Alireza_Front_Coverعلیرضا، ترجمۀ فارسی فینالیست بهترین کتاب سال ۲۰۱۲ جایزه ویلیام سارویان دانشگاه استانفورد آمریکا به بازار آمد.

علیرضا داستان زندگی پسرکی بی‌خانمان در سال‌های پیش از انقلاب است. پدر و مادرش از هم جدا می‌شوند، هریک به راه خود می‌روند و علیرضا را به دست سرنوشت رها می‌کنند. آوارگی، ترس، تنهایی و گرسنگی، زندگی هرروزه‌ی پسرک می‌شود.
مانند نهالی کوچک که اسیر طوفان شده باشد اما علیرضا به‌مرور زمان یاد می‌گیرد به‌جای مقابله با باد و طوفان‌های کمرشکن زندگی، با آن‌ها هماهنگ شود. از آنجاکه کسی در زندگی‌اش نیست تا به او نتوانستن و تسلیم سرنوشت شدن را بیاموزد، علیرضا آزادانه خیال‌پردازی می‌کند و به آینده‌هایی بهتر و ظاهراً ناممکن می‌اندیشد. در حقیقت شوربختی‌هایش کلید خوشبختی‌هایش می‌شود. در هفده‌سالگی، او با یاری غریبه‌های خوبی که در طول زندگی‌اش با آن‌ها آشنا می‌شود، رویاهایش را به واقعیت می‌رساند و به آن‌سوی اقیانوس‌ها پرواز می‌کند. در آنجا به زندگی و خانوده‌ای که در طول سال‌های تنهایی‌اش با خیال‌هایش بافته بود می‌پیوندد.
«علیرضا داستان امید، اراده، و بخشش. قصه‌ای گیرا از انعطاف‌ پذیری و مثبت‌ اندیشی است که برای همل ما درسی دارد. گلمکانی صدای تمام کودکانی است در سرتاسر جهان که در آرزوی محبت و تشنه امنیت‌ اند.»
هانس ماساکوی، مدیر بازنشستۀ مجلۀ اَبِنی و نویسنده کتاب :
Destined to Witness:
Growing Up Black in Nazi Germany

«علیرضا یکی از آن معدود کتاب‌هایی است که دوست دارید دوباره آن را بخوانید. ده‌ها و ده‌ها رویداد کوچک در این کتاب تصاویر دنیایی را می‌سازند که اغلب ما (خوشبختانه) مجبور نیستیم آن را تجربه کنیم. .
کلایو وِست، نویسنده و ناشر، انگلستان

درباره نویسنده: آریان گلمکانی متولد تهران، ایران و ساکن آمریکاست. کتاب آریان در اوآخر سال ۲۰۱۱ برای اولین بار
به زبان انگلیسی به نام Solacers در آمریکا چاپ شد و در اوآخر سال ۲۰۱۳ توسط خانم شادی حامدی به فارسی ترجمه شد.

تماس:
Arion Golmakani

Arion.golmakani@aol.com
ketabalireza.blogspot.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com