لگو
چرا آدمک‌های اسباب‌بازی لگو وقتی پسر هستند شغل دارند و ماجراجویی می‌کنند ولی آدمک‌های دختر فقط در خانه می‌مانند؟ دختر ۷ ساله‌ای به نام شارلوت بنجامین در نامه‌ای به شرکت لگو از کلیشه‌های جنسیتی انتقاد کرده است.
پس از این که شارلوت بنجامین ۷ ساله به قسمت فروش محصولات لگوی یک مغازه رفته بود در نامه‌ای به شرکت لگو از محصولات این شرکت انتقاد کرد. او نوشته که بازی با لگو را خیلی دوست دارد ولی از این خوشش نمی‌آید که آدمک‌های مرد لگو بیشتر از زن‌ها هستند. عکس نامه شارلوت حالا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌گردد و مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

لگو یک شرکت دانمارکی است که از بیش از ۸۰ سال پیش اسباب‌بازی تولید می‌کند. لگو نه تنها در میان کودکان بلکه در میان بزرگسالان نیز محبوب است. با متصل کردن مهره‌ها و قطعات مختلف این بازی می‌توان اشکال و اشیایی متفاوت، از خانه گرفته تا هواپیما، ساخت.

شارلوت در نامه‌اش به شرکت لگو می‌نویسد که در فروشگاه دو قسمت اسباب‌بازی‌های لگو وجود داشته است: «صورتی برای دخترها و آبی برای پسرها. تمام کاری که آدمک‌های دختر لگو می‌کردند این بود که در خانه یا کنار ساحل بنشینند و خرید کنند. شغلی هم نداشتند.»

شارلوت در ادامه نامه‌اش می‌نویسد که آدمک‌های پسر‌ در اسباب‌بازی‌های لگو به ماجراجویی می‌روند، کار می‌کنند و حتی با کوسه‌ها شنا می‌کنند. او تقاضای خود از شرکت لگو را واضح و مستقیم بیان کرده است: «من از شما می‌خواهم که آدمک‌های دختر بیشتری بسازید و بگذارید آن‌ها هم ماجراجویی کنند، باشه؟»

پاسخ شرکت لگو

پس از این که پدر و مادر شارلوت عکسی از نامه او به شرکت لگو را برای وبسایت Sociological Images فرستادند، حرف‌های انتقادی شارلوت به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد. بسیاری از کاربران شارلوت را تحسین و تشویق کردند.

سخنگوی شرکت لگو در آلمان می‌گوید که این شرکت نامه‌ها و پیام‌های زیادی دریافت می‌کند و به همه آن‌ها به صورت خصوصی پاسخ می‌دهد. او درباره پاسخ لگو به نامه شارلوت چیزی نگفت ولی تاکید کرد که محصولات این شرکت الگوهای متنوعی را ارائه می‌دهد و در خیلی از بسته‌های لگو پلیس، جراح و دانشمند زن هم وجود دارد.

سخنگوی شرکت لگو وجود کلیشه‌های جنسیتی در محصولات این شرکت را رد می‌کند ولی اشاره شارلوت به بسته‌های صورتی و آبی متفاوت این شرکت خود گواهی کافی بر وجود این کلیشه‌هاست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com