بیانیه اعتراضی کانون مدافعان حقوق بشر: به آزار و اذیت زندانیان سیاسی پایان دهید

دوشنبه, 12ام مهر, 1400

منبع این مطلب کانون مدافعان حقوق بشر

نویسنده مطلب: کانون مدافعان حقوق بشر
 

مطالب منتشر شده در این صفحه نمایانگر سیاست رسمی رادیو زمانه نیستند و توسط کاربران تهیه شده اند. شما نیز می‌توانید به راحتی در تریبون زمانه عضو شوید و مطالب خود را منتشر کنید.

شنبه, ۰۲ اکتبر, ۲۰۲۱

کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای خطاب به مسئولین قضائی و روسای زندان‌ها نسبت به نقض گسترده حقوق زندانیان سیاسی در بند اعتراض کرد. در این بیانیه با اشاره به وضعیت خالد پیرزاده، نصرالله لشنی، سهیلا حجاب و محمد نجفی زندانیان سیاسی در بند، نسبت به نقض آشکار حقوق بشر آنها هشدار داده است. 

کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، در این بیانیه ضمن اعلام نگرانی از وضعیت جسمی زندانیان سیاسی نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های به حق آنها شدیداً انتقاد کرده و توجه مسئولین قضائی و روسای زندان‌ها را به رعایت قوانین و موازین بین‌المللی حقوق‌ بشر جلب کرده است. 

  ✳️ متن کامل این بیانیه را در ادامه بخوانید:

به آزار و اذیت زندانیان سیاسی پایان دهید

وضعیت زندان‌های کشور روز به روز دشوارتر می‌شود و مخصوصاً زندانی‌های سیاسی و عقیدتی از حداقل حقوق انسانی خود محروم شده‌اند. اعتصاب غذای خالد پیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی که در زندان شیبان اهواز به سر می‌برد و از تاریخ ۱ شهریورماه در اعتراض به عدم موافقت با درخواست آزادی مشروط، رعایت نشدن اصل تفکیک جرائم و رفتار خشن ماموران نیروی انتظامی با خانواده وی به هنگام تحویل حکم تخلیه منزل شروع شده است.

آقای پیرزاده در تاریخ ۱ مردادماه ۹۹ از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. گفته می‌شود وی در زمان انتقال توسط ماموران گارد ویژه زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. وی مردادماه سال گذشته از ناحیه پا تحت عمل جراحی قرار گرفت. پا و مهره‌های کمر او در دوران بازداشت آسیب جدی دیده و نیازمند جراحی‌های بیشتر و فیزیوتراپی است. آقای پیرزاده در تاریخ ۲۳ تیرماه، از قرنطینه زندان تهران بزرگ خارج و نهایتا به زندان شیبان اهواز منتقل شده و از آن زمان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند ۵ این زندان و در کنار زندانیان جرائم خشن به سر می‌برد. وضعیت سلامت این زندانی سیاسی که بیش از چهل روز از اعتصاب غذایش می‌گذرد بسیار خطرناک گزارش شده در معرض صدمات جسمی شدید قرار گرفته است.

همچنین اعتصاب غذای نصرالله لشنی و سهیلا حجاب دو زندانی سیاسی دیگر که از تاریخ  ۲۸ شهریورماه در اعتراض به افزایش فشارهای امنیتی بر زندانیان سیاسی و اعمال نفوذ بازجو و ضابطین قضایی در پرونده زندانیان سیاسی در دادگاه شروع شده هم ادامه دارد.

اکنون و با گذشت روزها از شروع اعتصاب غذای نصرالله لشنی نگرانی‌های از وضعیت جسمی وی افزایش یافته است. در روزهای گذشته شماری از زندانیان سیاسی با توجه به شیوع ویروس کرونا در این زندان و وضعیت جسمانی نامناسب آقای لشنی طی یادداشتی خواستار پایان اعتصاب غذای وی شدند.

سهیلا حجاب طی روزهای گذشته براثر کاهش شدید فشار دچار بیهوشی شده و گفته می‌شود که از روز گذشته معده او حتی توان پذیرش آب را ندارد. این امر در کنار مشکلات کلیوی وی موجب افزایش نگرانی خانواده خانم حجاب شده است.

در روزهای گذشته اذیت و آزار و فشار بر محمد نجفی وکیل مدافع شجاع که در زندان شازند اراک دوران حبس خود را می‌گذارند نیز افزایش یافته است. او که از تاریخ آبان ماه ۹۷ در زندان شازند و در بین زندانیان عادی دوران حبس خود را می‌گذارند در تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ پس از حمله قلبی شدید به بیمارستان منتقل می‌شود. علی‌رغم دستور کتبی پزشک متخصص قلب بیمارستان امیر کبیر جهت بستری شدن و قرار گرفتن تحت مراقبت فوری، ماموران امنیتی و دادستانی او را به زندان بازگردانده و به بیمارستان اعلام می‌کنند که او را روز بعد با دستور دادستانی برای ادامه معالجه به بیمارستان منتقل خواهند کرد. اما علی‌رغم شدت بیماری‌های محمد نجفی وی تا کنون به بیمارستان منتقل نشده است.

این در حالی است که هفته گذشته همسر ایشان به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی سنگینی قرار گرفته اما باز هم ماموران نهادهای امنیتی و دادستانی با مرخصی آقای نجفی موافقت نکرده‌اند. هم چنین در شهریور ماه سال جاری پس از کشته شدن فردی به نام مجتبی مولایی در درگیری‌ای که در زندان رخ می‌دهد، محمد نجفی این مساله را به مقامات سازمان بازرسی زندان‌های کل کشور که در حال بازدید از زندان شازند بودند اطلاع می‌دهد. اما وکیل بند و چند نفر از انتظامات زندان متقابلا با تهدید جانی، ضرب و جرح و فحاشی به نجفی او را به بند ایزوله زندان منتقل می‌کنند. از آن تاریخ حتی از دسترسی به کتابخانه و استفاده از رایانه محروم شده است. زیرا ماموران ادعا می‌کنند با کامپیوتر کتابخانه دوربین‌های داخل زندان را هک خواهد کرد.  

کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعلام نگرانی از وضعیت جسمی این زندانیان نسبت به عدم رسیدگی به خواسته‌های به حق ایشان همچون اعطای مرخصی درمانی و پایان دادن به اذیت و آزار آنها، اعتراض شدید خود را اعلام و یک بار دیگر توجه مسئولین قضائی و روسای زندان‌ها را به رعایت قوانین و موازین بین‌المللی حقوق‌بشر جلب می کند. 

کانون مدافعان حقوق بشر

۱۰ مهرماه ۱۴۰۰

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

مطلب را به بالاترین بفرستید

این مطلب خلاف آیین نامه تریبون است؟ آن را به ایمیل tribune@radiozamaneh.com گزارش کنید
Join

دسته‌بندی‌ها: تمام مطالب, حقوق بشر, صدای زندانی

برچسب‌ها: | | | | |

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را بنویسید.