گردشگران ایرانی نوروز امسال سقوط ارز ارمنستان را موقتا متوقف کردند. با این حال رسانه‌های ملی ارمنستان هشدار می‌دهند که به دلیل تحمیل هزینه‌های گران، ارمنستان دیگر برای گردشگران ایرانی جذابیت ندارد.

تحولات اخیر در بازار ارز ارمنستان حاکی از آن است که بازاراین کشور بشدت وابسته به گردشگران ایرانی است که کاهش سفر ایرانیان سبب بیکاری صدها ارمنی شده است اما ایرانیان به ویژه نوروز امسال با سفر خود، روند تنزل پول ملی ارمنستان را متوقف کردند.
به گزارش ترند از رسانه‌های کشور آذربایجان، دولت ارمنستان تا کنون در زمینه پیش گیری از تنزل نرخ ارز ملی کشور شکست خورده و واحد پولی این کشور، “درم ” از آغاز سال ۲۰۱۴ همچنان دچار روند کاهشی است. در این میان گردشگرانی که از ایران به ارمنستان سفر می‌کنند تا حد زیادی در ایجاد ثبات نرخ ارز ارمنستان موثر بوده‌اند.
طبق همین گزارش ورود صدها گردشگرایرانی که به قصد بازدید از ایروان و برگزاری جشن‌های نوروزی در تعطیلات به ارمسنتان سفر کردند، سبب توقف موقت روند نزولی در ارزش نرخ ارز ارمنستان شد. این درحالی است که  تنزل نرخ پول ملی ارمنستان در سال های گذشته نیز به دلیل کاهش تعداد گردشگران ایرانی بشدت تسریع شده بود.
از دیگر سو ارمنستان درسال‌های اخیر کاملا دریافته است که جذابیتش را برای گردشگران ایرانی از دست داده است. رسانه‌های محلی وملی  نیز هشدار داده اند که تعداد گردشگران ایرانی درارمنستان سال به سال کاهش داشته است. طبق همین گزارش‌ها تعداد گردشگران ایرانی در ارمنستان طی سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۳۴ هزار نفر بود که در سال ۲۰۱۲ به ۱۱۱ هزار نفر کاهش یافت و در سال ۲۰۱۳ تنها به ۹۴ هزار نفر کاهش یافت.
آژانس‌های تورگردانی ارمنستان نیز گزارش می‌دهند که تعداد گردشگران ایرانی در سال ۲۰۱۴ درمقایسه با مدت مشابه در سال‌های گذشته همچنان کاهش داشته است.
طبق گزارش رسانه‌های داخلی ارمنستان در حال حاضر گردشگران ایرانی تفلیس را به ایروان ترجیح می‌دهند آن ها نه تنها از قیمت بسیار بالای کرایه تاکسی و نیز قیمت بسیار بالا در فروشگاه‌ها ومراکز خرید ارمنستان بشدت شکایت دارند، بلکه از تحمیل هزینه‌های گران از سوی کافی شاپ‌های کوچک و رستوران‌های محلی نیز ناخرسند هستند. علاوه براین قیمت کرایه هتل‌ها نیز به سرعت افزایش یافته است. متخصصان گردشگری ارمنتسان نیز تایید کرده‌اند که کاهش تعداد گردشگران ایرانی سبب بیکاری هزاران نفر از مردم در ارمنستان شده است. آنان پیش بینی می‌کنند که ارمنستان در فصل تابستان نیز که از زمان های اوج گردشگری این کشور است، با کاهش چشمگیری در تعداد گردشگران مواجه خواهد شد.
وزارت اقتصاد و اداره گردشگری  ارمنستان درعین حال امیدوار است که با  بهبود شاخص های مالی، به شرایط مناسب گذشته بازگردد.
” باگرات آستریان” مدیر سابق بانک مرکزی ارمنستان واقتصاددان این کشور برای سال‌های آینده نوعی بحران مالی عمیق برای این کشور پیش بینی کرده است. وی می‌گوید اقتصاد ضعیف ارمنستان به شدت وابسته به اقتصاد روسیه است. این کشور با نتایج منفی ناشی از روند سیاسی – اقتصادی جاری در روسیه مواجه است. علاوه براین اقتصاد ارمنستان همچنان در انحصار چند خانواده است که این وضعیت راه را برای گسترش فساد هموار کرده است.
او معتقد است که ارمنستان تلاش کافی برای ایجاد رابطه خوب با همسایگان خود نکرده است درحالی که ارمنستان باید بیش از هرچیز حل و فصل روابط خود با همسایگان را هدف اصلی خود قرار دهد. این کشور با ترکیه و نیز آذربایجان درگیر برخی اختلافات مرزی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com