360105_heroaپژمان راهبر
سال‌هاست که مغزهای فنی ما پس از دربی به این جمله ختم شده که مربیان هر دو تیم تیمشان را با شیوه‌ای احتیاط‌آمیز به زمین می‌فرستند. این تحلیل البته با سطح درک فنی ما از فوتبال تناسب دارد. اینکه ما چگونه فوتبال می‌بینیم و چگونه تحلیل می‌کنیم نکته‌ای است که خروجی‌اش را در لیگ برتر فوتبال ایران می‌شود به عینه مشاهده کرد، وقتی که امتداد ضعیف‌ترین لیگ تاریخ به اینجا می‌رسد. دربی‌ای که سطح نازل و فنی آن نیازی به واگویه ندارد.
همه مسابقه را دیده‌اند و از گندکاری بازیکنان و مربیان باخبرند؛ البته همواره در تحلیل بی‌مایه و سطحی به داد مربیان رسیده و همواره گفته‌ایم آنها به واسطه احتیاط نمی‌توانند این بازی را به سود خود تمام کنند، در حالی که -لزوما- چنین نیست.
استقلال و پرسپولیس مثل سایر تیم‌های ایران مشکلات و مسائلی ریشه‌ای‌تر دارند که البته این مسئله در رقابتی مثل امروز به منصه ظهور می‌رسد. این هفته ما از نزدیک آخرین تمرینات استقلال و پرسپولیس برای دربی را به چشم دیده‌ایم، استقلال در روز چهارشنبه یک ساعت و نیم وقت روی ضربات ایستگاهی و حرکات ابتدایی فوتبال  گذاشت و در پرسپولیس هم همه چیز شبیه همین بود.ضربات کاشته و تمریناتی که مشخص نیست تا کی مربیان ایران آن را به خورد بازیکنان می‌دهند، بازیکنانی که البته به گفته مربیانشان از سطح کیفی کاملا نازلی برخوردارند و با ستاره‌های نسل‌های پیشین قابل قیاس نیستند.
در این فضای فنی این دو باشگاه دو مدیرعامل عجیب و غریب هم دارند، دو چهره دلباخته به روزنامه‌ها، خبرگزاری و شبکه‌های تلویزیونی، دو آدمی که هرگز متوجه مواضع‌شان و البته درک فنی‌شان از فوتبال نمی‌شویم، هرگز نمی‌شویم. اساسا آنها سرشان گرم سرگرمی‌های دیگری است؛ چیزهایی مثل سازمان دادن نمایش‌های پوچ هواداری …
آنچه که از این دربی برای ما به جای می‌ماند رسیدن به این حقیقت کلیدی است که استقلال و پرسپولیس در این بازی خاص احتیاط نمی‌کنند، آنها چیز بیشتری برای عرضه ندارند و سقفشان همین افتضاحی است که امروز برای چهارمین مسابقه متوالی به نمایش‌اش گذاشتند.
 فوتبال ایران سال‌هاست اسیر مشکل کوتاهی سقف است. این خانه را امثال رویانیان، قلعه‌نویی، دایی و فتح‌اله‌زاده ایجاد کرده‌اند و چنین است که قهرمان فوتبال ایران نه با نمایش دلگرم‌کننده فنی که در جنجال‌های بی‌حدوحصر بازی‌های پشت پرده و کمی سانتر بلند و چرک‌بازی در میانه زمین مشخص می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com