دیگه آهسته آهسته داریم به تاریخ انقضای سیستم عامل افسانه ای یا همون ویندوز اکس پی میرسیم. امسال آوریل هشت مصادف با ­تاریخی است که شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که دیگر از ویندوز اکس پی پشتیبانی نمی کند.

1

 اگه می خواهید در مورد آمار این ویندوز بدانید، باید بگوییم که چیزی در حدود ۳۰ درصد از رایانه هایی که به اینترنت وصل هستند ویندوز اکس‌پی اجرا می کنند. قاعدتا بعد از این تاریخ هم یکباره همه وارد زباله دان تاریخ نمی شوند و همچنان به اینترنت متصل هستند. آنها به حیات خود ادامه می دهند ولی چون شرکت مادرشان دیگر از از لحاظ امنیتی به آنها نمی رسد آنها از داخل می پوسند و رایانه هایی مستعد برای حمله ی هکر‌ها می شوند.

اگر نظر ما را بخواهید شما باید همین الان به یک ویندوز بالاتر مثل هفت و هشت مهاجرت کنید. ولی ممکن است کسانی باشند که به خاطر نوع برنامه هایی که اجرا می کنند و یا کهنگی سخت افزار نمی توانند که ویندوز خود را عوض کنند. برای همین در این مطلب سعی بر آن شده است که توضیح دهیم که چگونه میتوان از خودتان مراقب کنید.

ریسک و خطر این واقعه چیست؟

وقتی که مایکروسافت میگوید دیگر بسته های امنیتی نمی فرستد، بدین معنی است که اگر حفره ای در ویندوز اکس‌پی کشف شد مایکروسافت به فکر چاره نمی افتد چون رسما این ویندوز بازنشست شده است. جالب است بدانید که شرکت هایی که توانایی مالی کافی دارند می توانند به مایکروسافت پول بدهند تا به صورت خصوصی برای آنها بسته امنیتی بفرستد ولی دنیای جفا کار این طور است که مایکروسافت برای سایر عموم مردم این کار را نمی کند. چون دلش می خواهد.

احتمالا هکر های باهوش از حفره های امنیتی استفاده می‌کنند که هم اکنون در باره‌اش اطلاع دارند. آنها تنها منتظر می مانند تا مایکروسافت از خیال ویندوز اکس پی بگذرد و آنها حمله خود را شروع کنند. حفره‌های امنیتی که توسط آنها کشف شده است هیچ وقت درست نمی شوند و آنها به حمله ی خود ادامه می دهند تا آخرین ویندوز اکس‌پی از صفحه روزگار حذف شود که این خود امری بعید به نظر میرسد.

نرم افزار های خود را هوشیارانه انتخاب کنید.

اگر از مروگر اکسپلورر خود ویندوز استفاده می کنید دیگر وقتش که از شرش رها شید. آخرین ورژن اکسپلورر برای ویندوز اکس‌پی اکسپلورر هشت است که خودش بسیاری حفره امنیتی دارد. هنگام آن فرا رسیده که به یک مرورگر بهتر شبیه فایرفاکس مهاجرت کنید. البته فایرفاکس هیچ برنامه ای در مورد پشتیبانی ویندوز اکس پی اعلام نکرده است در حالی گوگل کروم گفته است تا سال ۲۰۱۵ از ویندوز اکس پی پشتیبانی خواهد کرد.

در مورد ضد ویروس های قضیه فرق می کند و اکثر آنها پشتیبانی خود را ادامه می‌دهند. حتی آنتی‌ویروس خود مایکروسافت نیز تا سال ۲۰۱۵ به پشتیبانی خود ادامه میدهد. یک شرکتی از سی آنتی‌ویروس معروف درباره برنامه اشان در مورد ویندوز اکس‌پی پرسیده است و تمامی آنها گفته اند که حداقل تا آوریل سال ۲۰۱۵ از ویندوز اکس پی پشتیبانی خواهند کرد.

از این به سادگی نمی گذریم، اطمینان حاصل کنید که آنتی ویروس شما به روز رسانی می شود و نه اینکه گوشه ای نشسته است و خاک می خورد. اما همچنان مراقب باشید، خود مایکروسافت می گوید که داشتن یک آنتی ویروس به روز بر روی یک سیستم قدیمی تاثیر بسزایی نخواهد داشت.

اگر شما همچنان برای مدیریت تقویم و ایمیل خود از آتلوک اکسپرس استفاده می کنید نیز باید به یک برنامه دیگر مهاجرت کنید و یا بهتر است به خود برنامه اتلوک به جای اتلوک اکسپرس مهاجرت کنید. برنامه ای دیگری که در این زمینه وجود دارد تاندربرد موزیلا است که آن هم برنامه ای خوب و کارآمدی است. البته این برنامه هم نگفته است که تا چه مدتی برای ویندوز اکس پی پشتیبانی خواهد داشت.

در مورد آفیس هم همین قضیه درست است اگر از آفیس ۲۰۰۳ استفاده می کنید مایکروسافت می گوید که بهتر است که آفیس خود را ارتقا دهید.

نرم افزار های غیر امن را از روی سیستم خود پاک کنید

پلاگین جاوا برای مرورگر ها بسیار  نفوذ پذیر و نا امن است. اگر واقعا نیازی به برنامه جاوا در سطح وب ندارید این پلاگین را از روی سیستم پاک کنید. ولی اگر مجبورید که از آن استفاده کنید حداقل آن را به روز نگه دارید. همچنین برای زمان هایی که از آن استفاده نمی کنید می توانید به تنظیمات مرورگر خود بروید و آن را غیر فعال کنید.

سایر پلاگین های مرورگر ها نیز بسیار مورد حمله هکر ها قرار می گیرد. پی دی اف ادوبی و فلش ادوبی از آن گروه از پلاگین ها هستند که بیشتر مورد حمله قرار می گیرند و این بیشتر به خاطر این است که تعدادی بسیار زیادی از کاربران از این دو برنامه استفاده می کنند. ورژن های جدید تر خودشان را به روز رسانی می کنند ولی ورژن های قدیمی باید دستی به روز شوند.

برای اینکه ببنید بر روی سیستمان آیا برنامه خارج از رده ای وجود دارد یا خیر میتوانید از برنامه ی Secunia PSI استفاده کنید. پلاگینی بر روی فایرفاکس پلاگین های روی مرورگر را میتواند چک کند. این پلاگین را می توانید از اینجا Mozilla’s Plugin Check دانلود کنید.

دیگر آنلاین نشوید

فرض کنید می خواهید برنامه ای برای تجارت خود بر روی ویندوز اکس پی برنامه ای حیاتی اجرا کنید و نمی توانید ویندوز دیگری نصب کنید. حداقل کاری که میتوانید بکنید این است که این رایانه را از شبکه خارج کرده و فقط به صورت محلی به آن دسترسی داشته باشید.

از حساب محدود شده استفاده کنید

اگر تنها یک شیوه باشد که ما تاکید بسیاری بر آن کنیم، آن فاصله گرفتن از حساب ادمین ویندوز است.

اگر مجبورید که به اینترنت وصل شوید ما توصیه می کنیم از حساب کاربری محدود شده به جای یک حساب با توانایی ادمین یا همان مدیر ویندوز استفاده کنید. تنها هنگامی که نیاز به نصب و یا پاک کردن یک برنامه دارید از حساب ادمین استفاده کنید.

 

 

 

از ویرچوال ماشین یا ماشین مجازی استفاده کنید

ویرچوال ماشین ها به شما این اجازه را می دهند که بتوانید یک سیستم عامل را داخل سیستم عامل دیگری اجرا کنید. به عنوان مثال میتوانید ویندوز اکس پی و یا حتی لینوکس را در ویندوز ۷ و یا بر عکس اجرا کنید. این برنامه به شما این امکان را می دهد که علاوه بر داشتن برنامه هایی که فقط بر روی ویندوز اکس پی کار می کنند شما بتوانید از امنیت خوب ویندوز ۷ نیز استفاده کنید.

خود ویندوز ۷ حرفه ای یک ماشین مجازی اکس پی در خود دارد که شما با نصب کردن آن می توانید به راحتی از ویندوز اکس پی در ویندوز ۷ خود لذت ببرید. اگر ویندوزتان ۸ است و یا ویندوز ۷ حرفه ای نیست از برنامه رایگان ویرچوال باکس و یا جعبه مجازی میتوانید استفاده کنید.این برنامه را میتوانید از اینجا دانلود کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com