قبلا درباره گنجینه‌ای آنلاین گفته بودم به نام بریتیش پاته که مجموعه‌ای ارزشمند از تصاویر تاریخی و ویدئوهای کمیاب است.
خبر خوب این است که این شرکت رسانه‌ای ۸۵ هزار ویدئویی خود را در سایت یوتیوب در دسترس قرار داده است. این ویئوها شامل فیلم‌های خبری است که تمام جنبه‌های زندگی در قرن بیستم را مستند کرده است. بریتیش پاته در سال ۲۰۰۲ از یکی از مشهورترین جایزه‌های لاتاری دنیا یعنی نشنال لاتاری پولی را دریافت کرد که توانست ۳۵۰۰ ساعت فیلم را دیحیتالی کند و حالا آزادانه و به صورت رایگان در دسترس همگان است.
این مجموعه منحصر به فرد اطلاعات جالبی از رویدادهای مهم، چهره‌های معروف، سفرها، ورزش،فرهنگ و اقتصاد و تصاویر نابی از جنگ‌های جهانی اول و دوم را پوشش می‌دهد.
تصاویری از فاجعه هیندنبرگ، بمباران هیروشیما گرفته تا تلاش دانشگاه ساوت‌همپتون در سال ۱۹۶۲ برای راه‌اندازی یک دوچرخه پرنده.
اما مجموعه تصاویر و ویدئوهای مربوط به ایران و افغانستان هم بسیار دیدنی هستند. این تصاویر مربوط به کنفرانس تهران را ببینید. یا داستان ثریا از ملکه تا ستاره سینما یا عروسی شاه.
بریتیش پاته در سال ۱۸۹۶ در پاریس در تاسیس و ۱۴ سال بعد در انگلستان راه‌اندازی شد. این مجموعه در قالب انتشار اخبار تلویزیونی به شکل مدرن به کار خود ادامه داد تا سال ۱۹۷۰ که فعالیتش را متوقف کرد و پس از آن چندید بار فروخته شد. اما در سال ۲۰۰۹ به صورت یک بایگانی مستقل درآمد و دو سال بعد یک کانال یوتیوبی راه انداخت و تا امروز که مرحله آخر دیجیتالی کردن و بارگذاری کل مجموعه خود را روی یوتیوب اعلام کرد.
مدیر بریتیش پاته ابراز امیدواری کرده که هر کسی بتواند به این فیلم‌ها دسترسی داشته باشد و از این بایگانی و گنجینه عظیم لذت ببرد و یوتیوب رو بهترین روش برای تحقق این امید دانسته است.
امیدوارم شما هم با گشت‌وگذار در این مجموعه و سفر تصویری در تاریخ معاصر لذت ببرید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com