باریستا نماها غول های بی شاخ و دم
توسعه صنعت کافی شاپ در ایران با آماتور یا باریستا
به قلم باریستا : علیرضا زعفری
نکته : عکس یاداشت مربوط به مسابقه پایان دوره های تخصصی شرکت کالیاری و توسکی ایتالیا در هتل اوین تهران است ، تنها مسابقه ای که بین المللی در ایران برگزار گردیده است .

سایت کافی شاپ دات کام : صنعت کافی شاپ در ایران در حالی با تفکر و توسعه همراه است که گویا به بازاری برای آماتورهای باریستا نما شده است ، بازاری که موج فعالیت آماتورهایی آن را فرا گرفته فارغ از دانش و تخصص می خواهند قلمررو طلبی کنند .

اساسا این اصطلاح چیست !؟ و باریستا کیست !؟ باریستا همان فردی است که در کافی شاپ مسئول آماده کردن قهوه ها و نوشیدنیهاست به زبان ایتالیایی همان متصدی کافی شاپ است . متاسفانه این اسم و لغت محلی ملعبه ای در دستان عده ای شده است تا برای رسیدن به مقاصدشان بکارگیرند ، چه بکار گیری تلخی ، چه بسیار تخریب های رفتاری و گفتاری که در میدان رقابت بازاری نوپا رواج یافته است ، بی آنکه صاحبان ادعا بیاندیشند که این همان هنر و شغلی است که بانیان راه اندازی و توسعه آن در ایران کوره راهی را پیموده اند و چه رنج ها کشیده اند تا شاید افقی روشن برای آن بیابند ، حال که این مسیر هموار شده و آن افق ترسیم شده است رفتارهای نه چندان دوستانه و خوشایند تیشه بر ریشه آن می زند !

آماتورهایی به نام باریستا ( غول های بی شاخ و دم ) صنعت کافی شاپ را در ایران تهدید می کند . اشخاصی که تا یکی دو سال پیش حتی از مقابل کافی شاپ رد نشده بودند ، طعم شیرقهوه با شیرکاکائو را تشخیص نمی دادند و بیشترشان سابقه پنج و شش ماهه هم ندارند ، در این بازار آشفته به دنبال منافع و سودهای آنچنانی خودشان هستند و برای خود در فضاهایی که ایجاد می کنند به دنبال بازارگرمی اند . در آخر جا دارد به مسابقات باریستایی اشاره کنم که در یک سال اخیر در ایران برگزار شده ، مسابقاتی که فقط جهت نمایش و تبلیغات بوده و فاقد هیچ گونه استاندارد ، به این صورت که تعدادی باریستانما از بین کارمندان و کارآموزان خودشان چند نفری را انتخاب می کنند و خودشان می شوند داور ، در آخر مسابقه هم یک نفر از خودشان قهرمان می شود و دورهمی عکس های یادگاری گرفته در فضای مجازی منتشر می کنند ، در دوره های تخصصی شرکت کالیاری و توسکی اسفند ماه ۱۳۹۲ مسابقه ای برگزار گردید که خود من هم حضور داشتم ، باورم نمی شد این دوستان حتی با الفبای کار آشنا نبودند و فقط روی طراحی قهوه تمرکز داشتند و نمی دانستد هر کسی که روی قهوه طراحی می کند باریستا نیست ; به زبان ساده باریستا همان متصدی کافی شاپ است ، کسی که به کارکردن با دستگاهای کافی شاپ و تهیه قهوه و نوشیدنی ها مسلط است .
در این راستا سایت کافی شاپ دات کام با تشکیل “خانه باریستا ایران” | Iran Barista House – IBH – بر آن است تا در این مسیر برای توسعه صنعت کافی شاپ داری و حمایت از بارستاهای ایرانی ، تعامل و همدلی را مبنای کار قرار دهد و توکل بر خدا ، تکیه بر دانش و تخصص ، تعاریف درست را در شناخت باریستا جایگزین توهمات جاری کند .
جهت ثبت نام و دریافت کارت عضویت خانه باریستا ایران : ۱ – رزومه کامل از خودتان – ۲ – اسکن کارت ملی -۳ – یک قطعه عکس را به ایمیل ما ارسال نمایید .
ایمیل : irancoffeeshop@gmail.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com