به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بنابر اعلام رسمی هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با دریافت لایحه اعتراضی مدیر نشر چشمه، این هیأت پس از بررسی‌های لازم و با ملاحظه مجموع محتویات پرونده ضمن اعلام پایان رسیدگی، رأی خود را صادر کرد.

نشر چشمه در دولت احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، به تعلیق موقت پروانه نشر به مدت دو ماه محکوم شده بود که پس از انقضای آن با به‌شمار آوردن مدت سپری شده، می‌تواند فعالیت خود را از ۲۴ اسفندماه سال جاری از سر برگیرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در سال ۱۳۹۱، در زمان زمامداری دولت احمدی‌‌نژاد، اعلام کرده بود که پروانه نشر چشمه به اتهام “ترویج ارتباط همجنسگرایی و زنای با محارم و اهانت به مقدسات” لغو شده است.

آغاز تعلیق نشر چشمه از ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ بوده است.

هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران رأی صادره را قطعی دانست و در همین حال اعلام کرد که “به استناد بند دو ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در مرجع فوق است”.

یکی از آثار بحث‌برانگیزی که انتشار یا عدم انتشارش با پرونده نشر چشمه بستگی پیدا کرده بود، رمان “زوال کلنل” نوشته محمود دولت آبادی، نویسنده نام‌آشنای ایرانی است.

علی شجاعی صائین، مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد که خود از کارگزاران فرهنگی دولت دهم بود، درباره احتمال انتشار این رمان گفته است: “هر کتابی که در نشر چشمه موجود است، بر اساس قوانین موجود بررسی و درباره آن جواب داده می‌شود.”

“زوال کلنل” نوشته محمود دولت‌آبادی از سال ۱۳۸۷ تاکنون منتظر اخذ مجوز است. قرار بود این رمان با افزودن برخی توضیحات و تغییر ناشرش از نشر چشمه به نشر دیگری اجازه انتشار پیدا کند، اما در آن زمان معاونت فرهنگی تغییر کرد و این رمان همچنان بلاتکلیف ماند.

مدیریت نشر چشمه بر عهده حسن کیائیان است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com