مایکروسافت به اتحاد فایدو (FIDO) پیوست؛ گروهی که قصد ایجاد استانداردهایی را دارد که تکیه بر کلمه عبور (رمز) را کاهش می‌دهند. کلمات عبوری مدتهاست که به عنوان نقطه ضعفی در امنیت اینترنتی دیده می‌شود.

فایدو که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده، مخففی است برای هویت آنلاین سریع (Fast IDentity Online). این گروه امیدوار است که پیشنهاداتش برای دستگاه‌های امنیتی و پلاگین‌های مرورگرها به طور گسترده‌ای در سراسر صنعت فن‌آوری مورد اقبال قرار گیرد.

این تلاشها به میزان استقبال داوطلبانۀ بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها بستگی دارد. تا کنون، این گروه شرکتهای بزرگی مانند گوگل، مسترکارد، لنوو، ال‌جی الکترونیکس، اینفینون، و تعداد زیادی شرکتهای کوچکتر را به خود جذب کرده است.

سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای تایید هویت تنوع بسیاری داشته و کلاینتها و پروتکلهای اختصاصی زیادی دارند. در سایت فایدو آمده که این گروه امیدوار است که استانداردسازی فن‌آوری تایید هویت، به همکاری و نوآوری بیشتر در بیومتریک‌ها، پین (شماره شناسایی شخصی) و فن‌آوری‌های احراز هویت ثانویه بهتر منجر شود.

نام کاربری و کلمۀ عبور زیربنای بسیاری از خدمات آنلاین هستند، اما ردیابی آنها بسیار آسان است. کارشناسان امنیت کامپیوتر مدتی طولانی است که در مورد نقاط ضعف رمز عبور هشدار می‌دهند؛ نقاط ضعفی مانند رمزهایی که به آسانی می‌توان آنها را حدس زد و نیز افرادی که از رمزی یکسان برای خدمات مختلف استفاده می‌کنند.

سطح توقع برای فن‌آوری‌ای که قرار است جایگزین رمز عبور شود بالاست، زیرا باید هم مؤثر بوده و استفاده از آن نیز برای کاربران ساده باشد.

فایدو به فکر یک نرم‌افزار کلاینت برای نصب روی کامپیوترها است که با استفاده از رمزنگاری کلید عمومی، کاربران را تأیید هویت می‌کند. در این نرم‌افزار از تمام مرورگرهای مهم پشتیبانی خواهد شد. در مرحلۀ نخست تمرکز بر روی تامین امنیت دسترسی به برنامه‌های کاربردی وب از طریق مرورگرهای وب خواهد بود. این گروه همچنین در نظر دارد به زودی گزینه‌های احراز هویت را برای گوشی‌های آندروید و در نهایت برای تبلت‌های ویندوز و محصولات اپل ارائه کند.

هنگامی که از احراز هویت فایدو استفاده می‌شود، کاربر نیازی نخواهد داشت تا اطلاعات بیومتریک و یا شخصی خود را به یک سرویس آنلاین ارائه دهد.

اتحاد فایدو در نهایت پروتکل خود را به گروه‌های تخصصی استانداردهای وب، مانند کارگروه مهندسی اینترنت یا کنسرسیوم جهانی وب ارائه خواهد کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com