1601485_576965999056316_619163702_n

اینکه آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها در روز هوای پاک ادامه داشته باشد تلختر از این نیست که امسال تهران فقط سه روز پاک را تجربه کرده است، یا اینکه سالانه ۲۷۰۰ نفر در تهران جان خود را به خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند. این گزارشها نشان می‌دهند برنامه‌هایی که به مناسبت روز ملی هوای پاک، از طرف نهادها و افراد مختلف در طول یک هفته اجرا می‌شوند برای رفع مشکل کافی نبوده‌اند و جای یک اقدام اساسی برای پاک‌سازی هوا خالی است. اما مقصر وضع به وجود آمده در کلان‌شهرها چه کسی یا کسانی هستند و برای حل مشکل منتظر اقدام اساسی چه کسانی باید بود؟

به گفته‌ی مهرداد لاهوتی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است. رضا شهیدزاده، قائم مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم خودروهای دیزل، بنزینی و فرسوده و همچنین موتورسیکلتها را مهمترین مشکلات برای هوای تهران می‌داند. قابل ذکر است که بیش از سه میلیون دستگاه موتور سیکلت در تهران تردد دارند. با این حال وسایل نقلیه و سوختهای غیراستاندارد تنها عوامل آلودگی هوای تهران نیستند. محمدهادی حیدرزاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران در سخنرانی روز جمعه‌ی خود به وجود ۱۷ هزار صنعت آلاینده در سطح شهر تهران اشاره می‌کند که باید به خارج از شهر منتقل شوند.

با این احوال، با توجه به دخالت عوامل مختلف در آلودگی هوای تهران و تنیده شدن این عوامل با مشکلات دیگر، نظیر جمعیت و کمبود وسایل نقلیه‌ی عمومی، به نظر نمی‌رسد حل مشکل آلودگی هوا کار آسانی باشد که از عهده یک نهاد یا سازمان به تنهایی بربیاید. برای حل مشکل آلودگی هوا شاید لازم باشد هرکس در هر سطحی دغدغه‌ی هوای پاک را داشته باشد و برای تحقق آن تلاش کند.

نمونه‌ای از این تلاشها، کمپین «کودکان آبی شهر سربی» است. این کمپین را جمعی از مادران که نگران سلامت فرزندان خود هستند راه انداخته‌اند. این مادران تصمیم دارند در حد توانشان راهی برای کاهش آلودگی هوا پیدا کنند. آنه در حال حاضر اقدام به نگارش نامه‌هایی کرده‌اند که در روزنامه‌ی آفتاب یزد، در ستونی با عنوان «کودکان آبی شهر سربی» منتشر می‌شود. آنها امید دارند که با این گفتگوها و تبادل نظرها بتوانند سهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند. به هرحال شاید گام اول در حل مشکل این باشد که عموم مردم و مسئولین عمق خطر را درک کنند و پیامدهای ادامه‌ی روند فعلی را بشناسند.

همچنین قرار است در جلسه‌ی آتی شورای عالی محیط زیست به موضوع آلودگی هوا در ۸ کلان‌شهر ایران پرداخته شود و برنامه جامع دفع مشکل آلودگی هوا در این جلسه تصویب شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com