Ramali-Iran-300x160آمارهای غیررسمی از رشد گرایش مردم ایران و به ویژه افراد تحصیل‌کرده‌ به پدیده‌هایی چون فال‌گیری، رمالی و دعانویسی حکایت دارد.

روزنامه‌ی “آرمان” چاپ تهران در شماره روز یکشنبه (۲۴ فروردین-۱۳ اپریل) خود، با استناد به نتایج تحقیقی که سال ۱۳۸۹ در میان دانشجویان دختر “دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی” واحد “تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی” انجام گرفت، نوشته است که ۶۸ درصد از این دختران در فاصله سنی ۱۸ تا ۲۶ سال دست‌کم یک‌بار و۵۰ درصد نیز چند بار به فال‌گیر مراجعه کرده‌اند.

بر اساس این آمارگیری، «۸۳ درصد از دانشجویان حرف‌های فال‌گیران را تصدیق کرده و با اعتقاد به سراغ آن‌ها رفته‌اند».

این گزارش هم‌چنین از قول “آفرین رحیمی موقر”، مجری وقت “طرح پیمایش آمار اختلالات روان وزارت بهداشت” در سال ۱۳۹۰ نوشته که ۱۰ درصد جمعیت کشور در یک سال منتهی به اجرای این طرح، «برای اختلالات روان خود به افراد غیر بهداشتی و غیر متخصص مانند دعانویس، رمال و عطار و مراکز حجامت مراجعه و خدمات، دریافت کرده‌اند».

به گفته خانم رحیمی، از میان هفت و نیم میلیون نفری که در آن سال به افراد “بی‌صلاحیت” مراجعه کرده بودند، «بیش از پنج میلیون نفرشان از جمله افراد تحصیل‌کرده به شمار می‌رفتند».

در همین ارتباط، عرفان خسروی، “پژوهش‌گر ارتباطات علم” در گفتگو با “آرمان”، “بازار فریب عمومی” از طریق «جعل خرافه‌ها و باورهای سطحی و کودکانه، شبه‌علم و افسانه‌ها به نام علم» را یک «مارکتینگ پرسود بر مبنای بهره‌گیری از دوری عموم مردم از دانش و نگرش علمی» دانسته و با استناد به یافته‌های محققان علوم اجتماعی، رشد پدیده فال‌گیری را در نتیجه «فقر اقتصادی و فرهنگی» توصیف کرده است.

به گفته‌ی وی، «به محض اینکه ناکامی‌ها بیشتر می‌شود و فرد نمی‌تواند به زندگی دلخواه خـود دست یابد، به سمت پدیده‌هایی مانند فال‌گیری و رمالی و پیش‌گویی که از عقلانیت به دورند گرایش پیدا می‌کند».

این پژوهش‌گر، هم‌چنین، از مواردی چون «یوفو‌ها، بشقاب‌پرنده‌ها، مایا‌ها، برخورد با بیگانگان فضایی و فرازمینی‌ها، هومیوپاتی، فال تاروت و فال قهوه، دست‌نوشته‌های اریک فون دنیکن، پری دریایی، چاکرا‌ها و ‌هاله‌های انرژی، عجایب اهرام مصر و پایان جهان در سال ۲۰۱۲» به عنوان موضوع‌های جذاب و پرطرفدار «خرافه» و «شبه‌علم» در نزد عموم مردم یاد کرده است.

گفتنی است بهمن ماه گذشته، سهیل خاکشور، “رییس پلیس فتای خراسان شمالی” از رواج نوع جدیدی از فال‌گیری با عنوان “رمالی اینترنتی” خبر داده و گفته بود که «در این روش، تبه‌کاران، قربانیان ساده‌لوح را از طریق سایت‌های اینترنتی شکار می‌کنند و با ارائه شماره‌حساب از آن‌ها می‌خواهند پول را به حسابی واریز و نتیجه فال را با پست الکترونیکی دریافت کنند».

دی ماه سال گذشته نیز محمدحسین خاک‌ساران، “عضو شورای فرهنگ عمومی استان قزوین” با انتقاد از گسترش چشم‌گیر دعانویسی در سطح این استان، خواهان اتخاذ «تصمیمات منسجمی» برای «جمع‌آوری» این افراد از خیابان‌ها شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com