در طی چند سال اخیر یکی از دغدغه‌های اصلی من افزایش امنیت کاربران اینترنت بوده است و از همین رو نیز مدت‌هاست که از روش‌های مختلف سعی کرده‌ام که با آموزش و یادآوری نکات ساده‌ای، دیگران را از خطرات دنیای آنلاین که ممکن است هزینه‌های زیادی برایشان داشته باشد، آگاه کنم.

سال ۲۰۱۳ نیز سالی بوده است که حادثه‌های بسیار زیادی در دنیای اینترنت اتفاق افتاد؛ از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد دامنه گسترده شنود ان‌اس‌ای تا دستگیری افراد فعال در وب ایران از جمله برخی از نویسندگان وبلاگ نارنجی و سالمزی.

از همین رو با توجه به شواهدی که موجود است، از نظر من با پایان سال ۲۰۱۳ که ۴ روز بیشتر از آن باقی نمانده، زمان آن رسیده است که با دنیای ایمیل‌های بدون رمزگذاری شده خداحافظی و به دنیای پی‌جی‌پی (PGP) سلام کنیم.

از نظر من با توجه به شرایط موجود و خطراتی که کاربران اینترنت را در سرتاسر دنیا تهدید می‌کند، سال ۲۰۱۴ سالی است که باید به صورت قدم به قدم به سمت استفاده از پی‌جی‌پی حرکت کرد. امکانی که امکان خوانده شدن ایمیل را توسط دیگران نزدیک به صفر می‌کند و تنها کسی که می‌تواند ایمیل شما را بخواند، فرد دریافت کننده آن ایمیل است.

حالا شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می‌توان به دنیای پی‌جی‌پی وارد شد؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که راهنمای قدم به قدمی در اینجا وجود دارد که با کمی دقت و گذاشتن وقت می‌توانید این امکان را به کمک نرم‌افزار مدیریت ایمیل تاندربرد بر روی جیمیل یا هر سرویس ایمیل دیگری فعال کنید.

اگر هم با رفتن به آدرس بالا کمی گیج شدید، زیاد نگران نباشید چون من در برنامه یک ماه آینده‌ام آموزش فعال کردن پی‌جی‌پی را دارم، آن هم در دو نسخه: متنی و تصویری 🙂 اگر هم مراحل گفته شده در آدرس بالا را با موفقیت گذراندید و توانستید به دنیای پی‌جی‌پی وارد شوید، فراموش نکنید که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی کلید خصوصی (Private Key) خود را به دیگران ندهید.

در نهایت هم اگر شما زمانی خواستید که ایمیلی به من ارسال کنید و آن را رمزگذاری کنید، نیاز به کلید عمومی من دارید که از اینجا می‌توانید آن را داشته باشید. اگر هم دچار مشکل در استفاده از این امکان ضروری شدید، می‌توانید از طریق فرم تماس و یا aminsabeti در جیمیل با من در تماس باشید یا آنکه از طریق توییتر مشکل خود را با من مطرح کنید.

فراموش نکنید که رمزگذاری اطلاعات بهترین و مطمئن‌ترین راه حل برای امن ماندن در دنیای آنلاین این روزهاست.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com