برگشت به مهربان خدای(۰۵)

کاخ مهر خدای مهربان بی‌ترک بادا!

مهربان خدای، این جهان و هستی را آفریده و امکانات فراوانی در اختیار انسان قرار داده است تا که او زندگی را در مسیر صلح و سلامتی و دانش با خیالی آسوده و مطمئن تجربه و سپری نماید. خدای مهربان که از کاخ مهرش پاسبانی داده و می‌دهد راضی نیست دانه‌ای از دهان مورچه‌ای به ظلم بیرون کشیده شود و یا در حق احدی اجحاف و تعدی شود.

حضرت رحمان به خاطر رحمت و مهربانیش این جهان و انسان را آفریده است. او دیگر هیچ احتیاجی به خشونت ندارد و راضی نیست که احدی به احدی ظلم کند و بندگان خدا نیز باید پیرو خدای مهربان باشند. یعنی؛ بندگان خدا نباید کاخ مهر رحمان به توسط آنان خراشیده شود. وقتی خدای رحمان به بندگانش ظلم و خشونتی نکرده و نمی‌کند، بنده‌اش نیز هرگز اجازه ندارد به اندازه سر سوزنی و یا کمتر از آن ظلم و خشونتی نماید و اگر کسی چنین نماید باید توبه کند و خداوند، توبه پذیر و مهربان است. أَلَمْ یَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ هُوَ یَقْبَلُ التَّوْبَهَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ[٩:١٠۴]

آیا نمی‌دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش می‌پذیرد، و صدقات را می‌گیرد، و خداوند توبه‌پذیر و مهربان است؟!

بنابراین ظلم و خشونت در حریم خدای مهربان هیچ راه و توجیهی ندارد. چون خداوند، مهربان است و ظلم نمی‌کند. إِنَّ اللَّهَ لَا یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ ۖ وَإِن تَکُ حَسَنَهً یُضَاعِفْهَا وَیُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْرًا عَظِیمًا [۴:۴٠]

خداوند (حتّی) به اندازه سنگینی ذره‌ای ستم نمی‌کند؛ و اگر کار نیکی باشد، آن را دو چندان می‌سازد؛ و از نزد خود، پاداش عظیمی (در برابر آن) می‌دهد.

اصلاً از عقل و منطق و انصاف و عدل بسی به دور است که آدمی خداوند مهربان را متهم نماید به خشونت و یا هر نوع بی‌مهری!!! از مهربان چیزی جز مهر نبارد. نه که هر چه کند مهربانانه است. بلکه حکیمانه‌تر آن است که بگوییم هر چه مهربانانه است آن حکیم مهربان انجام داده و می‌دهد. بنابراین نسبت دادن اعمال خشنانه به خداوند مهربان، تهمتی است که انسان می‌تواند به توسط آن ضعفها و اعمال خود را توجیه نماید. و الاّ شایسته‌ی توحید و عدل آن است که خداوند مهربان را از هر نوع آلودگی و ضعف، منزه و پاک بدانیم!!! التوحید ان لا تتوهمه، و العدل ان لا تتهمه. (حکمت ۴۹۰)حقیقت توحید آن است که خدا را در فهم و اندیشه خود نیاوری و عدل آن است که او را به هیچ بدی و ظلمی متهم نسازی.

و به بیانی دیگر می‌توان گفت که هر نوع خشونت و بی‌مهری را به خدای رحمان نسبت دادن تهمتی بیش نیست!!! چرا که مهربان خدای نه تنها راضی نیست که احدی از آدمها بعد از تولدشان کشته شوند، بلکه راضی نیست که جنینی در رحم مادر قبل از ولادت نیز کشته و یا ساقط شود. و چه خوش گفت سعدی شیرازی:

میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است

اگر کسی به هر بهانه و بهایی به حریم و ناموس جان تجاوز نماید کاخ مهر حضرت مهربان را خراشیده است و باید از این گناه بزرگش توبه و استغفار نماید. وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلَاقٍ ۖ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ ۚ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا [١٧:٣١]

و فرزندانتان را از ترس فقر، نکشید! ما آنها و شما را روزی می‌دهیم؛ مسلماً کشتن آنها گناه بزرگی است!

خدای مهربان که بر عرشه کل کائنات و هستی مستقر است راضی نیست هیچ خشونتی با نام مهربان او انجام شود. چون مهربان بودن او عام است و شامل همه می‌شود. مسلمان و غیر مسلمان، مؤمن و یا غیر مؤمن. و این است معنای مهربان بودن. یعنی؛ مهر حضرت رحمان با هیچ عمل خشنی استثناء نمی‌پذیرد. چون او خود پاسبان مهر است و این همه امکانات را در اختیار بشر قرار داد تا که این کاخ، سایه‌اش بر روی همه نسل بشر روزی سایه اندازد. و گوییا زمان ما می‌تواند نامزد دریافت نشان افتخار از رحمان باشد که سایه‌ی مهر او را توسعه دهد. و انجمن همه برای همه (با نام اختصاری آ _ اف _ آ) مفتخر است تا این رسالت را عاشقانه و حکیمانه با منطقهای نوین به دوش می‌کشد. بنابراین ما در صدد آن هستیم که مبانی عقلی و قرآنی و معنوی این کاخ مهر را تبیین و ابلاغ نماییم تا که سایه مهر حضرت رحمان از حاشیه و کناره‌ها به میان آید و متن زندگی و جهانی شود.

ما از همین جا و از همین طریق از همه‌ی خواهانان مهر حضرت رحمان تقاضا می‌کنیم که به هر نحوی از انحاء که برایشان ممکن و میسور است ما را با مشورتها و پرسشها و یا ارائه پیشنهادات و انتقادات یاری رسانند.

آری، می‌شود. می‌توان از نو برگشت. می‌توان عوض شد. می‌توان خود را بازسازی نمود. ما می‌توانیم حتی خدا را از نو بشناسیم. تحقیق و شناختن، حق انسان بلکه امتیاز انسان بر بسیاری از موجودات است.

مسائل سیاسی و حکومتی نباید آدمی را از تحقیق و شناخت از خویش و جهان باز بدارد. مخالفت و یا علاقه‌ی شدید به این حزب و یا آن حزب و گروه هرگز نباید مانع و مزاحم تحقیق و شناخت انسان از خود و جهان گردد.

ای خدای مهربان! مهربان خدایا! ما اعضای انجمن همه برای همه از تو می‌خواهیم که تمام خلق و خوی و واژه‌های ما را به گونه‌ای مسالمت آمیز و مهربانانه نمایی تا که کاخ مهر تو کمترین آسیبی از ناحیه ما نبیند و ما را بدین طریق وارد کاخ مهر خویش نما تا از شر بدیها و نامهربانیها در امان باشیم.

مهربان خدایا‌! ما را به گونه‌ای بی آزار و در خدمت بگردان که کسی از دست و زبان ما نیازرد!

مهربان خدایا! ما را بپذیر!

آمین آمین یا رحمن الرحیم!

منبع: وبلاگ http://afa2009.blogfa.com/

استاد عسکری یحیی زاده خطیر

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com