مصاحبه عضو سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران با خبرگزاری ایلنا
کارگران ساختمانی تضمینی برای دریافت سبد کالا ندارند
۱۳۹۲-۱۰-۱۶, ۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۳۴۵۵۳
چکیده: با وجود آنکه ارائه سبد کالا بهترین راه برای تقویت قدرت خرید کارگران ساختمانی است، اما مادامی که انجمن‌های صنفی ساختمانی از قدرت کافی برخوردار نباشند نمی‌توان نسبت به توزیع این سبد در میان همه کارگران ساختمانی خوش بین بود.
یک فعال صنفی کارگران ساختمانی در تهران گفت: مصوبات شورای عالی کار تاکنون هیچگاه در افزایش دستمزد کارگران ساختمانی تاثیر گذار نبوده است. «حسین امیدی» از فعالان حقوق صنفی کارگران ساختمانی، در واکنش به پیشنهاد دولت مبنی بر تأمین بخشی از دستمزد سال آینده کارگران به صورت غیر نقدی، با بیان اینکه کارگران ساختمانی از دریافت مزایای جانبی و قانونی محروم‌‌اند، به ایلنا گفت: با این شرایط هیچ تضمینی برای اینکه مصوباب شورای عالی کار در مورد کارگران ساختمانی اجرا شود وجود ندارد.به گفته امیدی با وجود آنکه ارائه سبد کالا بهترین راه برای تقویت قدرت خرید کارگران ساختمانی است، اما مادامی که انجمن‌های صنفی ساختمانی از قدرت کافی برخوردار نباشند نمی‌توان نسبت به توزیع این سبد در میان همه کارگران ساختمانی خوش بین بود.این فعال صنفی تأکید کرد: به دلیل ضعیف بودن انجن‌ صنفی کارگران ساختمانی، تا به امروز، شرایط بازار کار میزان دستمزد کارگران ساختمانی را تعیین کرده‌ و به این ترتیب معیشت خانواده‌های کارگران ساختمانی در اختیار بازار قرار گرفته است.امیدی که خود نقاش ساختمانی است، یادآور شد: حرفه نقاشی ساختمان مانند سایر دیگر حرفه‌های ساختمانی شغلی فصلی و غیر دائمی است، که در تابستان‌ها افزایش و در زمستان‌ها کاهش می‌یابد.وی افزود: هرچند انجمن صنفی کارگران نقاش در ابتدای هر سال طی مصوبه‌ای تعرفه‌های مختلف کار نفاشی ساختمان را به اطلاع اعضا خود می‌رساند، اما در بیشتر مواقع مزد کارگران نقاش برمبنای توافق تعیین می‌شود.این فعال صنفی در پایان گفت: صرفه نظر از تاثیرات جبران ناپذیر عوارض ناشی از مواد شیمیایی رنگ بر سلامتی انسان، کارگران نقاش ساختمانی مانند دیگر همکاران صنفی خود از مزایایی چون لباس کار، غذای روزانه، سرویس ایاب و ذهاب، حق اولاد، حق بن، حق خواروبار، مزایای طبقه بندی مشاغل و… محروم هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com