دعوا بر سر پرچم شیر و خورشید نشان در میان مقامات ج.ا بالا گرفت.

بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد، آرم های ایران نباید آرم های شاهنشاهی باشد؛ باید آرم های اسلامی باشد. از همۀ وزارتخانه ‏ها، از همۀ ادارات، باید این” شیر و خورشید” منحوس قطع بشود؛ عَلَم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است؛ این تاج آثار طاغوت است؛ آثار اسلام باید باشد.

iran flag

اظهارات فوق بخشی از سخنان بنیان گذار جمهوری اسلامی در مورد عدم استفاده از پرچم شیر خورشید نشان میباشد. اما ۳۶ سال پس از این سخنان، به تازگی وزیر سابق اطلاعات، علی‌ یونسی در یک جلسه عمومی‌ در شیراز ضمن ردا اظهارات خمینی بر ضرورت استفاده دوباره از پرچم شیر و خورشید نشان تاکید و گفته است::«پرچم سه رنگ ایران سابقه بسیار قدیمی دارد. این یک نماد ملی است. عده ای خیال می کردند نماد شیروخورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی است [در حالی که] شیر نماد حضرت علی(ع) و خورشید نماد حضرت محمد(ص) است و تنها تاجش مربوط به شاه بود اگر با من باشد هلال احمر را تغییر می دهم و شیروخورشید [سرخ] را جایگزین آن می کنم».

این اظهارات واکنش بسیاری از مقامات مسئوول در جمهوری اسلامی را به همراه داشته و منجر به ایجاد یک بحث عمومی‌ در افکار شده است. آقای مرتضی اشراقی نوع خمینی از جمله کسانی‌ است که در صفحه فیسبوک شخصی‌ اش بدون اشاره مستقیم به سخنان یونسی، مأموریت آیات الله شهاب الدین اشراقی را از طرف خمینی مبنی بر “پاکسازی ادارات از مظاهر طاغوتی از جمله آرم‌ها و نشانه‌های شاهنشاهی” را یادآوری کرده است. در همین حال خطیب نماز جمعه اهواز(احمد رضا حاجتی) نیز در خطبه‌های نماز جمعه اهواز بدون نام بردن از یونسی، وی را به “مغز انگلی و استعمار زده” تشبیه کرده که به گفته او “سخنان آاش بوی غرب زدگی و دشمن شادی” میدهد. این بخش از حملات این خطیب جمعه به آقای یونسی در روزنامه رادیکال و تندرو یا لثارات تحت عنوان “فردی غافل دلش برای نماد شیر و خورشید تنگ شده” بازتاب یافته است.

دبیر کل جمعیت هلال احمر،سید احمد موسوی نیز با در واکنشی مشابه، گفته است که ” حذف نماد شیر خورشید موضوع حاکمیت است و جزو سیاست‌‌های کلی‌ نظام محسوب میشود که اختیار آن با رهبری میباشد.”

استدلال موافقان استفاده دوباره از پرچم شیر و خورشید نشان چه می‌گویند

موافقان استفاده از پرچم شیر و خورشید نشان، برداشت خمینی از پرچم شیر و خورشید نشان را غلط، برداشت نادرستی ارزیابی میکنند؛ خسرو معتضد یکی‌ از حامیان اظهارات یونسی معتقد است : هلال احمر که از سه دهه پیش جایگزین شیروخورشید سرخ، آرم جمعیت شیروخورشید سرخ ایران شد درست تصویر برعکس پرچم سرخ رنگ دولت امپراتوری منقرض شده عثمانی است.شیر نماد ایران باستان نبوده و فقط در زمان سلاجقه بر پرچم ایران نقش بسته و در زمان صفویان به مثابه نماد علی بن ابی طالب(ع) بود که او را شیرخدا اسدا…الغالب می خواندند. خورشید نیز نمودار الوهیت و دین اسلام و رسول خدا(ص) بوده و جالب اینجاست که پرچم ایران تا زمان مشروطیت یک نوار سبز رنگ در زمینه سفید (نوار سبز به نشانه تشیع) بوده که شیر با خطوط سیاه و زرد در کنار یا وسط زمینه سفید قرار داشته است.نماد تاج روی شیروخورشید در ادوار قدیم وجود نداشته و بسیار محتمل است از عصر قاجاریه به آن افزوده شده باشد زیرا تاج کیانی که در زمان فتحعلی شاه قاجار برای تاجگذاری او ساخته شد در دوره قاجار روی علامت شیروخورشید در حقیقت بر فراز شیر قرار گرفت و این تاج پس از تاجگذاری رضاشاه که یک جواهرساز روسی مهاجر، تاج پهلوی را ساخت، تبدیل به تاج پهلوی شد.

یک استدلال امنیتی

روزنامه بهار وابسته به احمدینژاد و مشائی طی‌ یک مقاله مبسوط، استدلال جالب و قابل تاملی را در مورد ضرورت استفاده از پرچم شیر و خورشید نشان ارائه کرده است. نویسنده مقاله مذکور معتقد است که استفاده از پرچم شیر خورشید نشان باعث خواهد شد که حساسیت‌ها روی آن کاسته شود و از انحصار گروه‌های سلطنت طلب بیرون آید. این روزنامه برای تقویت دیدگاه خود به مرتفع شدن حساسیت‌های دهه ۶۰ بر روی سرود “ای ایران” اشاره می‌کند که به گفته او از انحصار گروه‌های سلطنت طلب خارج شده است.

نان تلویزیون‌های لوس آنجلسی آجر میشود

اگر پیشنهاد یونسی مبنی بر استفاده دوباره از پرچم شیر و خورشید نشان اجرا شود، بسیاری از تلویزیون‌های لوس آنجلسی را در تامین امور مالی‌ خود در تنگنای سختی قرار خواهد داد. چرا که همین ممنوع بودن استفاده از پرچم موصوف در ایران، باعث شده است تا بسیاری از مدیران تلویزیون‌های مورد بحث با تحریک احساسات عمومی‌ و وطن دوستانه مردم به فروش پرچم مبادرت کرده و بدین وسیله امرار معاش کنند. پیشنهاد یونسی در صورت عملی‌ شدن آب پاکی را روی دستان آنها خواهد ریخت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com