اطلاعات زیآدی از مذاکرات حسن روحانی با نمایندگان غول های نفتی جهان منتشر شده است. به گزاش خبرگزاری ها بخشی از محتوای این ملاقات توسط مدیرکل شرکت توتال در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ فاش شده است. به گفته وی روحانی به مدیران شرکت های نفتی گفته است: جمهوری اسلامی خواهان بازگشت شرکت های نفتی خارجی به ایران است و آمادگی امضای قراردادهای جدید با آن ها را مطابق شرایط دلخواه این شرکت ها دارد.

به گفته مدیر کل شرکت توتال، روحانی پیشنهادهایی به شرکت های نفتی داده که وی از آنها به عنوان پیشنهادهای “سکسی” یاد کرد .

به گزارش العربیه، کریستوف دی مارگری مدیر کل شرکت توتال فرانسه که در حاشیه نشست اقتصادی داووس با تلویزیون آمریکایی بلومبرگ گفتگو می کرد اظهار داشت: “قراردادهای پیشنهادی ایران بیش از پیش “سکسی” هستند. آنها نهایتا منتظر رفع تحریم ها هستند تا این قراردادها عملی شوند”.
وی تاکید کرد، شرکت توتال حق ندارد به پروژه های سابق خود در پارس جنوبی بازگردد، زیرا تحریم ها همچنان برقرار هستند.

شرکت‌های نفتی

شرکت توتال که سومین شرکت بزرگ نفتی اروپاست، در سال ۲۰۰۹ پس از اعمال تحریم ها علیه ایران عمل به قرارداد خود با تهرانرا متوقف کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای نجات اقتصاد این کشور که در سال گذشته با رشد منفی ۵ درصدی در اثر تحریم ها، روبرو شد، نیاز شدیدی به قراردادهای جدید دارد. روحانی اولین رئیس جمهور ایران در ده سال گذشته است که در نشست داووس شرکت می کند.

بعضی از این تحریم ها براساس قرارداد ۲۴ نوامبر سال گذشته ایران با ۶ قدرت بزرگ جهان رفع خواهد شد، اما بخش مهمتر آنها تا زمان عقد یک قرارداد جامع پابرجا خواهند ماند.
“دی مارگری” مدیر کل شرکت توتال گفت: “روحانی روز گذشته در جلسه مدیران اجرایی بخش انرژی جهان شرکت کرد که خود من نیز در آن حضور داشتم”.

مذاکرات به منظور کاهش یا حذف کامل تحریم ها علیه ایران ادامه خواهد یافت تا زمانی که برنامه هسته ای این کشور تنها منحصر به تولید انرژی شود.
مدیر کل توتال پیام روحانی را به این شکل نقل کرد: “ما هم نفت زیاد داریم و هم گاز زیاد. ما نیار به تجربه های مدیریتی شما داریم، ما به تکنولوژی شما نیازمندیم، اما در واقع ما نیازی به پول شما نداریم”.

وی در ادامه نقل قول از روحانی افزود: “ما مایلیم شما به کشورمان بازگردید. کشور ما آمادگی دارد در ظرف چند ماه قراردادهای جذابی به شما ارائه کند”.
وی افزود، روحانی گفت: “ما خواهان بازگشت شما به کشورمان هستیم. کشور ما آمادگی امضای قراردادهای جدید با شرایط دلخواه با شما را دارد.
توسعه میدان گازی پارس جنوبی از اولویت های ایران است. پارس جنوبی جایی است که شرکت توتال تا سال ۲۰۰۹ در آن فعالیت داشت. این فعالیت شامل توسعه صادرات و بهینه سازی میدان های قدیم و جدید با ظرفیت تولید بالاتر است.

آژانس انرژی، سازمانی مشورتی است که ۲٨ کشور در آن عضویت دارند و مقر آن در پاریس قرار دارد.
این آژانس روز جمعه ۲۱ ژانویه میزان صادرات روزانه نفت ایران در سال ۲۰۱٣ را بطور متوسط ۱.۰۷ میلیون بشکه برآورد کرده است.

در پی امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و ۶ کشور بزرگ در نوامبر گذشته، قیمت جهانی نفت تا حدی سقوط کرد.
“دی مارگری” گفت: “در حقیقت درخواست ها و پیشنهادهای ایرانیان به ما مبنی بر آماده بودن و درخواست از ما برای بازگشت به این کشور نشانگر آن است که آنها آماده مذاکرات جدی سیاسی هستند، در غیر این صورت دلیلی وجود ندارد آنها اینجا بیایند و از ما بخواهند که آماده باشیم”.

وی گفت: “هر گونه تولید تازه ای در ایران از سال ۲۰۱۷ شروع خواهد شد”.
گفتنی است، لفظ سکسی (sexy) در سخنان کریستوف دی مارگری، مدیر کل شرکت نفتی توتال به منظور جذاب توصیف کردن پیشنهادهای تهران به شرکت های نفتی جهان است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com