یک گروه داوطلب، اولین مجله مخصوص مسائل دگرباشان (لزبین، گی، دوجنسی و ترنس) را با امید به پذیرفته‌شدن بیشتر و کاهش تبعیضات گسترده علیه این گروه‌ها در جامعه اکثریت مسلمان بنگلادش منتشر کرده است.

این مجله ۵۶ صفحه‌ای به یاد نماد معروف بنگالی، روپبان (سمبل قدرت عشق) نامیده شده است. این فصلنامه که ناشرینش تمایلی به اعلام نامشان ندارند به علت ترس از ایجاد تنش و واکنش‌های شدید علیه همجنسگرایان، در روزنامه‌فروشی‌های خیابانی در دسترس نخواهد بود.b

بسیاری از کاربران اینترنت از انتشار مجله استقبال کردند. اگرچه بعضی از آن‌ها عکس‌العمل‌های منفی در قبال دیدگاه‌های مثبت خود دریافت کردند. Nowmee Shehab در صفحه فیسبوک روزنامه دیلی استار نظر داده:

“احساس غرور می‌کنم و حس خوب حضور در میان جامعه را دارم. کسانی که این مجله را تهیه می‌کنند من را تحت تأثیر قرار داده‌اند. به کسانی که دیدگاه‌های مذهبی نسبت به این موضوع دارند می‌گویم که قضاوت را به خدا واگذار کنند، چون خدا یعنی عشق و پذیرفتن انسان‌هایی که با شما تفاوت دارند. امیدوارم بتوانیم به سمت دنیایی سکولار حرکت کنیم که در آن همه مذاهب مورد پذیرش باشند و هیچ مذهبی بر مذهب دیگر برتری نداشته باشد.”

@Traveller_23 که یک کاربر بنگلادشی توئیتر است از اینکه انتشار مجله مورد استقبال رسانه‌ها قرار گرفته خوشحال است:
“از انتشار روپبان، مجله دگرباشان بنگلادش و اینکه خبرش تبدیل به خبر اصلی رسانه‌ها شده بسیار خوشحالم.”

رابرت گیبسون (@HCRobertGibson)، کمیساریای عالی بریتانیا در مراسم افتتاح مجله حاضر بود و از اینکه از چنین عمل مبتکرانه‌ای حمایت می‌کرد خوشحال بود:

“از اینکه در افتتاح روپبان، اولین مجله جامعه دگرباشان بنگلادش نقش داشتم خوشحالم. من سومین نفر از راست هستم.”

تسلیما نسرین (@taslimanasreen) نویسنده فمینیست نیز این شروع را تبریک گفته است:
“روپبان، اولین مجله دگرباشان بنگلادش افتتاح شد. نظر شما در این مورد چیست؟ از صمیم قلب تبریک می‌گویم.”

Emas Jubaer اضافه می‌کند:

“خبر فوق‌العاده‌ای است! سرانجام بنگلادش موفق شد. من مجبور بودم بنگلادش را به علت همجنسگرا بودن ترک کنم. اما حالا حس می‌کنم به آنجا برمی‌گردم و کاری انجام می‌دهم. کسانی که با این موضوع مخالفت می‌کنند نمی‌دانند همجنسگرا بودن یعنی چه. آن‌ها حتی نمی‌دانند کلمه گی (GAY) به چه معنا است.”

Rainer Ebert اندیشمند و فعال، ویدئویی در مورد مراسم افتتاح روپبان ارسال کرده است.

بنگلادش دومین کشور دارای بزرگترین جمعیت مسلمانان است و همجنسگرایی در آن به مثابه گناه است. قانون ضد لواط که مربوط به دوران استعمار انگلیس است برای سکس همجنسگرایان مرد (گی‌ها) جریمه نقدی و ده سال زندان در نظر گرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com