مهدی ساوالان پور – هفت ماه از دوران چهارساله ریاست جمهوری حسن روحانی می گذرد و بازبینی این دوران نشان از این دارد که دولت یازدهم برخلاف عملکرد داخلی در سیاست خارجی و بهبود فضای بین‌المللی در قبال ایران عملکرد مناسب‌تری داشته و به همان نسبت حساسیت تندروهای داخلی را نسبت به این مساله برانگیخته است.

با نگاه به عملکرد حسن روحانی این مساله مشخص می‌شود که وعده‌های انتخاباتی وی در دوران انتخابات تنها در عرصه سیاست خارجی و پرونده هسته‌ای بوده که توانسته نمود پیدا کند و این مساله خود باعث گردیده مخالفینی در عرصه‌های حاکمیتی برای خود دست و پا کند که سالها از این پرونده بهره برداری می‌کرده‌اند.

این افراد به اسم دفاع از منافع ملی و در حقیقت برای منافع شخصی و اقتصادی سالها بر طبل عناد بر جامعه جهانی می‌کوبیدند امروز نیز تمام تلاش خود را می‌کنند که با تضعیف موقعیت دولت یازدهم و شخص حسن روحانی، بار دیگر تنش را به جامعه جهانی در قبال ایران بازگردانده و هر آنچه وی رشته کرده است پنبه کنند.

در این راستا باز هم شاهد هستیم که برخی از این تندرویان بار دیگر علم جنگ طلبی را به اسم دین و حمایت از مسلمانان بلند کرده تا باعث گردند چالشی دیگر دولت یازدهم را در خود فرو برد.

در این رابطه سردار “محمد رضا نقدی” رییس سازمان بسیج مستضعفین در مراسم صبحگاه مشترک رزمایش الی بیت المقدس بار دیگر بر عناد با اسرائیل و حمایت از سوریه در قبال مخالفان تاکید کرد و گفت: “دشمن بداند بسیجیان برای لحظه‌ای که فرمان آزادی بیت المقدس صادر شود، لحظه شماری می‌کنند”.

این سخنان یادآور صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد در سال اول ریاست جمهوری‌اش در بین فرماندهان سپاه در قزوین بود که به دلیل هم‌زمانی این سفر و نزدیک بودن با ماه رمضان در آن هنگام، گفته بود: “انشالله و با یاری شما پاسداران ما سال دیگر نماز عید فطر را در بیت المقدس خواهیم خواند”.

اکنون با سپری شدن دوران جنگ ستیزی هشت ساله احمدی‌نژاد و باز شدن درب‌های امید برای حل مسائل بین المللی در قبال ایران، این تندرویان تلاش دارند بار دیگر با تنش زائی راه را برای حضور خود در عرصه‌های سیاسی باز کنند و بار دیگر بهره جویی‌های اقتصادی و تجارتی خود را رونق بخشند.

در این میان نکته مهم عدم موضع گیری محکم و مشخص حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب و رئیس شورای عالی امنیت ملی بسیار مهم است و به نظر می‌رسد رئیس دولت یازدهم در این خصوص، سیاست سکوت و مماشات را در پیش گرفته است.

بدون تردید اگر روحانی تصور می‌نماید که با این تندرویان و افرادی که به نوعی دستشان از مرجع تصمیم گیری کوتاه شده است می‌تواند به تعامل برسد سخت در اشتباه است، زیرا حاکمیت و سبک وسیاق سی و چندساله جمهوری اسلامی در تربیت این افراد باعث گردیده که روح خودکامگی در کالبد آنان دمیده شود و حاضر نیستند که ذره ای از منافع خود عقب نشینی کنند.

در این زمینه هاشمی رفسنجانی رفسنجانی با انتقاد از عملکرد این افراطیون گفته است: ما همه امکانات را در طول این چند سال گذشته به خاطر سیاست‌های نادرست برخی از دست دادیم، البته کار از اختیار ما در رفته و برگرداندن آن سخت است. ما در این مدت خسارت های زیادی دیدیم که مردم از این خسارت ها چیزی نمی دانند.

بدون تردید دولت یازدهم راه سختی در مقابله کردن با این تندرویان و ایجاد تناسب قوای جدید در داخل محدوده جمهوری اسلامی دارد، زیرا این افراد سالهاست که در نظام تعلیم و تربیت حاکمیت ولایت فقیه، درسی از دموکراسی و احترام به اکثریت آرای عمومی یاد نگرفته‌اند.

هرچند روحانی در مسیر اقدامات خویش حمایت ظاهری آیت الله خامنه‌ای را به همراه دارد ولی سیاست دوگانه رهبر در قبال این مساله و دلجویی‌های وی از این تندرویان، راه را برای تخریب دولت باز گذاشته است و می‌توان گفت اگر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های سنگین و کمرشکن و ترس از فروپاشی نظام وجود نداشت رهبر ایران هرگز تن به مصالحه و مذاکره نمی‌داد.

در صحت این مساله که نظام جمهوری اسلامی برنده این بازی است شکی وجود ندارد ولی باید گفت پیروزی در عرصه مذاکرات و برداشته شدن تحریم ها، سهم عمده‌ای را نصیب ملت ایران خواهد کرد و نفعی که مردم می‌برند به مراتب بیش از حاکمیت است. این مساله راه را برای پیگیری مطالباتش که طی سالهای گذشته سرکوب گردیده بود باز می‌کند و تاثیر خود را در خواسته‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی جامعه و همراهی با دولت نشان خواهد داد.

در این مسیر همراهی مردم با دولت در ۲۴ خرداد اثبات گردید و حال نوبت پاسخگویی دولت به این اعتماد است و حسن روحانی و دولت‌مردانش باید بتوانند همانگونه که در پرونده هسته‌ای به موفقیت هایی دست پیدا کردند این موفقیت‌ها را در بعد داخلی هم به منصه ظهور برسانند.

در خاتمه باید گفت بیان فشارها و کارشکنی از سوی افراطیون و تند‌رویان توجیه مناسبی برای شخص حسن روحانی در قبال کم کاری نیست، زیرا مردم به وعده‌های انتخاباتی و دولت تدبیر و امید اعتماد و به آن رای دادند و امروز روحانی موظف به انجام آن وعده‌ها است و در این مسیر هیچ عذر و بهانه‌ای از سوی وی برای مردم قابل قبول نخواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com