بیانیه  

در مورد اعتراض‎‌های جاری در ایران

 

در شرایط دشوار کنونی که مردم به ستوه‌آمدۀ ایران از فقر، گرانی و سرکوبِ حکومتی واپس‌گرا به میدان   رویارویی  با ستم و تاریکاندیشی آمده‌اند  ایستادن در کنار مردم وظیفه‌ای انسانی و پیشرو است. چهل‌وهفت سال است که جمهوری اسلامی هر کنشِ آزادی‌خواهی و معیشتی را با زندان، شکنجه و شلیکِ گلوله پاسخ داده و خفقان را به سیاستِ دائمیِ زمامداریِ ناهنجارش بدل کرده است. مردمی که امروز در جامعه‎ی ما به خیابان‌ها آمده‌اند، نه‌تنها معترض به گرانی، بی‎کاری، بی‎چیزی و فسادِ نهادینه‌شده و همه‌جانبه هستند؛ بلکه ساختار فرسودهای را به چالش کشیده‌اند که بر نفیِ آزادی، تحقیرِ کرامتِ انسانی و تولیدِ نابرابری بنا شده است. سرکوبِ خونین، بازداشت‌های گسترده، ربودنِ مجروحان، یورش به خانه‌ها و قطعِ وسیله‌های ارتباطِ جمعی در فضای مجازی، ادامه‌ی همان روشی‌ست که این حکومتِ پلید از آغاز برپایی‎اش به‌کار برده و می‌برد. 

کانون نویسندگان ایران و انجمن قلم ایران (در تبعید)، در راستای پیروی از منشورهای خود «آزادی بیان بی‎هیچ حصر و استثنا برای همگان»، پیگیرانه، از مبارزه‌ی مردم علیه ستمگریِ این حکومت دفاع می‌کنند و بیان می‌دارند که آزادی و دادگریِ اجتماعی با مداخله‌ی خارجی، تبلیغِ رسانه‌های مزدور برونمرز برای منجیانِ دست‌نشانده و برساخته، به دست نمی‌آید. رهاییِ مردمِ ایران تنها با اراده‌ی جمعیِ آنان و مبارزه‌ی آگاهانه‌اشان شکل می‎گیرد، و سامان می‎یابد

ما از همه‌ی آزادی‌خواهانِ جهان که دل در گروِ کرامتِ انسانی دارند، درخواست می‎کنیم که از یاری‌رسانی به مردمِ به‌پا‌خاسته و ستمدیده‌ی ایران دریغ نورزند. در این جهان پرآشوب  که درگیر جنگ و ویرانیست این همدلی و همراهی همگانی پشتوانه‎ایست که می‎توان با تکیه به آن این نبرد را به سرانجام رساند.

کانون نویسندگان ایران (در تبعید) – انجمن قلم ایران (در تبعید)

 ۱۵ دیماه ۱۴۰۴ /۶ ژانویه ۲۰۲۶  

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)