کودک آزاریآمار آزار و بهره‌کشی جنسی از کودکان در جهان همچنان روند صعودی دارد. فعالان حوزه‌ی کودکان هر روز راه‌های خلاقانه‌تری را برای مبارزه با کودک‌آزاری جنسی می‌یابند. آن‌ها در فیس‌بوک و توئیتر هم حضور خود را ثبت کرده‌اند.
روز جهانی منع آزار جنسی کودکان بهانه‌ای شد برای نگاهی به فضای اینترنت. بسیاری از گروه‌هایی که مبارزه علیه بهره‌کشی جنسی از کودکان را در دستور کار خود دارند، در اینترنت حضوری چشم‌گیر دارند.
این گرو‌ه‌ها نه تنها به رسم بسیاری از سازمان‌های غیر دولتی حقوق بشری یا دولتی و بسیاری از دیگر نهادها، وب‌سایت‌هایی برای خود دارند که در شبکه‌های اجتماعی مجازی نظیر فیس‌بوک، توئیتر و فرند‌فید نیز حاضرند.
شاید بی‌علت هم نباشد. به گزارش بی بی سی انگلیسی تنها در سال ۲۰۰۹ به طور متوسط روزانه ۶۰ کودک در دنیا مورد آزارجنسی قرار گرفته‌اند.
در این گزارش آورده شده که این رقم نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است. بر همین اساس یک اداره دولتی انگلستان که مسئولیت پلیس کشور را نیز بر عهده دارد، اعلام کرده که حمایت از کودکان در مقابل بهره‌برداری جنسی یک اولویت است.
نگاهی داریم به حضور مدافعان کودکان در فضای سایبری.
حضور یک شبکه‌ی جهانی در توئیتر

شبکه بین‌المللی ای سی پی اِی تی (ECPAT) که مخففِ “به روسپیگری و بهره‌برداری جنسی از کودکان و قاچاق آن‌ها خاتمه دهید” است، یکی از شبکه‌هایی‌ست که در تو‌ئیتر اکانت دارد. این موسسه ۵۲۱ دنبال‌کننده‌‌ی ثابت دارد.
در توضیح این شبکه در صفحه‌ی توئیتر آن نوشته شده که «ای سی پی اِی تی، یک شبکه‌ی جهانی‌‌ست، تشکیل‌شده از سازمان‌هایی که برای محو بهره‌برداری جنسی اقتصادی از کودکان مبارزه می‌کنند.»
یکی از آخرین توئیت‌های این شبکه‌ی بین‌المللی درباره‌ی اقدام اخیر وب‌سایت آمازون، یکی از مشهورترین فروشگاه‌های اینترنتی فروش کتاب و … است. سایت آمازون اقدام به فروش کتابی با عنوان “کودک آزاران؛ راهنمای عشق و لذت” کرده بود که اعتراض‌های گسترده‌ای را به همراه داشت. این اعتراض‌ها منجر به آن شد که آمازون این کتاب را از لیست کتاب‌های خود حذف کند.
“ای سی پی اِی تی” در توئیت خود ضمن استفاده از عنوان “راهنمای بچه‌بازی” از سایت آمازون برای حذف این کتاب از اقلام فروش خود تشکر کرده است.
این شبکه‌ی‌بین‌المللی همچنین اکانتی با نزدیک به شش هزار عضو در فیس‌بوک دارد. در آلبوم‌های عکس این سازمان که مقر خود را در بانکوک قرار داده، به عکس‌هایی از سمینارها و کمپین‌های مختلف در کشورهای مختلف عموماَ در آسیای دور برمی‌خوریم.
آموزش آن‌لاین رایگان

در یکی از توئیت‌های “ای سی پی اِی تی” به لینک وب‌سایتی می‌رسیم که در زمینه جلوگیری از بهره‌برداری جنسی از کودکان در صنعت توریسم دوره‌ی رایگان آن‌لاین برگزار می‌کند.
یکی از حامیان این پروژه، شبکه‌ی “ای سی پی اِی تی” است. جامعه‌ی هدف این پروژه در وب‌سایت آن، افراد درگیر با صنعت توریسم نظیر مدیران آژانس‌های گردشگری در نظر گرفته شده‌اند. در این وب‌سایت تصریح شده که توریسم به خودی خود به بهره‌کشی جنسی از کودکان نمی‌انجامد بلکه نادیده‌گرفتن یکسری از قواعد و کنار گذاشتن دقت‌هایی خاص، به ورود این امر به توریسم می‌انجامد.
پس از گذراندن دوره‌ی کامل آن‌لاین از طریق این وب‌سایت که یکی دیگر از حامیانش یک سازمان آلمانی فعال در زمینه حقوق کودکان است، مدرکی ارایه می‌شود.
دعوت برای تجمع در محیط واقعی

تنها راه مبارزه‌ سازمان‌های مدافع حقوق کودک که علیه بهره‌برداری جنسی کودکان فعالیت دارند، آموزش نیست. یکی دیگر از روش‌های آن‌ها که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، تنظیم قرارهایی برای تجمع علیه استفاده‌ی جنسی از کودکان است.
یکی از این سازمان‌ها در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.”پی سی اِی مینه‌سوتا” هدف خود را کاهش آزار جنسی کودکان از طریق آموزش والدین قرار داده است. اما با مراجعه به توئیتر این سازمان به توئیت‌هایی برمی‌خوریم که به دعوت برای تجمع می‌پردازد.
توئیتر این سازمان، ۳۹۲ دنبال‌کننده‌ی ثابت دارد. این سازمان در توئیتر خود هدفش را ارتقای خانواده‌ی سالم معرفی کرده است. خانواده‌ی سالم خانواده‌ای است که در آن کودکان محترم و با ارزش قلمداد می‌شوند.
مریم میرزا
تحریریه: یلدا کیانی

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com