آژانس امنیت ملی ایالات متحده به دنبال ساخت نسل جدیدی از ابررایانه است که به لحاظ نظری می‌تواند تمام کلیدهای مورد استفاده برای ارتباطات رمزگذاری شده را بشکند.

به گزارش واشنگتن پست، این پروژه که هدف از آن ساخت “یک رایانۀ کوانتومی مخصوص رمزگشایی” است، خود بخشی از یک پروژۀ تحقیقاتی ۸۰ میلیون دلاری به نام “نفوذ به اهداف سخت” است که در یک دانشگاه در کالج پارک ایالت مریلند صورت می‌گیرد. این روزنامه در این مورد، اسنادی را نقل کرده که ادوارد اسنودن پیمانکار سابق ان‌اس‌ای درز داده است.

از روزهای نخستین رمز نگاری، یکی از نقاط دفاعی مهم در امنیت هر سیستم، مقدار زمان مورد نیاز برای حمله و کشف کلید رمزنگاری بوده است. هر چه زمان لازم برای این کار بیشتر باشد، انگیزه و سرمایه‌گذاری مالی مورد نیاز برای کشف کلید هم بیشتر خواهد بود.

با قوی‌تر شدن رایانه‌ها، کلیدهای رمزنگاری مورد استفاده نیز بلندتر شده‌اند تا شکستن آنها سخت‌تر شود، به طوری که امروزه استفاده از کلیدهای ۲۵۶ بیتی یا بزرگتر از آن، به‌خصوص برای اطلاعات حساس، مرسوم است. کارشناسان به طور کلی موافقند که حتی با یک ابررایانۀ قدرتمند، سالها طول می‌کشد تا بتوان یک کلید ۲۵۶بیتی یا بزرگتر از آن را شکست.

اما پردازش کوانتومی همه چیز را تغییر خواهد داد.

بر خلاف پردازش سنتی، که متکی بر تک بیت‌های اطلاعاتی شامل یک یا صفرند، یک رایانۀ کوانتومی بیتهای کوانتومی را به کار می‌برد که ارزشهای یک و صفر را به طور همزمان نگه می‌دارند.

اگر دارید فکر می‌کنید که چنین چیزی چگونه ممکن است، شما تنها نیستید. حتی برجسته‌ترین کارشناسان محاسبات کوانتومی در جهان هم دقیقاً نمی‌دانند که این کار چگونه ممکن است، اما آنها در مورد تأثیر چنین پدیده‌ای بر کلیدهای رمزگذاری هم‌فکرند.

از آنجا که هر بیت کوانتومی می‌تواند دو مقدار را به‌طور همزمان داشته باشد، یک رشته از بیتهای کوانتومی می‌تواند تمام اعداد را به طور همزمان نمایندگی کند. این بدان معناست که یک رایانۀ کوانتومی در آینده می‌تواند بسیاری از محاسبات را در تنها یک مرحله انجام دهد، نه مانند رایانه‌های امروزی که آنها را یک به یک انجام می‌دهند. بنابراین، شکستن یک کلید رمزنگاری به بازی کودکان تبدیل خواهد شد.

حداقل، به لحاظ تئوری.

دانشمندان هنوز به رایانۀ کوانتومی قابل اطمینانی که قادر به انجام محاسبات پیچیدۀ ریاضی باشد دست نیافته‌اند، اما به نظر می‌رسد برنامۀ ان‌اس‌ای قصد دارد تا دقیقاً همین کار را انجام دهد.

دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی زیادی در سراسر جهان در حال سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار برای تولید رایانه‌های کوانتومی قابل اعتماد بوده و فن‌آوری نیز هر سال در حال بهبود است، اما تا به امروز هیچ یک، موفقیتی را گزارش نکرده که کلیدهای رمزنگاری امروزی را ناامن کند.

با این حال، اگر فرض کنیم که طی سالها یا دهه‌های آینده رمزگذاری داده‌ها همچنان چیزی ارزشمند است، چشم‌انداز ایجاد یک رایانۀ کوانتومی در آینده، می‌تواند امروز برای برخی از افراد نگران‌کننده باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com