تواناتک: پرسش‌های زیادی در مورد خطاهایی که در زمان وب‌گردی مشاهده می‌شود، به دست ما رسیده است که در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا به پنج خطایی که بیشتر توسط کاربران ما مشاهده شده است، پاسخ دهیم.

۱. گواهینامه‌ SSL

همانطور که بارها گفته ایم گواهینامه‌  “SSL” با سه رنگ مشخص دیده می‌شود که سبز به معنی سالم و درست و صحیح بودن همه چیز است٬ زرد به این معنی است که در صفحه کد‌هایی هست که قابل رمزگذاری نیستند و در نهایت قرمز که ممکن است با شکل زیر همراه باشد، به معنی یک خطای جدی و خطرناک در این گواهینامه‌ امنیتی است.

اولین توصیه‌ ما به شما با دیدن این صفحه این است که با کلیک روی دکمه‌ “Back to safety” از خطر دوری کنید، به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که کسانی در تلاش هستند تا شما را به وب‌سایتی اشتباه هدایت کنند و اطلاعت شما را به سرقت ببرند.

البته این احتمال هم وجود دارد که وب‌سایت مورد نظر شما در تنظیمات و یا تمدید گواهینامه‌ امنیتی “SSL” دچار مشکل شده است.

اما به یاد داشته باشید که با دیدن چنین پیغامی توصیه‌ اکید ما به شما است که هرگز به کار ادامه ندهید و در صورتی که با آن وب‌سایت آشنایی دارید، این مشکل بسیار جدی را به آنها گزارش دهید.

۲. هشدار فیشینگ یا بدافزار

پیش از این بارها در مورد حمله‌های فیشینگ و روش مقابله با آنها توضیح دادیم اما بد نیست بدانید که تصویری مانند تصویر زیر به شما خطر یک حمله‌ فیشینگ و یا مورد هدف قرار گرفتن توسط بدافزارها را می‌دهد.

مروگرهای فایرفاکس و کروم به طور متداوم اقدام به تهیه فهرستی از وب‌سایت‌هایی آلوده به فیشینگ و یا بدافزار می‌کنند که در صورتی که اقدام به بازکردن چنین سایت‌هایی کنید، هشداری مانند تصویر بالا را خواهید دید.

در این مورد نیز توصیه‌ اکید می‌کنید با دیدن این خطا از ادامه کار دست بکشید.

۳. تبلیغات

بسیاری از کاربران از دیدن تصاویر تبلیغاتی مانند تصویر زیر بسیار در رنج هستند. معمولا کاربران چنین تصاویری را در فیس‌بوک خود مشاهده می‌کنند.

در چنین مواردی معمولا “Add-ons”هایی روی مرورگر شما نصب شده است که از آنها بی‌خبر هستید. کافی است تا با مراجعه به بخش  “Add-ons”های خود هر چیزی را که نمی‌دانید چیست و خودتان نصب نکرده‌اید را حذف کنید تا از شر چنین آگهی‌هایی خلاص شوید.

۴. آگهی‌های بازرگانی در پنجره‌های جدید

در برخی موارد آگهی‌های بازرگانی به صورت پنجره‌های زیاد روی صفحه‌ شما باز می‌شوند.

برای اینکه جلوی چنین پنجره‌هایی را بگیرید کافی است تا افزونه‌ ” Adblock Plus” را برای کروم از اینجا و برای فایرفاکس از اینجا دانلود کنید و نصب کنید.

البته این افزونه فقط جلوی این پنجره‌ها را نمی‌گیرد، با بلاک کردن “Scrip”های اضافی امنیت شما را نیز افزایش خواهد داد.

۵. SSL Search is Off

در گذشته گوگل گزینه‌ “No-SSL” را ویژه‌ استفاده در مدارس در نظر گرفته بود که در حال حاضر مدت‌ها است که چنین گزینه‌ای را حذف کرده است و کاربران با مراجعه به موتور جستجوی گوگل فورا به آدرس دارای “SSL” یعنیhttps://encrypted.google.com هدایت خواهند شد اما همچنان آدرس “nosslsearch.google.com” موجود است که دیدن این پیام به معنی است  که سرویس دهنده‌ اینترنت شما با انجام تغییراتی در “DNS”های سرورها، شما را به صفحه‌ بدون “SSL” گوگل هدایت می‌کند. مانند آنچه که در مطلب “هشدار امنیتی بابت تغییرات جدید در سیستم فیلترینگ ایران” مطرح کردیم.

برای حل این مشکل نیز شما باید افزونه‌”HTTPS Everywhere” را بر روی مرورگر خود نصب کنید تا این تغییرات را کنترل و مدیریت کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com