حقوق زندانیان
۲۶ فروردین، یک روز پس از وعده شهین‌دوخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در زمینه امور زنان، برای تلاش در زمینه آزادی زندانیان سیاسی زن، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در مراسمی اظهار داشت، به آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در طول امسال خوش‌بین و امیدوار است. طولی نکشید تا در ۲۸ فروردین ماه، نیروهای امنیتی اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات با حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین، به ضرب و شتم زندانیان این بند پرداختند. گزارش وب‌گاه کلمه، این حمله را که موجب زخمی و مجروح شدن بسیاری از زندانیان بند گردیده، یکی از شدید ترین حملات به زندانیان عقیدتی-سیاسی در چند دهه اخیر توصیف می‌کند. تهاجم به زندانیان پس از مقاومت آنان در برابر بازرسی‌های خشن در بند ۳۵۰ اتفاق افتاده.

نمودار دلیل بازداشت زندانیان عقیدتی-سیاسی در ایران

نمودار دلیل بازداشت زندانیان عقیدتی-سیاسی در ایران


وضعیت نگهداری زندانیان در زندان‌های ایران همیشه مورد نگرانی فعالان حقوق بشر و حقوق زندانیان بوده. ضرب و شتم زندانیان و عدم امکان دسترسی آنان به مداوای پزشکی از جمله مواردی است که به وفور در اخبار مرتبط با زندانیان در ایران شنیده می‌شود. به تازگی از شیراز گزارش شده، کیوان معصومی، کنشگر اجتماعی و استاد یوگا، پس از آزادی از بازداشت موقت در بازداشت‌گاه پلاک ۱۰۰ اطلاعات در شیراز، به دلیل جراحات ناشی از شکنجه‌های روحی و جسمی در طول بازداشت، در گذشته. علت بازداشت او، اعتقاد به نوعی عرفان هندی به نام ساهاجایوگا، و ترویج آن بود. این در حالی است که با گذشت حدود یک‌سال از درگذشت افشین اسانلو، کنشگر کارگری در زندان رجائی‌شهر کرج، پیشرفتی در رسیدگی به پرونده مرگ او صورت نگرفته. زندانیان عقیدتی سیاسی در ایران، معمولا برای اعتراض به شرایط زندان، عدم دسترسی‌شان به مداوای درمانی، یا عدم دادرسی منصفانه، دست به اعتصاب غذا می‌زنند. ۲۶ فروردین گزارش شد که وضعیت جسمی محمود فضلی، زندانی سیاسی زندان تبریز، که نه روز پیش از آن را در اعتراض به عدم رسیدگی به دادخواست‌اش در اعتصاب غذا گذرانده بود، رو به وخامت گذاشته. ۲۱ فروردین‌ماه، احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر در ایران، به همراه چهار گزارشگر دیگر سازمان ملل در زمینه‌های شکنجه، آزادی بیان، حق سلامت و آزادی‌های مذهبی از دولت خواستند که امکان درمان دو زندانی سیاسی، حسین کاظمینی بروجردی و محمدرضا پورشجری را خارج از زندان فراهم کنند.
اخیرا اعلام سازمان زندان‌ها مبنی بر انتقال ۳۰ هزار زندانی محکوم به جرائم مرتبط با مواد مخدر به اردوگاه‌های کار اجباری نگرانی‌های تازه‌ای برانگیخت. بنابر آمارهای رسمی، نیمی از زندانیان در ایران را محکومان مواد مخدر تشکیل می‌دهند.
بنا بر آخرین اطلاعات منتشر شده توسط وب‌گاه آنلاک‌ایران، در ایران لااقل ۸۵۳ زندانی عقیدتی-سیاسی وجود دارد. این آمار بر اساس اخبار منتشره درباره زندانیان ایران در رسانه‌ها جمع‌آوری شده و رقم واقعی ممکن است بالاتر باشد. با وجود تأکید محمد جواد لاریجانی، دبیر شورای حقوق بشر ایران، مبنی بر این‌که هیچ بهائی بخاطر بهائی بودن در زندان نیست. آمار آنلاک‌ایران نشان می‌دهد، از ۲۲۳ شخصی که به دلیل عقیده در ایران زندانی‌اند ۸۷ نفرشان بهائیائی هستند. حکومت ایران برای محاکمه و زندانی کردن اقلیت‌های مذهبی آنان را به جرائمی همچون، تبلیغ علیه نظام یا جاسوسی متهم می‌کند.
بهائیان تنها گروه اقلیت‌های مذهبی زندانی در ایران را تشکیل نمی‌دهند. حداقل ۲۳۵ زندانی سنی مذهب در ایران وجود دارد که غالباً از تبار کرد، عرب یا بلوچ هستند. به گزارش هرانا، هفت زندانی سنی مذهب زندان رجائی‌شهر کرج، چهار سال است که بدون محاکمه نگهداری می‌شوند. این افراد پس از دستگیری در بهمن ۱۳۸۸، شش ماه را در سلول انفرادی زندان اوین گذرانده، سپس به زندان رجائی‌شهر کرج منتقل شده‌اند.چهار تن از این زندانیان روز ۲۴ فروردین برای محاکمه به دادگاه انقلاب احضار شدند.
۲۱ فروردین، سازمان گزارشگران بدون مرز طی بیانیه‌ای خواستار آزادی ۵۲ روزنامه‌نگار و وب‌نویس زندانی در ایران شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com