«سایه روشن» اثری بداهه و مشترک از «داریوش طلایی» موسیقیدان و موسیقی‌شناس ایرانی با «مجید خلج» نوازنده تمبک است که بعد از وقفه ای ۱۲ ساله از انتشار این آلبوم قرار است به صورت زنده اجرا شود. اگرچه «طلایی» در دوران زندگی خود همواره پایبند به موسیقی ایرانی بوده اما کارهای مختلف و متنوع وی و اعتباری که در عرصه موسیقی دارد از وی شخصیتی بین‌المللی خلق کرده است. به گفته طلایی: موسیقی ایرانی پایه‌ اصلی هویت ماست و باید قدر آن را دانست.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه فرهنگ و هنر ـ «سایه روشن» اثری بداهه و مشترک از «داریوش طلایی» موسیقیدان و موسیقی‌شناس ایرانی با «مجید خلج» نوازنده تمبک است که بعد از وقفه ای ۱۲ ساله از انتشار این آلبوم قرار است به صورت زنده اجرا شود. اگرچه «طلایی» در دوران زندگی خود همواره پایبند به موسیقی ایرانی بوده اما کارهای مختلف و متنوع وی و اعتباری که در عرصه موسیقی دارد از وی شخصیتی بین‌المللی خلق کرده است. به گفته طلایی: موسیقی ایرانی پایه‌ اصلی هویت ماست و باید قدر آن را دانست.

به گزارش CHN، نشست رسانه‌ای کنسرت بداهه‌نوازی سایه روشن کاری مشترک از داریوش طلایی و مجید خلج با آهنگسازی طلایی امروز ۱۸ بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این نشست کیوان فرزین مدیر هماهنگی کنسرت بداهه نوازی سایه روشن با انتقاد از فضای موجود گفت: «بخش خصوصی به خاطر ریسک بالای این قبیل کارها و اینکه مخاطبان خاص دارد و عدم‌اطمینان از برگشت سرمایه وجود دارد، معمولا حاضر به همکاری نیست. اما بخش دولتی همواره از موسیقی پاپ حمایت کرده است. »

فرزین در ادامه افزود: «تشنگی شهرستان‌های کشور برای کنسرت خیلی زیاد است در حالیکه هزینه اجرای کنسرت و همین‌طور خطرپذیری در شهرستان‌ها بیشتر است و عموما در اجرای خارج از تهران کسی نسبت به ناهماهنگی‌های ایجاد شده پاسخگو نیست.»

وی همچنین گفت: «امیدواریم مسوولان فرهنگی در دوران جدید همت بیشتری در مورد هنر موسیقی از خود نشان دهند و حمایت‌ها از این هنر بیشتر و واقعی‌تر بشود. همچنین به بخش‌های آموزشی نیز توجه ویژه‌تری شود تا شاهد فضاهای غیرمعمول در جامعه نباشیم.»

فرزین نقش رسانه‌های مستقل را در نشان دادن مشکلات بسیار مهم خواند و ابراز امیدواری کرد تا این انتقادها در جهت سازندگی باشند.

بیش از ۱۲ سال در ایران کنسرت نداشتم
«داریوش طلایی» آهنگساز و نوازنده برجسته “تار” و “سه‌تار” کشور که مدتهاست در فرانسه به سر می‌برد در تشریح کنسرت پیش‌رو می‌گوید: «قصد غر زدن ندارم زیرا به اندازه کافی در این مورد صحبت شده است. تنها امید بسته ام و این حس را دارم که کار جدیدی را در شرایطی کاملا جدید ارایه کنم.»

وی در ادامه صحبت‌های خود افزود:«بیش از ۱۲ سال است که در ایران کنسرت نداده ام؛ کاری که سال ها خود را برای آن تربیت کرده بودم و این باعث تاسف است اما در شرایط حاضر فضا را برای فعالیت مناسب می بینم.»

طلایی با بیان خاطرات خود درباره ساخته شدن تالار وحدت در تشریح مشکلاتی که هنرمندان با آن دست به گریبان هستند، می‌گوید:« وقتی تالار وحدت ساخته می‌شد فعالیت هنری‌ام را شروع کردم و از آن زمان تا به حال بیش از ۵۰ سال می‌گذرد. باعث تاسف است که وقتی به بلوغ هنری می‌رسی یک دفعه به خود می گویی که من به مملکت ام برگشته ام تا کاری انجام دهم اما راه‌ها را به روی خود بسته می‌بینی! حواشی کار آنقدر زیاد است که از پرداختن به موسیقی می‌مانی و این‌هاست که دشوار است.»

کارشکنی شد!
طلایی در ادامه از اینکه در این سالهای سخت همواره خود را با آموزش، تدریس و پژوهش آماده نگه داشته است درباره ۱۲ سال وقفه در کار اجرایی خود می گوید:« کارشکنی شد! جریان موسیقی به سمتی رفت که نوع خاصی از موسیقی توانست رشد و نمو کند و متاسفانه چیزی به عنوان موسیقی رشد کرد که چندان مناسب نبود.»

“طلایی” ضمن اظهار تاسف از رشد موسیقی‌های غیرمعمول با تاکید بر دغدغه های خود در مورد موسیقی و فرهنگ ایرانی می‌گوید:« در حال حاضر شرایط برای فعالیت مهیاست. قصدم از اجرای این کنسرت ادای دین به موسیقی ایرانی است به عنوان هنری ایرانی و امیدوارم چنین اجراهایی تداوم پیدا کند.»

وی تاکید کرد:«مشکل برنامه ریزی خیلی زیاد است. هماهنگی تاریخی، مکانی و مناسبت‌هایی که نمی‌توان در آن برنامه موسیقی داشت آنقدر زیاد است که باید برای همه آنها خود را آماده کرد. اما با این وجود امیدوارم بتوانم در تمام ایران اجرا داشته باشم.»

نویسنده کتاب نگرشی نو به تئوری موسیقی ضمن اظهار خرسندی از وجود استعدادهای هنری خوب در نسل جوان موسیقی کشور می گوید:« در یکی دو سال اخیر در اثر ارتباطی که با نسل جوان موسیقی کشور داشتم از نزدیک شاهد این بودم که جوانان درک و شناخت درستی از موسیقی دارند که به نظرم بی سابقه بوده است و در دوران ما وجود نداشت. شاید این درک نیز به خاطر امکانات و شرایطی باشد که در دنیا به وجود آمده است.»

همواره مقید بودم که کارهای کلاسیک را خوب یاد بگیرم چون اعتقاد داشته و دارم که باید درست حفظ شوند اما کارهای متنوع دیگری هم دارم به خصوص کارهایی که در فرانسه داشته ام که همه آنها ثبت و ضبط شده اند

همواره مقید بودم که کارهای کلاسیک را خوب یاد بگیرم چون اعتقاد داشته و دارم که باید درست حفظ شوند اما کارهای متنوع دیگری هم دارم به خصوص کارهایی که در فرانسه داشته ام که همه آنها ثبت و ضبط شده اند

تجربه و اعتبارم را در اختیار نسل با استعداد ایرانی می‌گذارم
وی ادامه داد:« در نسل جدید جهش و شناخت وجود دارد اما امیدوارم وقتی این نسل به سن بلوغ هنری خود رسید و خواست میوه کار خود را به جامعه ارایه دهد دچار سردرگمی نشود.»

طلایی تاکید کرد: «سردرگمی جوانان به این خاطر است که الگو ندارند و ما که نسل های پیشین هستیم وظیفه داریم این الگو را بدهیم تا سرخورده نشوند. به همین خاطر نیز از همین مکان اعلام می‌کنم حاضرم تجربه و اعتبارم را در اختیار نسل با استعداد ایرانی بگذارم.»

حجم در موسیقی با صداهای مختلف ایجاد می‌شود
داریوش طلایی در تشریح کنسرت پیش رو گفت:« در این کنسرت از تم سایه روشن استفاده کردیم و ۱۸ سال پیش این کنسرت را با مجید خلج در هلند به روی صحنه بردیم. این کنسرت بر مبنای ایده هایی شکل گرفت که از موسیقی ایرانی داشتم. همانطور که در نقاشی، سایه روشن ایجاد حجم می کند در موسیقی ایرانی نیز حجم با صداهای مختلف ایجاد می‌شود به همین خاطر نام این کار را سایه روشن گذاشتم.»

طلایی درباره ویژگی های موسیقی ایرانی و اشکالاتی که اکثر افراد در دوران بلوغ هنری با آن دست به گریبان هستند اظهار کرد:« موسیقی ایرانی اگرچه از الگوهای منضبطی که ردیف نام دارد و همچنین الگوهای ریتمیک و دستگاه ها و گوشه ها برخوردار است که همه آنها باید فراگرفته شود اما بعد از فراگیری و در مرحله عمل فرد به مرحله ای می رسد که باید از آنها بهره برداری کند تا به فرم های زاینده و خلاق برسد و اینجاست که مشکل نمود پیدا می کند.»

وی با بیان تجربیات خود در حوزه موسیقی ایرانی و غیرایرانی تاکید می‌کند:«آن چیزی که در ذات موسیقی ایرانی وجود دارد گنجینه ای است که از الگوهای ملودیک، مدال و ریتمیک و نحوه پردازش آنها که سنت موسیقی ما را ساخته است تشکیل شده و بعدها هرکدام از استادان آن را آرایش دادند و خصوصیت آن گوناگونی‌اش است.»

طلایی می افزاید:«شیوه کار بر مبنای بداهه پردازی است. قطعه ای از پیش ساخته شده ارایه نمی‌شود اما بنا به شرایطی که لازم است تعامل بین سازهای ملودیک و ضربی پیش می آید و گفت و گو و تعامل ایجاد می شود. تعاملی که با آرایش شخصی و لحظه ای است و در عین حال از پویایی و زنده بودن نیز برخوردار است.»

نوازنده تار و سه تار و موسیقی شناس برجسته ایرانی درباره همکاری خود با مجید خلج می گوید:«همواره مقید بودم که کارهای کلاسیک را خوب یاد بگیرم چون اعتقاد داشته و دارم که باید درست حفظ شوند اما کارهای متنوع دیگری هم دارم به خصوص کارهایی که در فرانسه داشته ام که همه آنها ثبت و ضبط شده اند.»

تاسف بار است!
طلایی ضمن اظهار نارضایتی از صحبت های برخی از مسوولان در اینکه مردم برای موسیقی به سالن کنسرت نمی آیند تاکید کرد:«مسوولان این صحبت را به عنوان اصل پذیرفته اند که مردم برای گوش سپردن به موسیقی به کنسرت نمی‌روند و این تاسف‌بار است که مدیران چنین دیدگاهی دارند.»

وی همچنین درباره اجرای کارهای باکلام گفت:«مساله خواننده نیز یکی از مشکلات اساسی ماست که حاشیه ها را رقم می زند. کلام در موسیقی ما نقش مهمی دارم اما من ترجیح می دهم خواننده به عنوان یک موسیقیدان و در کنار بقیه عوامل در گروه باشد نه به عنوان یک ستاره. به همین خاطر مشکلی با آواز ندارم. اما در آینده در نظر دارم که از خواننده های جوانی که در بخش استعدادهای جوان هستند استفاده کنم.»

طلایی در پایان تاکید کرد:« یکی از کارهایی که در وقفه ۱۲ ساله اجرایی خود کرده ام این بوده بین موسیقی نظری و عملی ارتباط ایجاد کردم. من همواره به این موضوع پایبند هستم که آنچه اجرا می کنم موسیقی ایرانی باشد و از زبان موسیقی ایرانی بهره ببرد و در تمام عمر خود نیز اینکار را کرده ام. موسیقی ما یکی از پایه‌های اصلی هویت ماست و دلیل ماندگاری اش نیز همین بوده است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com