معترضان در ازمیر، آنکارا و استانبول به خیابان‌ها آمده‌اند و پلیس به گاز اشک‌آور متوسل شده است حداقل ۷۱نفر در جریان اعتراضات جمعه‌شب در آنکارا دستگیر شده‌اند. ٣۱ نفر هم در ازمیر. در مقابل، طرفداران اردوغان هم تظاهراتی متقابل کرده‌اند.

در بزرگ‌ترین کشاکش سیاسی یک‌دهه اخیر ترکیه، تلاش نخست‌وزیر برای برخورد با مقامات قضایی و گسترش محدوده عمل دولت برای جلوگیری از تحقیقات بیشتر ناکام ماند. قوه قضاییه این کشور مانع اجرای آیین‌نامه جدیدی شد که بر اساس آن پلیس می‌تواند جلوی تحقیقات دادستان‌ها در پرونده‌ فساد مالی نزدیکان نخست‌وزیر را بگیرد. روز پنجشنبه معمر آککاش، دادستان استانبول دستور دستگیری ۳۰ نفر از جمله شماری از نمایندگان مجلس و بازرگانان نزدیک به دولت را که به شرکت در این فساد مالی متهم هستند، صادر کرد؛ اما پلیس بر اساس آیین‌نامه‌ جدید دولتی از دستگیری این افراد سر باز زد. دادستان استانبول به این امر اعتراض کرد و آن را مخالف قانون اساسی خواند. در پی این اعتراض، دادستانی کل کشور، آککاش را از ادامه تحقیقات در این زمینه منع کرد. آککاش ضمن انتقاد به دخالت دولت در امور قضایی، از نهادهای بلندپایه قضایی ترکیه خواست به این ماجرا رسیدگی کنند. به گزارش دویچه‌وله، اکنون «شورایعالی قضات و دادستان‌های ترکیه» به خواست آککاش پاسخ مثبت داده و پس از بررسی آیین‌نامه دولتی، آن را مغایر قانون اساسی خواند.
از سوی دیگر به گزارش روزنامه‌های حریت و تودیززمان ترکیه وزیر دادگستری جدید اردوغان، روز جمعه از عملکرد دادستان‌ها و قضات انتقاد کرد و گفت که «آنها پای خود را از حد و مرز قانونی خود برای بررسی فساد مالی فراتر نهاده‌اند و کار آنها به مداخله کردن کشیده است که این بر خلاف قانون اساسی است.
اردوغان نیز در سخنرانی روز جمعه خود اظهار کرد که اگر اختیار قانونی داشت، نهاد قضایی کشور را تحت‌تعقیب قرار می‌داد، چرا که این نهاد «مرتکب جنایت شده است».
به گزارش روزنامه تودیززمان، او گفت که «هیات عالی قضایی و دادستانی» ترکیه با انتشار بیانیه‌ای درباره موضوع «مقررات پلیس قضایی» مرتکب جرم شده، چرا که این موضوع هنوز در دولت در حال ارزیابی است. او گفت که علیه این شورا شکایتی را مطرح کرده‌ است. این درحالی است که پس از اینکه یک دادستان ارشد اعلام کرد که یک پرونده جدید با محوریت «بلال اردوغان»، پسر اردوغان درخصوص فساد این کشور باز کرده است، از سمتش برکنار شد.
همچنین اردوغان که در فرودگاه آتاتورک استانبول سخنرانی می‌کرد از اقدام سه نفر از قانونگذاران حزب عدالت و توسعه ترکیه که در واکنش به رسوایی فساد مالی دولت از این حزب استعفا کردند، به شدت انتقاد کرد. از سوی دیگر او در سخنرانی خود در استان «ساکاریا» که به طور زنده از شبکه تلویزیونی دولتی «تی‌آرتی» پخش می‌شد، گفت که اگر مردم خواهان رفتن وی باشند، آماده استعفاست، اما مردم چنین چیزی نمی‌خواهند. او گفت که «مردم دو انتخاب دارند؛ ادامه مسیر رو به پیشرفت و ساختن ترکیه‌ای جدید یا برگشتن به ترکیه ضعیف سابق.»
اردوغان همچنین کسانی را که از حزب عدالت و توسعه در پی تحقیقات فساد انتقاد کردند، متهم کرد که در گذشته خودشان در فساد دست داشته‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com