سوده راد

Screen shot 2014-03-29 at 5.58.30 PM

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در سالنی دیده می شود که کارکنان خانم اجازه سرو غذا در آنجا را نداشتند.
عکس از ایندیپندنت

 

با صنعتی شدن دنیا، تعداد بیشتری از زنان مشاغل خدماتی کم‌درآمد را اشغال کرده‌اند. با این ‌همه در اکثر شرکت‌های خدماتی و حتی هتل‌ها و رستوران‌ها، زنان جایگاه‌های پایین‌تری نسبت به مدیران مرد خود دارند و در سیر به پله‌های بالاتر باید از موانع زیادی عبور کنند که اتفاقاً یکی‌شان همین زن بودنشان است. حالا در نشست امنیت هسته‌ای که در هلند برگزار شده، شرکت خدماتی تهیه غذا، به بهانه شیب زیاد پله‌ها و کوتاهی دامن یونیفرم خدمه زن و یا حضور سران کشورهای مسلمان، تصمیم گرفته حتی یک زن را هم در سالن اصلی نشست راه ندهد. حال آنکه در میان این سران، اتفاقاً زنان قدرتمندی از چهارگوشه جهان حضور دارند و کسی کارشان یا همان حرف‌ها و مواضعشان را با معیار کوتاهی و بلندی لباسشان نمی‌سنجد. در ادامه ترجمه یادداشتی را می‌خوانید که در سایت ایندیپندنت منتشر شده است و خواننده را به فکر وا می‌دارد.

یک موضوع کاملاً جدی، چرا زنان در نشست امنیت هسته‌ای دن‌هاگ(لاهه) اجازه نیافتند غذا سرو کنند؟

سرو کردن غذا برای رهبران سیاسی دنیا امری واقعاً جدی به‌شمار می‌رود. در این بین جایی برای «بلوند» ها یا زنان با پوشش پیراهن نیست. روز دوم نشست دن هاگ درحالی برگزار شد که رهبران سیاسی از ۵۳ کشور دنیا در آن حضور داشتند تا روش‌های مبارزه با تروریسم هسته‌ای را بررسی کنند. شرکتی که مسوولیت خدمات غذایی برای تغذیه رهبران و نمایندگان را برعهده داشته است، تصمیمی بحث‌برانگیز گرفته است؛ هیچ یک از کارکنان زن حق کار در سالن اصلی نشست، محل تصمیم‌گیری‌های مهم را نداشتند. در عوض، مردان بالای ۲۵ سال این اجازه و امتیاز را یافتند که در طول ناهارهای کاری در فروم جهانی خدمات ارائه دهند. این تصمیم خشم کاربران فضای مجازی هلند را برانگیخت، اما علت این تصمیم چه بود؟

هیچ یک از کارکنان زن حق کار در سالن اصلی نشست، محل تصمیم‌گیری‌های مهم را نداشتند. در عوض، مردان بالای ۲۵ سال این اجازه و امتیاز را یافتند که در طول ناهارهای کاری در فروم جهانی خدماتی ارائه دهند.

بنا بر گزارش روزنامه ملی هلندی “آلگمن داگبلاد”، مدیر شرکت تهیه غذا، هانس ون‌درلیند، به دنبال ساختن نوعی یونیفرم برای کارکنان بوده است. آنها توجیه آقای مدیر شرکت را اینگونه نقل می‌کنند: “اگر ۲۰ مرد در حال ارائه خدمات باشند و سه زن بلوند پلاتینیوم بین آنها باشند، کل ساختار به هم می‌خورد. پرسنل ما باید تا جایی که می‌توانند رسمی رفتار کنند و دستیابی به این هدف با اضافه کردن یکی دو تا خانم زیبا که به چشم می‌آیند به این ترکیب امکان‌پذیر نیست.”

سخنگوی نشست، دفنه کرمانس تأیید کرد که درخواستی مبتنی بر یونیفرم و متحدالشکل بودن خدمه از جانب برگزارکنندگان نشست وجود داشته است. این دیگر بسته به نظر شرکت تهیه غذا بوده که خدمه سالن اصلی همه زن باشند یا همه مرد.

اینطور که ژان پل ویجرز، مدیر پروتوکل‌ بورو که در نشست دخیل است می‌گوید علاوه بر این درخواست متحدالشکل بودن، عوامل دیگری هم نقش داشته‌اند. او فکر می‌کند که تصمیم خدمه تماماً مرد در محوطه جلسه اصلی می‌تواند تلاشی باشد برای پیش‌گیری حواس‌پرتی‌های رهبران دنیا. ” وقتی چنین اجلاس مهمی را برگزار می‌کنید باید همه چیز را در نظر داشته باشید. این چیزها هم جزو این نکات است.” علاوه بر این، او می‌گوید این واقعیت که رهبران سیاسی از جهان اسلام در این نشست حضور دارند می‌تواند در تصمیم‌گیری موثر واقع شده باشد. “آنها متوجه هستند که در غرب، استاندارهای متنوعی هست، اما هلند کشور کوچکی است که عادت کرده خود را با کشورهای بزرگتر وفق دهد.”

این خبر موجب شد در توییتر موج اعتراضی به پا خیزد و این تصمیم را “un-Dutch” یا غیر هلندی خواندند و آنرا ناقض حقوق بشر دانستند.

ون‌درلیند تلاش کرد برای توجیه و روشن کردن تصمیم خود در مورد بیرون نگه‌داشتن زنان از سالن اصلی نشست با رادیوصحبت کند. او گفت هرگز به رنگ موی خاصی اشاره نکرده و ابتدا فکر کرده که “تنها خدمه زن اجازه راهیابی به نشست اصلی را داشته باشند و لباس‌هایی کوتاه به رنگ آبی به تن کنند. ” نظر او ظاهراً از طرف وزارت امور خارجه رد شده، چرا که ظاهری خشک‌تر مناسب‌تر است! وندرلیند اضافه کرد: “ما باید از پله‌هایی با شیب زیاد هم بالا برویم و این لباس‌های کوتاه مناسب نبودند، چون خدمه نمی‌توانستند پاهایشان را به اندازه کافی بالا بیاورند.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com