wpid-Photo-20140516114011به گزارش واحد مرکزی خبر شبکه خبری فرانس ۲۴ در گزارشی درباره بی عدالتی و توزیع ناعادلانه ثروت در جهان اعلام کرد: ۸۵ نفر از ثروتمندترین افراد جهان هم اکنون نیمی از ثروت فقیرترین مردم جهان را در اختیار دارند و به همین علت آکسفام ،یکی از بزرگترین گروههای بین المللی فعال در یاری رسانی برای ریشه کنی فقر، گرسنگی و بی عدالتی در جهان، در همین باره و افزایش نابرابری ها در جهان هشدار داده است.
اگر به کشورهای ثروتمند جهان نیز نگاه کنیم متوجه می شویم که ثروت ثروتمندان نسبت به ۳۰ سال پیش بیشتر شده است.
پرسشی که در این باره مطرح می شود این است که چگونه می توان با این نابرابری های درآمدی در جهان مبارزه کرد؟
«برتران بدره» مدیر بخش مالی گروه بانک جهانی در این باره می گوید مهم این نیست که بپذیریم یک درصد از مردم جهان ۵۰ درصد کل ثروت جهان را در اختیار دارند یا نه چون این یک حقیقت است. مهم این است که آیا این کار تاثیر منفی بر اقتصاد جهان دارد یا نه و اگر دارد چگونه می توانیم با تاثیرات منفی آن مبارزه کنیم؟
برتران بدره در همین باره می گوید ما در این خصوص با موضوعی مواجه هستیم که نه تنها اخلاقی نیست بلکه تاثیرات منفی اقتصادی دارد. سئوال این است که آیا وجود این مقدار ثروت در دست گروه اندک و خاص از جامعه کارایی اقتصادی دارد یا خیر؟ زیرا وقتی رشد اقتصادی و ثمره رشد اقتصادی به تناسب جمعیت جهان توزیع نشده باشد پایدار نخواهد بود و این چیزی است که از خیلی وقت پیش درباره آن هشدار داده ایم. سازمان های مهم اقتصادی از جمله بانک جهانی؛ صندوق بین المللی پول و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیز در موقعیت مختلف درباره این پدیده اجتماعی و اقتصادی هشدار داده و اعلام کرده اند رشد اقتصادی که بر خاسته از ثروتهای نابرابر باشد نه سالم است نه می تواند پایدار باقی بماند.
اقتصاددان فرانسوی در بخش دیگری از سخنان خود به بعد اخلاقی این مسئله اشاره کرد و گفت جمع شدن ثروت در دست یک گروه خاص وضع زندگی را برای بخش زیادتری از مردم دشوار خواهد کرد. این گونه مردم زیادی برای دسترسی به بهداشت؛آموزش ؛آب آشامیدنی و تغذیه سالم مشکل خواهند داشت.
برتران بدره افزود مبارزه با این مسائل وظیفه ماست و از همین رو بانک جهانی و جامعه بین المللی مبارزه برای ریشه کنی فقر را تا سال ۲۰۳۰ به عنوان هدف خود انتخاب کرده است. هدف این است که شمار کسانی که اکنون در جهان درآمدشان در روز کمتر از یک دلار است کاهش یابد و کاری کنیم که رونق و رفاه در جهان توزیع شود.
مدیر بخش مالی گروه بانک جهانی در بخش دیگر از سخنانش به موضوع هدف هزاره که در سال ۲۰۰۰ به تصویب سازمان ملل رسید که به موجب آن قرار شد شمار فقیران جهان به نصف کاهش یابد و گفت به لطف افزایش رشد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان در یک دهه گذشته نیمی از جمعیت فقیر جهان از این حالت بیرون آمدند.
توضیح آنکه در سال ۱۹۸۰ تقریبا نیمی از جمعیت جهان درآمدشان در روز کمتر از یک دلار بود. بعد از ان یعنی در سال ۱۹۹۰ شمار کسانی که درآمدشان در روز کمتر از یک دلار بود به ۴۰ درصد جمعیت جهان و دهه ۲۰۰۰ شمار این قشر از مردم فقیر جهان به حدود ۲۰ درصد رسید. این آمار و ارقام نشان می دهد پیشرفت های چشمگیری در این خصوص انجام شده که عامل اصلی آن نیز افزایش رشد اقتصادی در جهان بوده است.
وی افزود تنها رشد اقتصادی در کاهش فقر تاثیر گذار نبوده است بلکه برنامه های که دولت ها برای مبارزه با فقر در کشورهایشان اجرا کردند نیز در کاهش فقر نقش چشمگیری ایفا کرده است. به عنوان مثال در برزیل برنامه بسیار آرمانی به نام بولسا فامیلیا (کمک‌هزینه خانواده) به اجرا گذاشته شد که در چارچوب آن دولت به خانواده های بسیار فقیر پول می داد تا به آموزش و بهداشت دسترسی داشته باشند. بعد از اجرای این برنامه بود که از میزان فقر در کشور پرجمعیتی مانند برزیل به شدت کاسته شد.
این کارشناس در ادامه در توضیح اینکه چرا اکسفام سیاست های ریاضتی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را عامل افزایش فقر در جهان دانسته است گفت برخی برنامه ها هستندکه با اوضاع برخی کشورها خیلی تطبیق پیدا می کند. در نتیجه باید اجرای برنامه های اقتصادی و تدابیر ریاضتی نیز بر اساس وضع خاص آن کشور ها باشد. به عنوان مثال تدابیر و برنامه های اقتصادی که در برزیل جواب می دهد ضرورتا به معنای آن نیست که در جمهوری دموکراتیک کنگو ، کامبوج یا بنگلادش نیز موثر واقع شود.
این کارشناس فرانسوی مسائل اقتصادی و مالی که برای بانک جهانی کار می کند در ادامه صحبت های خود به اقداماتی که این بانک برای مبارزه با فقر در جهان در پیش گرفته است پرداخت و اعلام کرد ما هر سال ۷۰میلیارد دلار برای توسعه جهان اختصاص می دهیم. هدف دیگری که ما در اولویت خود قرار داده ایم این است که کاری کنیم تا رشد اقتصادی در جهان توزیع شود تا این گونه درآمد مردم در مناطق مختلف جهان افزایش یابد. ازنظر اجرای برنامه های اقتصادی نیز ما باید همکاری های موسوم به جنوب – جنوب را افزایش دهیم . یعنی به کشورهای آفریقایی بگوییم کاری که برزیل و چین برای رشد اقتصادی خود در پیش گرفته اند در پیش گیرند .
این در حالی است که سازمان ملل و نهادهای مالی بین المللی از جمله بانک جهانی مبارزه با فقر را در زمره اهداف خود را قرار داده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com