478627893
«کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی افغانستان» در کنار کمیسیون مستقل این کشور، دو بازوى برگزارى انتخابات شفاف و عادلانه هستند.

مسئولیت کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی بررسی صلاحیت نامزدهاى ریاست‌جمهوری و تمامی‌ کاندیداهاى کرسی‏های نمایندگی پارلمان افغانستان و رسیدگى به شکایت هاى وارده است که به لحاظ دخالت در فعالیت‏های جنایتکارانه، قاچاق و دست‌ داشتن در تولید و فروش مواد مخدر، جنایات جنگی، فساد و امثال این موارد بررسى می شود. از این رو عملکرد این کمیسیون به جهت حفظ بى طرفى زیر ذره بین گروه هاى مختلف مدنى و کاندیداهاست.

«ریدا عظیمى» معاون کمیسیون شکایات انتخابات معتقد است هیچ تخلفى از جانب این کمیسیون صورت نگرفته است و عملکرد آن در کمال بی‌طرفى بوده است.

گفت‌وگو با ریدا عظیمى را بخوانید:

کمیسیون «سمع شکایت‌هاى انتخابات افغانستان» از آغاز پروسه انتخابات تا امروز چه تعداد شکایت دریافت کرده و محور شکایت‌های دریافتی چه مواردى بوده است؟

ما تا این لحظه بیشتر از ۳۴ هزار شکایت دریافت کرده ایم. بیشتر این شکایت ها در رابطه با جعل هویت، تخلف در قوانین انتخابات، قتل، غصب زمین و مسایلى از این دست بوده است. ما همه آنها رابررسى کردیم و مواردى که اتهام ها وارد بود به مراجع قضایی ارجاع دادیم. اما در مجموع بیشتر تخلفاتى که منجر به حذف کاندیداها شد، اشکال در مدارک تحصیلى بود. یعنى یا سواد درستى نداشتند، یا مدارک تحصیلى تقلبى ارایه کرده بودند و یا حتى بى سواد محض بودند. این افراد که بیشتر از صد نفر بودند بعد از بررسى هاى دقیق به ویژه در جلسه هاى علنى حذف شدند.

آیا بین کاندیداهایی که از دور رقابت ها حذف شدند، نامزدهاى ریاست جمهورى هم بوده اند؟

البته میان کاندیداها هم تخلفاتى وجود داشته است که منجر به صدور جریمه نقدى شده است. اما کمیسیون مصمم است که اگر هر نوع شکایت و گزارشى دریافت کند، پیگیرى و بررسى کند.

شکایت هاى دریافتى کمیسیون رسیدگى به شکایات بسیار گسترده و متنوع بوده است. سوالى که وجود دارد این است که تکلیف این شکایت ها چه خواهد شد؟ اگر افرادى که از آنها شکایت شده، راى بیاورند و بر مسند قدرت بنشینند، در این صورت آیا راى آنها مشروع است؟

ببینید مسئولیت ما در کمیسیون، تنها دریافت و بررسى شکایت ها است. ما شکایت ها را به مراجع قضایى ارجاع می دهیم و با محاکم است که تشکیل پرونده دهند. قبلا مواردى هم بوده است که در دستگاه قضایى پیگیرى شده است. به هر حال تصمیم گیرى درباره اینکه این شکایت ها چه خواهد شد از حیطه وظایف ما خارج است.

در مدت دو هفته تا انتخابات، اگر شکایت و گزارشى دریافت کنید، در دستور کار قرار خواهید داد؟

من فکر می کنم بر اساس آنچه تا به حال اتفاق افتاده و روندى که طى شده است در فرصت کوتاه باقى مانده تا برگزارى انتخابات، قضاوت درباره دریافت شکایت مشکل باشد. اما هر زمان احساس کنیم موضوع و رفتارى روند انتخابات را مختل می کند، کمیسیون وارد مى شود.

اعضاى کمیسیون شکایت هاى انتخاباتى چگونه انتخاب می شوند؟ آیا کمیسیون شما به دولت و حکومت وابسته است یا مستقل از آن عمل می کنید؟

کمیسیون سمع شکایت های انتخابات همچون کمیسیون انتخابات کاملا مستقل است. با راى پارلمان، تغییراتى در تعیین اعضاى کمیسیون ایجاد شد. ابتدا ١۵٠ نفر براى عضویت در کمیسیون معرفى شدند. سپس این لیست به ١٠٠ نفر رسید. در مرحله بعدى با یک غربال گرى دیگر به ٣٠ نفر رسید و بالاخره تعداد ١۵ نفر از فیلترها عبور کردند و در نهایت ۵ نفر را برگزیدند. ما نه تنها با تایید مجلس نمایندگان، بلکه با نظر موافق نهادهای جامعه مدنى، حقوق بشر، احزاب سیاسى و نمایندگان اصناف مختلف انتخاب شده ایم. یعنى ما با راى یک مجلس ملى و فراگیر به عنوان اشخاص بى طرف و مستقل برگزیده شده ایم.

بودجه کمیسیون از کجا تامین می شود؟

بودجه کمیسیون بدون شک از مجموع دولت افغانستان ، نهادهاى بین المللى مرتبط با انتخابات مثل UN تامین می شود. با این اوصاف کمیسیون انتخابات چگونه بی طرفى خود را حفظ می کند؟ عملکرد ما و آنچه که تا به حال پیش آمده است، بى طرفى ما را ثابت مى کند و فکر مى کنم جاى هیچ سوالى باقى نگذاشته است و اشکالى وجود ندارد. ما تلاش مى کنیم که بی طرفى خود را حفظ کنیم.

رابطه شما و کمیسیون مستقل انتخابات چگونه است؟

ما با حفظ استقلال هر دو کمیسیون، ارتباط موثرى با یکدیگر داشته ایم و از کار همدیگر تا این لحظه راضی بوده ایم. تامین امنیت انتخابات موضوعى است که همه نهادهاى متولى انتخابات را درگیر کرده است.

مواجهه کمیسیون مستقل شکایات با این معضل چگونه بوده است؟ آیا گزارشی از تهدید کارمندان خود داشته اید؟

شما می دانید که ما به تازگى در ٣۴ ولایت افغانستان دفاتر خود را دایر کرده ایم. تا به حال گزارشى از تهدید و خطرآفرینى در ولایات و مرکز نداشته ایم. اما نگران امنیت کارمندانمان در ولایت هاى دور دست هستیم.

strongg>چه تعداد کارمند دارید؟ و چه تعداد آنها از میان بانوان هستند؟

کارمندان ولایتى ما صد و دو نفر هستند و تنها دو یا سه خانم با ما کار می کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com