1082103_218740808319344_601164978_n

امید عبدی
بیست و شش سال قبل شهر حلبچه در ٢۵ اسفندماه ١٣۶۶ توسط حکومت بعث عراق مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت، این بمباران بخشی از عملیات گسترده به نام عملیات انفال بود که بر ضد مردم کردستان عراق انجام گرفت.

حمله شیمیایی به حلبچه، جینوساید مردم کرد بود که توسط نیروهای دولتی عراق روی داد و همه ساله در سالیاد این فاجعه دانشجویان کرد در کردستان ایران مراسم‌هایی را برگزار و از آن به عنوان یکی از سمبل‌های جنبش دانشجویی کردی یاد می‌کنند.

در همان آغاز فعالیت مجدد جنبش دانشجویی پس از تعطیلی دانشگاه‌ها به نام انقلاب فرهنگی در سال ١٣۵٩ اولین جرقه فعالیت‌های مجدد دانشجویان کرد در اواخر دهه‌ی ۶٠ و اوایل دهه‌ی ٧٠ با برگزاری مراسم بزرگداشت حلبچه، برگزاری شب شعر و سمینار و انتشار مجلات دانشجویی آغاز گردید که اساس بیشتر این مجلات دانشجویی انعکاس مطالبات ملت کرد بود.

افزایش تعداد دانشجویان کرد در سالهای اخیر در کردستان و دانشگاه‌های ایران موجب شد در ٢٣ بهمن‌ماه سال ١٣٨٣ اتحادیه دانشجویان دمکرات کردستان ایران توسط شماری از دانشجویان در خارج و داخل کشور به منظور گسترش و توسعه گفتمان ملی کرد در میان دانشجویان کرد در سراسر ایران و به خصوص در کردستان تاسیس گردد.

این اتحادیه با فعالیت‌های خود در عرصه جنبش دانشجویی کردی توانست فعالیت‌های دانشجویان کرد را سازمانی دهی و جنبش دانشجویی کردستان را از جنبش دانشجویی سراسری در ایران مستقل کند.

در قرن بیستم جامعه جهانی، نسبت به فاجعه حلبچه بی توجه بوده و نسبت به آن واکنشی از خود نشان نداده و جزء بزرگترین ستم‌هایی است که نسبت به ملت کرد صورت گرفته است که این تراژدی به نوعی سمبلی برای مبارزه دانشجویان کرد با جنیوساید تبدیل شده است.

“جینوساید از ترکیب دو کلمه تشکیل و به معنای کشتار جمعی بکار برده می شود، می توان در تعریف جینوساید گفت اعمالی است که به قصد نابودی یک گروه ملی، قومی، نژادی و مذهبی که از طریق افراد و حکومت‌های حاکم صورت می گیرد”.

دانشجویان کرد در همان آغاز فعالیت دوباره، با برگزاری یادواره سالیانه شهدای حلبچه زمینه را برای احیای جنبش دانشجویی فراهم آوردند و با برگزاری یادواره شهدای حلبچه فرصتی را برای تشکل‌یابی دانشجویان کرد در دانشگاه‌های مختلف ایران و کردستان فراهم آورده و دانشجویان در این مراسم‌ها توانستند دست به سازمان‌دهی بزنند.

دانشجویان کرد با برگزاری مراسم‌های برای سالیاد بمباران شیمیایی حلبچه سعی نمودند تا جینوساید ملت کرد را به دیگر ملیتهای ایرانی بشناسانند و نفرت و انزجار خود را از جینوساید ملتها نشان دهند و سکوت جامعه جهانی نسبت به این تراژدی را زیر سوال ببرند.

در دوران دولت احمدی‌نژاد جنبش دانشجویی به شدت سرکوب گردید و دوران سکوت خود را می‌گذراند و روزهای تلخ جنبش دانشجویی بود، اما علی‌رغم این محدودیت‌ها باز دانشجویان کرد یاد شهدای حلبچه را گرامی می‌داشتند.

در دوران سکوت جنبش دانشجویی بیشتر دانشجویان و فعالان جنبش دانشجویی کردی به دلیل فعالیت‌ها و برگزاری مراسم‌ها بازداشت و به زندان محکوم شدند یا مجبور به ترک کشور شدند.

پس از انتخابات خرداد ٩٢ که دوران جدیدی از فعالیت‌های جنبش دانشجویی آغاز شد، دانشجویان کرد توانستند علی‌رغم فضای بسته در کردستان که به نگاه امنیتی حاکمیت به کردستان باز می‌گردد توانستند فعالیتهای بیشتری را در دانشگاه‌ها انجام دهند و نسبت به مسائل واکنش بهتری از خود نشان دهند.

امسال نیز در آستانه بیست و ششمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه دانشجویان کرد با برگزاری مراسم و نمایشگاه عکس و فیلم در سطح دانشگاه های ایران و کردستان توانستند بار دیگر مطالبات مشروع ملت کرد را مطرح و دانشگاه را سنگر تحقق حقوق ملی قرار دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com