تارنمای جرس گزارش داد در ادامه اعمال محدودیت‌ها برای حضور و فعالیت شهروندان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی گفت که تنظیم مقررات برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم اکنون در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته است. همزمان نیز پیام رسان وایبر برای برخی کاربران غیرقابل دسترس شده است.
به گزارش مهر، سعید مهدیون افزود: شورای‌ عالی فضای مجازی تکلیف کرده که مرکز ملی فضای مجازی روی موضوع شبکه‌های اجتماعی کار کند.

مهدیون با بیان اینکه این موضوع هم اکنون در حوزه معاونت ارتقای فضای مجازی مرکز ملی قرار گرفته است، ادامه داد: پس از آماده شدن طرح اولیه، تنظیم مقررات با هدف ساماندهی موضوعات مربوط به شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی در معاونت تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی نهایی می شود و برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی بررسی خواهد شد.

پیش از این نیز محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی تجربه عضویت و برقراری ارتباط وزیر ارتباطات را با شبکه های اجتماعی داخلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: به زودی طرحی برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی داخلی ارائه خواهیم کرد.

فشارها ادامه دارد

گفتنی است؛ هفته گذشته، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که تقریبا نیمی از اعضای هیات دولت در آن عضو هستند در آخرین موضع گیری خود پس از فیلتر کردن «وی‌چت» اعلام کرد: “فیلترینگ تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کار کارگروه قرار دارد.”

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد: برای فیلتر دامنه اصلی اینستاگرام هیچ دستوری صادر نشده است، البته این در حالی است که قبلا دستور فیلتر چندین صفحه مجرمانه از این سایت توسط کارگروه صادر و اجرا شده است.

وی درباره فیلتر شدن سایر نرم‌افزارهای وی چت، که امکان ارتباط شهروندان را فراهم می کرد نیز گفت: فیلتر شدن نرم‌افزارهای خاص در دستور کار کارگروه است، فیلتر شدن نرم‌افزارهای تانگو، وایبر، واتس آپ و کوکو در دستور کارگروه بوده و هنوز هم از دستور خارج نشده‌اند.

خرم‌آبادی تصریح کرد: استنباط من به عنوان دبیر کارگروه این است اگر کارگروه به این نتیجه برسد که نرم افزارهای مشابه وی چت می توانند نیاز ارتباطی صوتی و تصویری کاربران را برآورده کند کارگروه دستور فیلتر آنها را هم صادر می‌کند.

طی روزهای گذشته، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت حسن روحانی نیز، محدودیت دسترسی به سرویس «وی چت» را به دستور کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ عنوان کرد و گفت: این اپلیکیشن موبایل به دستور کمیته تعیین مصادیق و ابلاغ آن به شرکت ارتباطات زیرساخت برای کاربران ایرانی فیلتر شده است.

این مقام دولتی بدون انتقاد یا نظری پیرامون اِعمال محدودیت ها مدعی شد: ما تنها مجری اجرای این دستورات هستیم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com