برگشت به مهربان خدا (۰۶)

خداوند مهربان را جز مهر نشاید

ذات باریتعالی اساس و پایه‌ی آفرینش و اعطایش نه بر منّت و خشونت بلکه بر روی رحمت مطلق بنا شده است. از اوّلی‌ترین چیزهایی که در جهان هستی اطلاق دارد و در آن هیچ نوع امّا و اگر، و یا استثنایی وجود ندارد رحمت عامّه‌ی حضرت باریتعالی و مهربان بودن اوست. و این رحمت و محبّت و مهربانی‌اش بگونه‌ای همگانی و فراگیر و جهانشمول است که همه را در بر می‌گیرد. همه و همه را!!!

بله، حضرت باریتعالی را رحمت خاص هم می‌باشد که شامل مخلصین از مومنین و موقنین می‌شود. امّا این رحمت خاص هیچگونه مانع رحمت عام و فراگیرش نمی‌شود. کُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ ۚ وَمَا کَانَ عَطَاءُ رَبِّکَ مَحْظُورًا [١٧:٢٠]

هر یک از این دو گروه را از عطای پروردگارت، بهره و کمک می‌دهیم؛ و عطای پروردگارت هرگز (از کسی) منع نشده است.

و می‌دانیم که مهربان خدا آیه‌ها و نشانه‌های خویش را نیز در عالم انفس به خاطر رحمت و محبّت فراگیرش ارسال فرموده است. وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِّلْعَالَمِینَ [٢١:١٠٧] ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.

آنچه که اقتضای رحمت عمومی ذات باریتعالی می‌باشد به طور اولی استثناء ناپذیر بودن رحمت و مهر حضرت جانان است. و البته مهر و رحمت حضرت رحمان استثناء ندارد. بلکه استثناهایی اگر دیده می‌شود از طرف انسان است.

ذات و وجود حضرت باری از هر نوع بدی و خشونت به دور است‌. آنگاه چگونه می‌توان تصوّر کرد که از آن منبع رحمت و مایه‌های زندگی و جاودانگی چیزی بر خلاف و علیه زندگی و محبّت صادر شود؟!!! نه، هرگز!

هرگز خدای مهربان امر و فرمانی ناخوشایند نداشته و ندارد و اصولاً شایسته نیست که از او غیر مهر صادر شود. بلکه می‌توان ادّعا نمود که گوییا ممکن نیست از مهربان (الرحمن) چیزی جز مهر صادر شود!!!

آدمی در عالم امکان اگر بخواهد در رابطه با عاطفه و رحیمه و رئوف بودن انسان صحبت کند به مادر مثال می‌زند. مادر یعنی؛ همان کسی که بچه‌اش را زاییده است. امّا در رابطه با این مادر که بچه‌اش را زاییده و دو سال، زحمات سخت اولیه‌اش را متحمّل شده خشونت و یا هر نوع نامهربانی بر علیه مهر مادری و بر علیه آنچه که شایسته‌ی مادری اوست نابجا و ناشایست شمرده و قلمداد می‌شود!!! حال چه کسی نامهربانی و خشونت را در رابطه با آفریننده‌ی انسان بر علیه خودش می‌تواند تصوّر کند!!! اصلاً قابل تصوّر نیست. چه رسد اینکه کسی آن را تصدیق نماید! سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ [٢٣:٩١]

پدر در مقابل ده فرزندش راضی نیست احدی از آنان مریض و یا به بیماری‌ای مبتلا گردند. پدر هر ده فرزندش را همانند ده انگشت خود دوست دارد و قطع هر عضو و انگشتی با دیگر اعضاء و انگشتان هیچ فرقی برای پدر ندارد!!! حال آیا می‌شود در ذات ربوبی و حضرت مهربان تردیدی وارد نمود که او هرگز راضی به اسقاط احدی از بندگانش نیست؟!!! الحق و الانصاف مهربان خدای راضی به اسقاط احدی از بندگانش نیست که نیست!!! فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا یَصِفُونَ [٢١:٢٢]

آیا از مهربان مقدس جز مهر چه چیزی می‌شاید؟!!! آفریدگار انسان و جهان با آیات آفاقی و انفسی‌اش مهربان است. او نگهبان کاخ مهر است. آنگاه او چگونه می‌تواند نامهربانی نماید؟!!! هر چه از ظلم و بدی و دیگر نسبتهای ناروا که در ذهن‌ها وجود دارد از ناحیه‌ی انسان و همه‌ی این اوهام در رابطه با انسان است و خداوند مهربان پاک و منزه است از هر نوع پلیدی و ضعف و نامهربانی. سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ [٣٧:١۵٩] منزّه است خداوند از آنچه توصیف می‌کنند،

اگر کسانی در این جهان هستند که برای خداوند مهربان فرزندی تصور می‌کنند تا که او را به شایستگی بندگی کنند، خداوند حتی به این نوع بندگی فرزندان هیچ احتیاجی نداشته و ندارد. خداوند مهربان که تمام جهان از اوست و همه و همه در امر و فرمان اویند حتی احتیاج به عبودیّت چند تا انسان هم نداشته و ندارد. ذات باری تعالی منزه و پاکتر از این نوع تقدیسها و احترامات می‌باشد.

وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَل لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ کُلٌّ لَّهُ قَانِتُونَ [٢:١١۶]

و گفتند: «خداوند، فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! -منزه است او- بلکه آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست؛ و همه در برابر او خاضعند!

اینکه می‌گوییم خداوند منزّه است راستش منزّه است و چه تنزّهی؟!!! یعنی؛ منزّه و پاک است و در ساحت حضرت مهربان هیچ لکه‌ی ضعف و تهمتی وجود ندارد و یافت نمی‌شود. و به درستی که از مهربان خدای آنچه شایسته‌ی مهر و محبّت و رحمت است سر زده و می‌زند. چرا که او مهربان است. مهربان علی الاطلاق.

یا خدا! مهربان خدایا! ما و همه‌ی خواهانان خویش را در دربار ذات باری‌ات سکنای بده تا به طور کامل مستغرق نور مهرت گردیم و سپس آزاد و بی آزار و با اخلاص کامل زندگی را عاشقانه طی نماییم!

آمین آمین ای مهربان!

منبع وبلاگ انجمن همه برای همه

http://afa2009.blogfa.com/

استاد عسکری یحیی زاده خطیر

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com