neshast-saman-93نخستین نشست فصلی سازمانهای مردم نهاد در سال ۹۳ بدعوت ستاد ساماندهی سازمانهای مردم نهاد شهر تهران برگزار شد. در این نشست دبیران کارگروهها و مدیران سازمانهای مردم نهاد مناطق ۲۲ گانه تهران حضور داشتند و پیرامون مشکلات موجود سازمانهای مردم نهاد به بجث و گفتگو پرداختند و سپس دیدگاههای خود را جهت پویایی سازمانهای مردم در سال جدید بیان کردند.

به گزارش سایت سمن شورا در این نشست ابتدا الهه راستگو ، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران و رییس ستاد سازمانهای مردم نهاد شهر تهران ضمن قدردانی از تلاشهای سازمانهای مردم نهاد برای حضور داوطلبانه در تمامی عرصه های فعالیت های اجتماعی و فرهنگی گفت :باید فضا را به گونه ای پیش ببریم که روابط سرد مردمی در مشارکتهای اجتماعی و مدیریت شهری جای خود را به ارتباطات قوی اجتماعی دهد که در این راستا باید با بهره گیری از توان مردم در حوزه های مختلف اجرایی، اجتماعی و فرهنگی بتوانیم شادابی و نشاط بیشتری را به جامعه تزریق کنیم .
وی افزود : بنابر تجربه های قبلی این مهم اثبات شده است که هر کجا کار مردم به مردم واگذار شده است نه تنها هزینه ها کمتر بوده ، بلکه نتایج مطلوب تری کسب کرده ایم .
وی در خصوص برنامه های آینده تصریح کرد : برای ارتباط قوی و منسجم میان سازمانهای مردم نهاد ، شهرداری های مناطق و دیگر ارگان ها و نهادهای مرتبط در این خصوص جلساتی را با پهنه های مختلف و مسئولین پهنه ها جهت برنامه ریزی مناسب خواهیم داشت .
وی در خصوص افزایش آسیب های اجتماعی در جامعه گفت: سمن ها باید در این زمینه همکاری های لازم را به عمل آورند، اگر سمن ها در این زمینه فعالیتی را انجام دهند بازخورد آن به عنوان عضوی از جامعه به آنها بازخواهد گشت. هم چنین در این زمینه ستاد از سازمان بهزیستی دعوت به همکاری نیز می نماید و نشستی را با آنها برگزار خواهیم کرد .

در بخش دیگر این نشست محمدرضا زمردیان دبیر ستاد ساماندهی سازمانهای مردم نهاد شورای شهر تهران با اشاره با اشاره به رویکرد مدیریت شهر تهران و شورای اسلامی شهر بر فعالیت های مردم محور گفت : توجه مدیریت محلات و شورایاری ها به حضور گسترده سمن ها در اجرای امور و اداره شهر است و بنابر همین تاکید می کنم که امسال سال پرکاری و با نشاطی برای سمن ها خواهد بود و این به فعالیت سمن ها بستگی دارد که تا چه اندازه بتوانند از این فرصت برای اثبات خود بهره برداری کنند .
زمردیان با اشاره به اهداف برگزاری این نشست افزود: امروز به دو دلیل در کنار هم جمع شده ایم نخست برای تبریک سال جدید و آرزوی موفقیت روزافزون برای تمامی دوستان و همراهان و دوم برای مرور سرفصل برنامه هایی که در سال جاری در اجرای آنها در کنار یکدیگر حضور خواهیم داشت .
وی با اشاره بره برنامه هایی که در سال جاری باید آنها پیگری و موانع و مشکلات برطرف گردد گفت : در رابطه با برنامه های سال ۹۳ باید ابتدا از جایی شروع میکنم که بیشترین دغدغه شما عزیزان بوده و آنهم بحث چگونگی فعالیت دبیرخانه ها و بودجه هایی که به آنها اختصاص می یابد .

پس از سخنان دبیر ستاد سازماندهی مردم نهاد شورای شهر تهران ، پریچهر شاهسوند مسئول پهنه شمال در این نشست در خصوص مشکلات سازمانهای مردم گفت: مشکلات سمن ها به دو گروه درون سازمانی و برون سازمانی دسته بندی می شوند ، در خصوص مشکلات درون سازمانی سمن ها باید ابتدا وظایف و مسئولیت های خود را بشناسند و بدانند چه توقعاتی باید از جامعه داشته باشند . در حال حاضر در جامعه جهانی نقش سمن ها بسیار نقش سازنده ای در ابعاد داخلی و بین المللی می باشد. و در رابطه با مشکلات برون سازمانی می توان گفت در این سالها شاهد بودیم که برخی از مناطق نتوانستند ارتباط تنگاتنگ که باعث پیشرفت جامعه بشود را ایجاد کنند. شاید مشکل مفهومی داشتند و مقصود را از تشکیل سازمان های غیر دولتی به درستی درک نکرده اند.
وی افزود : سمن ها یاید با یکدیگر و با ستاد همکاری داشته باشند چرا که هیچ پیشرفتی بدون همکاری میسر نمی شود . و باید برنامه ریزی هایی در حوزه محیط زیست ، آسیب های اجتماعی ، کودکان کار ، دختران فراری ، بحث اشتغال انجام پذیرد.

در بخش دیگر این نشست، منوچهر وثایق مسئول پهنه مرکزی گفت : آنچه که از فعالیت سمن ها مسلم است مشارکت مردم به صورت داوطلبانه است ، سمن ها فعالان میدانی هستند و هیچ کدام به صورت ستادی عمل نمیکنند. سمن ها همیشه با ایثار و دلاوری و گذشت توانستند تمام چالش ها و موانع را از پیش رو بردارند.
وی افزود:با توجه به صحبت های رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی این را می توانیم نوید دهیم که با همت سمن ها که به صورت داوطلبانه فعالیت می کنند می توانند در حوزه اقتصادی بازوی کمکی دولت باشند.

محمد حسن پاکمهر دبیر کارگروه کارآفرینی ، در ادامه اهم برنامه های کارگروه کارآفرینی را در سال ۹۳ بر شمرد که می توان به مواردی نظیر تهیه اطلس کار آفرینیان شهر تهران ، تهیه و اجرای برنامه جامع شبکه سازی بین کار آفرینان ، برگزاری تور های بازدید از دستاوردهای کارآفرینی ، مستندسازی تجربیات کارآفرینان برتر ، برگزاری سمینارهای ارئه تجارب کارآفرینان مشارکت فعال و موثر در ایجاد خوشه های اقتصادی و کسب و کارهای نو با توجه به مزیت های نسبی را بر شمرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com