در حالی که در تهران توجه‌ مردم و رسانه‌ها بیشتر معطوف به بحران آلودگی هوا و مشکلات ناشی از آن است، برخی از مسئولان محیط زیست هشدار می‌دهند به زودی وضعیت آب آشامیدنی پایتخت نیز همچون هوای آن وارد مرحله‌ای بحرانی و غیرقابل مدیریت می‌شود.

Water_Tehran

تهران با کمبود جدی آب رو به روست.

به گفته رئیس «ستاد محیط زیست و توسعه پایدار» شهرداری تهران، بارندگی و نزولات جوی حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و به این ترتیب منابع آبی شهر در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

علی محمد شاکری با اشاره به افزایش مصرف آب شرب در تهران و ادامه خشکسالی و همچنین کاهش ۴۰ درصدی ذخیره آب پشت سدهای پنچ گانه گفت: «کمبود آب همچون بحران آلودگی هوا هشداری برای مسئولان و شهروندان تهرانی است تا اقدامی موثر و عملی به منظور مدیریت این معضل انجام دهند».

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس «ستاد محیط زیست و توسعه پایدار» فرسوده بودن شبکه توزیع آب را یکی از دلایل مهم هدر رفتن آب شرب در تهران دانست.

او ضمن تاکید بر لزوم بازسازی و نوسازی این شبکه‌های فرسوده جهت مقابله با بحران کم آبی، اجرای مقررات ویژه در شرایط اضطراری را ضروری دانست.

تفکیک شبکه آب خام از آب شرب، جریمه مشترکان پرمصرف، بازدید و پایش مستمر و دوره‌ای کنتورها و شبکه توزیع آب، و آموزش و فرهنگ سازی برای مردم از جمله اقدامات فوری و ضروری دیگری هستند که به گفته رییس «ستاد محیط زیست و توسعه پایدار» باید هرچه زودتر در تهران انجام شوند.

بحران کم‌آبی در سرتاسر کشور

سخنان رئیس «ستاد محیط زیست و توسعه پایدار» در حالی است که در ماه‌های اخیر مسئولان دیگر نیز نسبت به وضعیت بحرانی تامین آب شرب در تهران و شهرهای دیگر در سال ۹۳ هشدار داده بودند.

در دی ماه سال ۹۲، معاون شرکت آبفا نیز با اشاره به این که ایران در یک دوره خشکسالی ۱۳ ساله قرار دارد گفت: «احتمال آن‌که در نیمه دوم سال ۹۳ تامین آب در ایران بحرانی شود وجود دارد، چرا که در سه ماهه اول سال آینده بارندگی نخواهیم داشت و ۹۲ درصد آب موجود نیز صرف کشاورزی می‌شود».

به گفته حمیدرضا تشیعی سدهای ایران در حال حاضر تنها حدود ۳۰ درصد ذخیره آب دارند.

در مجموع برآورد می‌شود حدود ۵۱۶ شهر در ایران در معرض تنش و بحران آبی قرار داشته باشند و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این وضعیت در سال ۹۳ وخیم‌تر خواهد شد.

در این میان وضعیت تهران، اصفهان، همدان، مشهد، شیراز، کرمان، یزد، اراک، قم، زاهدان و ایلام بدتر از سایر شهرهای ایران خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com