مهدی ساوالان پور – در حالی حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دور ریاست جمهوری ایران از مردم کارت سبز گرفت که این امر به مذاق تندرویان حکومتی خوش نیامده و برخی از این افراطیون که لباس وکالت ملت را به تن دارند در طی مدت کوتاهی که از عمر دولت وی می‌گذرد، سه کارت زرد را به اعضای کابینه دولت روحانی نشان داده‌اند.

در طول عمر نظام جمهوری اسلامی هشت مجلس و یازده دولت شکل گرفته‌اند و دولت و مجلس، طی سال‌های گذشته همواره درگیر اختلافاتی بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد دامنه این اختلافات با آمدن حسن روحانی که برخلاف میل افراطیون بهارستان نشین صورت گرفته، تندتر از گذشته شده و تعامل، نقطه‌ای فراموش شده در روابط دولت و مجلس گردیده است.

دادن سه کارت زرد و یک هزار و ۴۲۹ تذکر از سوی بهارستان نشینان طی مدت بیش از سه ماه، رئیس دولت یازدهم را به واکنش واداشت و روحانی در این زمینه با بیان اینکه سئوال حق نمایندگان است این حجم سئوال و تذکر را منطبق با قانون ندانست و آنرا تهدیدی علیه کارکرد وزرا ذکر کرد.

انتقاد حسن روحانی از نمایندگان مجلس نه تنها باعث نگردید که تقابل بین قوه مجریه و قوه مقننه کاهش یابد، بلکه تندرویان مجلس سیل گسترده‌ای از هجمه ها را روانه رئیس دولت کردند، به گونه‌ای که وی را تهدید به احضار به مجلس کرده و در مواردی روحانی را متهم به افراطی گرایی نمودند.

در حالی برخی از بهارستان نشینان این تقابل با دولت را انکار می‌کنند که هنوز صف آرایی‌ای که در زمان انتخابات ۲۴ خرداد مشاهده می‌شد، نمود دارد و آنان پس از خروج از شوک باخت در این انتخابات، در خط مقدم تذکرات نسبت به دولت قرار گرفته‌اند که این امر نشان از سهم خواهی از آرا مردمی که رای در صندوق حسن روحانی ریخته اند می‌دهد.

این نمایندگان افراطی که تعداشان هم کم نیست و بیشتر به جبهه پایداری (طیف طرفداران مصباح یزدی) گرایش دارند که به اصولگرایان تندرو معروف‌ هستند از آغاز به کار دولت یازدهم مخالفت‌های خود را با فعالیت‌های وزیران کابینه حسن روحانی آغاز کردند و سعی می‌کنند فضایی برای ابراز عقیده خود در جهت مخالفت با دولت دست پیدا کنند بدون موضوعیت خاصی، در برهم زدن مسیر پاستور – بهارستان با تذکرات پی در پی در برآمده‌اند.

این تندرویان حکومتی که در کسوت نمایندگان مجلس دهم قرار دارند در جریان استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات نشان دادند که به استقلال عمل وزرا در دولت یازدهم برخلاف ادوار گذشته اعتقاد ندارند و عزل و نصب روسای دانشگاهها و اعمالی همچون باز گرداندن رشته‌های زیر شاخه علوم انسانی که در دولت قبل محدود شده بود به عرصه تدریس، باید مطابق میل آنان صورت گیرد.

این افراد در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، از شرایط بد خزانه کشور سخن می‌گفتند و خواستار پاسخگویی دولت نسبت به تهی بودن خزانه بودند اما هنگامی که با انتقاد حسن روحانی در خصوص شرایط بد اقتصادی مواجه شدند ناله های دولت یازدهم را سیاه نمایی می‌خوانند.

این هجمه گسترده علیه دولت که هنوز مدت زیادی از عمر آن نمی‌گذرد و تحت لوای نظارت نمایندگان ملت بر عملکرد دولت صورت می‌گیرد که در داخل پاستورنشینان هم مخالفانی را بوجود اورده است، به گونه‌ای که علی لاریجانی، رئیس مجلس و اعضای هیات رئیسه، سعی در مهار رویارویی احتمالی مجلس و دولت دارند و به نمایندگانی که طرح استیضاح برخی وزیران کابینه را دنبال می‌کنند توصیه کرده‌اند تا فعلا دست نگه دارند.

حال باید پرسید این نمایندگان در دولت احمدی نژاد کجا بودند و چه می‌کردند؟ آنان در مقابل یکه‌تازی‌های احمدی نژاد، وی را به مجلس فراخواندند و پاسخی جز توهین دریافت نکردند، وی به صراحت اعلام کرد مجلس در راس امور نیست و حتی گفت که رئیس‌جمهور از تمام مردم رای می‌گیرد اما نمایندگان مجلس از بخشی از مردم، جالب این نکته است که این نمایندگان نه تنها از توهین‌های رئیس دولت دهم ناراحت نشدند، بلکه معتقد بودند رییس جمهور قاطعانه پاسخ سوالات را داده است.

سخنان حسن روحانی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد برخی از تندرویان حکومتی و افراطیون پیام ۲۴ خرداد را دریافت نکرده‌اند و تلاش هیات رئیسه که می‌خواهد با کنترل افراطیون مجلس، روزهای باقی مانده از حیات مجلس نهم با آرامش سپری شود نوید این امر را می‌دهد که دوران افراط و تفریط در خانه ملت به سر آمده است.

این افراد که خرقه نمایندگی ملت را به تن دارند و با شدت و حدت به دنبال دادن کارت زرد به دیگران هستند مدتها است کارت قرمز خود را از جانب ملت دریافت کرده‌اند و به دلیل نداشتن پایگاه اجتماعی تلاش دارند آرا خود را از جای دیگر خریداری کنند.

ذکر این نکته ضروری است که با حاکم شدن فضای جدید در عرصه سیاسی – اجتماعی کشور، به نظر می‌رسد اعتدال گرایان حامی دولت و اصلاح‌طلبان شانس بالایی برای کسب اکثریت کرسی‌های مجلس دهم داشته باشند که اگر این مدت باقیمانده از عمر مجلس نهم به ارامش سپری شود ، دولت یازدهم پس از تشکیل مجلس دهم روزهای راحت‌تری در پیش خواهد داشت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com