شلاق زده باشد و یا توبیخش کرده باشد. وظیفه یک حکومت اسلامی ارشاد مردم است و اگر سه میلیون زن برخورد کند فاجعه ای در جامعه رخ خواهد داد که پیامدهای منفی را بر جای خواهد گذاشت برای اینکه این سه میلیون تنها نیستند و خانواده و بستگان دارند که نسبت به این برخورد عکس العمل نشان می دهند.”

طی سالهای اخیر ماموران پلیس امنیت در قالب گشت‌های ارشاد با بخش عظیمی از زنان و دختران ایرانی به اتهام آنچه “بدحجابی” می نامند برخوردهای خشونت آمیز کرده اند؛ تا جاییکه طی هفته های اخیر این برخوردها جای خود را به تهدیدهای تلویحی زنان بد حجاب به تجاوز داده است.

در این زمینه، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران با انتشار مطلبی تاکید کرده است که بر اساس همان منطقی که شخصی بودن حق پوشش برای زنان ایران به رسمیت شناخته می شود، می توان “حق التذاذ” بدون اجازه مردان از آنها نیز به رسمیت شناخت و “تجاوز” تلقی نکرد.

بعد از گذشت بیش از سه دهه از عمر جمهوری اسلامی موضوع حجاب زنان کماکان یکی از مسائل حل نشده باقی مانده است. اگرچه پس از پیروزی انقلاب حکومت به مدد نهادهای قضایی و قوه قهریه سلیقه خود را به جامعه تحمیل کرد و با تصویب قانون مجازات اسلامی در مجلس شورای اسلامی ایران، عدم رعایت حجاب در معابر عمومی را مستوجب حکم شرعی حد دانست، اما بسیاری از روشنفکران و علمای دینی دلایل و برهان هایی را در مخالفت با حجاب اجباری مطرح کرده اند.

ناصر قوامی خاطرنشان می کند: “از ابتدای اسلام تا امروز علما و متدیین گفته اند که زنان باید حجاب داشته باشند اما تاکنون تعریف جامع و کاملی از حجاب نشده است. اگرچه در قرآن هم بطور مفصل در مورد حجاب سخنی به میان نیامده است اما طبق سیره علما و ائمه و مسلمانان این مسئله جا افتاده که زن باید با حجاب باشد. منتهی اینکه حجاب اعتقادی است یا اختیاری، باید بگویم اگر کسی به مسئله حجاب و فلسفه آن اعتقاد داشته باشد حجاب را رعایت می کند و اختیار دیگر معنایی ندارد و اگر اعتقاد به اینکه حجاب واجب و لازم است نداشته باشد آنوقت می تواند به اختیار حجاب را انتخاب کند یا نکند. الان ما در جامعه بی حجاب نداریم بلکه بدحجاب داریم که گاها از سوی خود زنان به آنها و شیوه پوششان ایراد گرفته می شود. در هر حال حجاب یکی از آموزه های دینی ماست اما تعریفی از نوع پوشش که چادر باشد یا غیر چادر نشده است.”

فرمانده نیروی انتظامی در بخشی از اظهارات اخیر خود گفته است که ما مرکز بازداشت قهریه‌ نیستیم بلکه در اینجا به بدحجاب ها مشاوره می‌دهیم و تلاش برای هدایت آنهاست.

رئیس کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس ششم در خصوص روش اجرایی حجاب در جامعه یادآور می شود: “با جبر نمی شود حجاب را در بین بانوان تثبیت کرد و راه درستی هم نیست؛ کمااینکه رضا شاه هم در آن زمان با مسئله کشف حجاب اجباری عملکرد درستی نداشت. اینکه همه زنان باید حجاب را از سر خود بردارند و در صورت عدم تمکین ماموران چادر را به زور از سرشان می کشیدند برخورد درستی نبود و الان هم دقیقا همان زور و جبر بر زنان اعمال می شود و اگر یک کمی روسری کنار رفته باشد او را می گیرند و به کمیته می برند و شلاق می زنند.”

آقاى قوامى بر این باورست که: “اگر واقعا می خواهند حجاب در جامعه تثبیت شود در مساجد و حسینیه ها و رسانه ها برای حفظ حجاب تبلیغ شود تا زنان خود با رضایت حجاب بر سر کنند آنچه که امامان و پیامبر برای حفظ عفاف و حجاب گفته اند تکرار شود تا زنان ما با اعتقاد حجاب را رعایت کنند. در فرهنگ جامعه و دین زور و چماق تاثیر معکوس دارد و چیزی را درست نمی‌کند.”

در همین زمینه:
«حجاب اجباری» به روایت نوه آیت‌الله خمینی
در حکومت پیامبر، حجاب اجباری نبود
“نه!” به حجاب کودکان
قاچاق چادر مشکی
آیا گشت ارشاد جمع می‌شود؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com