480656833

در مورد چالش‌های انتخابات سومین دموکراسی پرجمعیت جهان، اندونزی، بیشتر بدانید.

در اندونزی، با نزدیک شدن زمان برگزاری یکی از پیچیده‌ترین انتخابات‌های جهان، نگرانی زیادی درباره خرید رأی و دستکاری در آرا وجود دارد. اندونزی بعد از هند و آمریکا سومین دموکراسی پرجمعیت جهان است. اما یک مسئول محلی برگزارکننده انتخابات بنام رانی ایراوان بیشتر نگران وضعیت هواست.

بیش از ۴۰ درصد ۱۱۳۰ شعبه اخذ رأی در منطقه کتاپانگ در جزیره کالیمانتان در نقاط دورافتاده‌ای زندگی می‌کنند که دسترسی به آنها تنها از طریق رودخانه‌های جنگلی و جاده‌های مخروبه میسر است. آقای ایراوان می‌گوید: “پیشبرد بی‌دردسر و موفق فرآیند تدارک انتخابات به وضع هوا بستگی دارد، زیرا بارندگی شدید می‌تواند جلوی حرکت قایق‌های ما در رودخانه‌ها را بگیرد، اما پایین بودن سطح آب و خشکی زیاده از حد هم می‌تواند کار ما را مشکل کند.”

مشقت‌های آقای ایراوان تنها گوشه کوچکی از چالش‌های لجستیکی عظیمی است که اندونزی با توجه به ضعف زیرساخت‌هایش برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری بزرگترین مجمع‌الجزایر جهان با آنها مواجه است. ۱۸۶ میلیون رأی‌دهنده در هزاران جزیره – که از شرق تا غرب حدود ۵ هزار کیلومتر با هم فاصله دارند – پراکنده هستند.

۱۶ سال پس از سقوط حکومت دیکتاتوری طولانی سوهارتو، اندونزی به یک دموکراسی سرزنده و پررونق تبدیل شده است. مشکلات ساختاری نظیر فساد اداری و مالی و نابرابری اجتماعی همچنان وجود دارند، اما در رسانه‌های عمده کشور آزادانه به آنها پرداخته می‌شود. انتخابات‌های سراسری اخیر اندونزی نقایص زیادی داشته‌اند، اما از انتخابات‌های همسایگانی نظیر مالزی و تایلند و اکثر کشورهای مسلمان‌نشین آزادتر و عادلانه‌تر بوده‌اند. سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رئیس جمهور فعلی، به پایان دومین دوره ریاستش می‌رسد و حق نامزد شدن در این انتخابات را ندارد. به این ترتیب نحوه برگزاری انتخابات آتی در مشروعیت حکومت جدیدی که بعد از یک دهه بر سر کار می‌آید بسیار موثر است.

در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ژوئیه آینده سه نفر از افراد مرتبط با حکومت سوهارتو حضور دارند. یک تازه وارد هم هست که محبوبیتش رو به افزایش است و در حال تبدیل شدن به پیشتاز رقابت‌هاست. مردی که مسئول مدیریت این فرآیند است در مقر مخروبه و پر از موشش در جاکارتا به برگزاری موفق انتخابات اطمینان دارد. حسنی کامل مانیک، رئیس کمیسیون انتخابات کشور، تأکید می‌کند که با وجود شکایات اولیه برخی احزاب سیاسی درباره گم شدن تعرفه‌ها و دستکاری در فهرست واجدان شرایط، همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود. او می‌گوید: “در گذشته مشکل اصلی وجود تردید درباره آزاد و منصفانه بودن فرآیند رأی‌گیری و شمارش آرا بود. اما ما روی ارتقای شفافیت این روند کار کرده‌ایم.” برخلاف بسیاری از کشورها، در اندونزی تمام فرآیند شمارش آرا مقابل دید عموم و در طول روز انجام می‌شود. این کار به این دلیل شدنی است که ۵۵۰ هزار شعبه اخذ رأی وجود دارند که در هر یک از آنها کمتر از ۵۰۰ نفر می‌توانند رأی بدهند.

ادامه را در وبسایت ساد بخوانید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com