۵ اکتبر مصادف با ۱۳ مهر روز جهانی معلم گرامی‌ باد.

از سال ۱۹۹۴که ۵ اکتبر به عنوان روز جهانی معلم انتخاب شده‌ است، هرساله بزرگداشت این روز با شعار معین و واحدی در سراسر دنیا برنامه‌هایی اجرا می‌گردد. شعار امسال نیز با توجه به همه‌گیری کووید۱۹و مجازی شدن آموزش «معلمان قلب تپنده بازیابی آموزشی» نام‌گذاری شده ‌است و برنامه‌های متنوعی ازسوی سازمان جهانی کار، یونیسف و آموزش بین الملل برگزار می‌گردد. اگرچه دولت ایران هرگز به این مناسبت مهم توجهی نکرده‌ است اما همواره کانون‌های صنفی و انجمن‌های صنفی عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در این روز برنامه‌هایی برگزار نموده و آن را گرامی داشته‌اند.

امسال نیز بنا به سنت همیشگی، شورای هماهنگی این روز را به تمام معلمان جهان از جمله فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشورمان تبریک و شادباش می‌گوید.

همانطور که در شعار امسال تاکید شده؛ با توجه به پاندومی کرونا و از دست رفتن شیوه آموزش حضوری و فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از آن، این معلمان هستند که بار اصلی آموزش را به دوش می‌کشند و آن‌ها هستند که قادرند آموزش را از شرایط بحرانی و بی‌ثباتی خارج نمایند. امیدواریم با کاهش و کنترل این بیماری امر آموزش به مسیر طبیعی خود باز گردد.

در دوران کووید ۱۹، معلمان ایران مجبور هستند علاوه بر تبعات عمومی بیماری با معضلات و ناکامی‌های نظام آموزشی در تامین زیرساخت‌های ضروری آموزش مجازی دست و پنجه نرم کنند، از همین رو مطالبه گوشی و تبلت و اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان به یک مطالبه جدی تبدیل شده‌ است و تشکل‌های صنفی آن را از دولت مطالبه می‌کنند. از سوی دیگر تشکل‌های صنفی از روز اول در برابر تصمیمات غیرعلمی و غیرتخصصی مسئولان ارشد نظام و حاکمیت ایستادگی کردند و تا به امروز واکسن رایگان و استاندارد را در کنار سایر مطالبات صنفی خود مطرح نموده و بر آن پافشاری می‌کنند.

در حالی که دولت در امر واکسیناسیون ناکام بوده برخی مسئولان بی‌آنکه به عواقب بازگشایی مدارس بیاندیشند اظهار نظرهای متناقض می‌کنند تا جایی که در برخی مناطق و مدارس، مدیران از والدین می‌خواهند فرزندان خود را با سپردن رضایت‌نامه به مدرسه بفرستند. با توجه به اینکه در اکثر مناطق جمعیت دانش‌آموزان در یک کلاس بالای ۳۵ نفر است و رعایت فاصله‌گذاری امکان‌پذیر نیست بازگشایی مدارس به مسلخ بردن کودکان است. ما نسبت به عواقب این تصمیمات غلط به مسئولان هشدار می‌دهیم.

درحالی معلمان و فعالان صنفی و تشکل‌های عضو شورای هماهنگی در چند جبهه درگیر مطالبه‌گری هستندکه مطالبه‌گری آنان مدام سرکوب می‌گردد و حقوق چندبرابر زیر خط  فقر به فرهنگیان تحمیل می‌گردد به همین خاطر معلمان و تشکل‌های صنفی پس ازنامه‌نگاری ودیدار با مسئولان برای تحقق دو خواسته اصلی معیشتی یعنی:

رتبه‌بندی‌شاغلان هشتاددرصد حقوق‌هیات‌علمی (https://t.me/kashowra) و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری، عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان و آزادی معلمان دربند (https://t.me/kashowra) پا به میدان عمل گذاشته و اعتراضات میدانی باشکوهی رارقم زدند. اعتراض‌هایی که هنوز در جریان است. اما شوربختانه تاکنون پاسخ دولت و مجلس بی‌توجهی به مطالبات معلمان و ارائه‌ی لایحه پرازاشکال و ناقص است که تامین کننده منافع معلمان نیست. ما در نامه‌ای جداگانه این ایرادات و پیشنهادات خود را به مسئولان منتقل کرده و برای تنویر افکار عمومی و اطلاع فرهنگیان منتشر نموده‌ایم.

ازسوی دیگر پاسخ نهادهای امنیتی و قوه قضاییه برخورد چکشی با فعالان صنفی بوده‌ است. طی ماه های گذشته تعدادی از معلمان و فعالان صنفی به حراست و نهادهای امنیتی احضار شده، برای برخی کنشگران پرونده‌سازی صورت گرفته، تعدادی ازمعلمان دستگیر شده و تعدادی ناعادلانه در حبس بوده و تعدادی نیز اخراج شده‌اند علاوه برفعالان صنفی، تعدادی از معلمان شاغل و بازنشسته به خاطر فعالیت مدنی در زندان هستند و برخی از آن‌ها از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی خود محرومند.

شورای هماهنگی ضمن محکوم نمودن هر نوع احضار، پرونده‌سازی، بازداشت و زندانی نمودن فعالان صنفی، روز جهانی معلم رابه معلمان دربند و خانواده‌های آنان تبریک گفته، خواهان آزادی و برگشت به کار آنان است و از معلمان ایران دعوت می‌کند روز ۱۳ مهر با خانواده‌های معلمان زندانی دیدار و با کانون‌های صنفی و معلمان دربند اعلام همبستگی نمایند.

در پایان از فرهنگیان شریف خواهشمندیم، باحضور و عضویت در کانون‌ها و انجمن‌های صنفی فرهنگیان، فعالان صنفی را تنها نگذارند. ازحرکات فردی پرهیز نموده و شهرها و استان‌هایی که تشکل ندارند، برای تاسیس تشکل اقدام نمایند، و با پیوستن به شورای هماهنگی یک صدا در راستای رسیدن به اهداف صنفی تلاش کنند.

۱۲ مهر ۱۴۰۰

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)