afshin 22در امتداد سیاست‌ها و قدرت طلبی‌های سپاه پاسداران و اعمال نفوذ این نهاد مخوف سیاسی ، اقتصادی ، نظامی در ایران، شبکه‌ای تلویزیونی توسط سپاه پاسداران با موضوع انقلاب، دفاع مقدس و بیداری اسلامی در حال پا به عرصه گذاشتن است. این شبکه با مدیریت نهادهای مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راه اندازی می شود و قرار است از اواخر بهمن ماه برنامه های خود را پخش کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که یکی از متمول ترین نهادها و موسسات ایران محسوب می شود تنها نهاد نظامی ایران است که برای ترویج دیدگاه ها، پروژه ها و اهداف خود ده ها تارنما، خبرگزاری و نشریه در اختیار دارد. اما با این وجود این بار دندان طمع به صدا و سیما دوخته و  برای تسلط بر این نهاد نیز در حال برنامه ریزی است.

2013-11-08 17.52.15 copy-2در همین راستا حجت الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران به خبرگزاری تسنیم گفته است «اطلاع رسانی یکی از مهم ترین ماموریت های حوزه نمایندگی در راستای پاسخگویی به شبهات و افزایش جایگاه سپاه در جامعه است». وی یکی راهکارهای انجام این وظیفه را «فعال کردن روابط عمومی، شبکه تلویزیونی و استودیوهای پیش بینی شده در کشور» خوانده است.

این اتفاقات در حالی رخ داده است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تا به حال با استناد به اصل ۴۴  قانون اساسی ایران در برابر تاسیس شبکه های خصوصی در کشور مقاومت کرده است. اما برخی مسوولان فرهنگی سپاه پاسداران که منتقد برنامه های صداوسیما هستند و آنها را به حد کافی انقلابی نمی دانند، از مدتها قبل رایزنی های گسترده ای را برای راه اندازی شبکه ای جدید آغاز کرده بودند. بعد از آن که صداوسیما مقابل این ایده مقاومت می کند، این گروه پیشنهاد می کنند شبکه مذکور به اسم سازمان صداوسیما راه اندازی شود، اما تولید محتوا و مدیریت آن بر عهده خودشان باشد.

«حبیب والی نژاد» مدیر فعلی گروه حماسه و مستند شبکه یک سیما  که احتمال می‌رود مدیر این شبکه تازه تاسیس بشود، در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس درباره برنامه ها و راهبردهایی که برای این شبکه در نظر گرفته است، گفت: در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و خیلی نمی توانم درباره برنامه های این شبکه اظهارنظر کنم. ما به زمان احتیاج داریم تا بتوانیم برنامه های ارزنده ای را برای این شبکه تهیه، تولید و پخش کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که امکان دارد تولید همه برنامه های انقلابی، دفاع مقدس و بیداری اسلامی برعهده این شبکه باشد و شما برنامه های همه شبکه های تلویزیون در این موضوع را تامین کنید؟ اظهارداشت:این موضوع هم یکی از مواردی است که روی آن فکر می کنیم. همان طور که گفتم هنوز راهبردهای شبکه و وظایفش نهایی نشده است.

با توجه به این که در ایران هنوز پس از گذشته سه دهه از انقلاب اسلامی. صدا و سیما تحت نظارت مستقیم رهبر جمهوری اسلامی و یک نهاد تمام عیار دولتی است، گفته شده است یکی از دلایل راه اندازی شبکه تلویزیونی سپاه «ارتقای ارزش های اسلامی و انقلابی» است.

خبرگزاری فارس نام این شبکه را «کوثر» عنوان کرده و رسانه های دیگر نیز اسم احتمالی آن را «عصر» خوانده اند اما هنوز نام قطعی آن اعلام نشده است. قرار است برنامه های آن ابتدا با روزی ۴ ساعت و با تمرکز ویژه بر «دفاع مقدس»، «انقلاب اسلامی» و «بیداری اسلامی» تولید و پخش شوند.

با توجه بحران مالی کم سابقه صدا و سیما، احتمالا بودجه این شبکه جدید نیز از محل بودجه های سپاه تامین خواهد شد. سپاه پاسداران  یک ارگان قدرتمند سیاسی نظامی است که حضور پررنگی در عرصه رسانه دارد و دو خبرگزاری، یک روزنامه و چندین وبسایت را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار دارد و حالا در اولین سال دولت روحانی، به فکر تاسیس شبکه تلویزیونی هم افتاده ‌است.

در ماه‌های اخیر، نشریات و سایت‌های متعلق به سپاه پاسداران چندین بار نسبت به انتشار روزنامه‌های جدید ابراز نگرانی کرده و به رییس دولت جدید توصیه کردند که در این زمینه “مراقب” دولت خود باشد.

از جمله وبسایت بصیرت، ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه با اشاره به اینکه “خبر بازگشت احتمالی برخی مطبوعات‌چی‌های تنش‌آفرین زمان دوم خرداد و حوادث پس از فتنه ۸۸ و درخواست متعدد مجوز نشریه از سوی جریانات خاص سیاسی در چند هفته اخیر به مناسبت برخی سفرها و اقدامات دولت قابل مشاهده‌اند” تاکید کرده بود که انتشار مجدد چند روزنامه سابقا توقیف شده یا “با کمک و نظرداشت دولتی‌ها در حال رخ دادن است یا مطبوعات و روزنامه‌های زنجیره ای فرصت را در این دولت مهیا و مغتنم شمرده” اند.

شورای نظارت بر صدا و سیما نیز به گونه‌ای اقدام به بهانه تراشی نموده برای بیشتر باز ماندن دست سپاه پاسداران در تاسیس و یا بهتر است بگوئیم تسلط بر صدا و سیما، جزییات “تخلفات” تلویزیون در شش ماهه دوم سال ٩١ را منتشر کرده است که تنها برای سه شبکه سراسری، در حدود ٢۵ هزار مورد “تخلف” ذکر شده است. مواردی که “آرایش”، “پوشش و حجاب” و “موسیقی و رقص نامناسب” در صدر آنها قرار دارد.

” شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران” یک نهاد ۶ نفره است که با استناد به اصل ۱۷۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل شده و مسوول نظارت بر رادیو و تلویزیون و ارائه گزارش به رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. در حال حاضر، ریاست این شورا به عهده ابراهیم رییسی، نماینده قوه قضاییه است و بیژن نوباوه، نماینده مجلس در این شورا، به عنوان دبیر فعالیت می‌کند.

محمد جواد لاریجانی دیگر نماینده قوه قضاییه است و رمضان شجاعی کیاسری، نماینده دوم مجلس در این شوراست. رییس دولت یازدهم، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و حسام‌الدین آشنا را به عنوان نمایندگان دولت در این شورا معرفی کرده است که کار خود را از مهر ماه امسال آغاز کرده‌اند.

این شورا به تازگی، موارد تخلف را در تمامی برنامه‌های سیما اعلام و منتشر کرده است. بنا بر گزارش منتشر شده، در ۶ ماهه دوم پارسال، ٨۵٠٣ مورد تخلف مربوط به شبکه یک، ٧۶۵٠ مورد مربوط به شبکه دو، ٨۴۶١ مورد مربوط به شبکه سه و ٨۶٢۴ مورد تخلف مربوط به شبکه تهران بوده است.

مبنای این بررسی دستورالعمل، “سیاست‌ها و ضوابط تولید، تأمین و پخش” است، که توسط سازمان صداوسیما تهیه و ابلاغ شده‌. شاخص‌های سبک زندگی در این گزارش “پوشش و حجاب”، “آرایش”، “نحوه تعامل و روابط افراد نامحرم”، “ناسزاگویی و الفاظ نامناسب”، “موسیقی‌های نامناسب و رقص” و “استفاده از خط و زبان بیگانه” است.

در مورد شبکه یک آمده است که  تعداد تخلفات شاخص‌های “آرایش” و “پوشش و حجاب” نسبت به دیگر شاخص‌ها بسیار زیاد است. این مورد “تخلف” درباره شبکه دو و سه هم صادق بوده است.

در جدول‌های زیر، جزییات تخلف‌های سه شبکه تلویزیون جمهوری اسلامی را که از سوی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام شده، می‌بینید.

جدول تخلفات صدا و سیما

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com